Епископ будимљанско-никшићки Јоаникије, који је и администратор Митрополије црногорско-приморске, саопштио је да садржај Темељног уговора државе Црне Горе и Српске православне цркве у Црној Гори, неће бити познат јавности све док не буде потписан.
Vладика Јоаникије је објаснио да се на истовјетан начин поступало и приликом склапања уговора са другим црквама и вјерским заједницама.
Патријарх СПЦ Порфирије, изјавио је да је са премијером Здравком Кривокапићем постигнута сагласност да након васкршњих празника буде потписан Темељни уговор између државе Црне Горе и Српске православне цркве у Црној Гори.
Упитан зашто он не може да потпише тај уговор и ко је преговарао у име Митрополије црногорско-приморске а ко у име државе о овом споразуму и на који начин, Јоаникије је одговорио:
–Важна је ствар што је тај нацрт Уговора већ спреман. Може бити, пошто још тај процес траје, да ће евентуално бити још неких малих измјена. Не може бити више суштинских, јер смо ми гледали да све буде у складу са Уставом и у складу са законодавством Црне Горе. То је просто само по себи јасно, какав тај уговор треба да изгледа. Патријарх српски Порфирије, он представља СПЦ и он је првопозвани да поптише Уговор. Наравно, то је ствар Светог архијерејског Синода. Синод одлучује ко ће да потпише уговор, али само по себи се разумије да та обавеза припада прије свега патријарху. Ако партијарх потпусује и предсједник Владе, то је највећи ниво и нама одговара да буде највећи ниво и са те стране, што се тиче Уговора, рекао је Јоаникије.
*Ко је преговарао, нисте ми одговорили?
–Дуго се преговарало. Још са Владом премијера Лукшића у своје вријеме, преговарали смо, али ти преговори нису уродили плодом и тада је већ био готов један нацрт Уговора са наше стране који је достављен Влади премијера Лукшића, али није било никакавог одоговора. Сада смо на нивоу Цркве прво разматрали то питање, а онда и са представницима Владе. То већ улази у завршну фазу и радили смо све оно што су радиле друге вјерске заједнице, све те припреме приликом потписивања Уговора.
*Дакле ви сте учествовали у том преговорима?
-Наравно, све вријеме.
*Пошто су поједни медији објавили да ће овим Уговором Митрополија црногорско-приморска изгубити аутономију коју је стекла у вријеме миторполита Амфилохија, те да ће се изгубити онај термин Православна Црква у Црној Гори који се помиње у одлуци Архијерејског сабора 2006. када је формиран Епископски савјет у Црној Гори, да ли је то тачно?
–Пошто је Уговор ствар понајвише права, морамо да се држимо правних термина. Дакле, наша црква се зове Српска православна цкрва, она јесте православна црква, али њен пуни назов је Српска православна црква. Може бити једино Уговор између двије стране између СПЦ и државе Црне Горе. С друге стране кад се говорило о аутономији, говорило се само о оној аутономији, извјесној, условној самосталности коју има свака од епархија СПЦ, ни мање, ни више. Никакву посебну аутономију није стицала Митрополија црногорско-приморска, него је она дио СПЦ као и остале њене епархије. Са овим уговором не успоставља се никаква нова реалност, нити било какав нови субјект што се тиче црквене организације, него само двије стране изражавју сагласно међусободно уважавање и то озваничавају.
*Хоће ли наставити да постоји Епископски савјет формиран 2006. и какава ће бити његова улога убудуће?
–Инсититуција епископских савјета постоји одвјакада, званично или незванично. Увијек је био обичај да се епископи неке области састају по појединим важним питањима и о томе се савјетују. Епископски савјет је установљен одлуком Светог архијерејског Сабора, он и даље постоји. Већи значај имају епархије, јер епископски савјет није регистрован на нивоу државе, а наше епархије постоје као правна лица. Ево Митрополија црногорско-приморска већ више од 800 година, а и Епархија будимљанко-никшићка је основана прије 800 година. Нажалост имала је прикиде свог живота и континуитета, али је обновљена и она чува то памћење као светосавска епископија. Дакле, Епископски савјет и даље постоји. Овај уговор неће брисати ништа, али неће успоставјати било какве аутономије или било шта ново, него се само изражава сагласност двије стране да су спремне на сарадњу и да уважавају једна другу и поштују надлежности једна друге.
*Која су то кључна рјешења која ће осјетити држава и њени грађани и црква и њени вјерници, а која проистичу из овог уговора?
–У неком погледу је важнији Закон о слободи вјероисповијести, који се односи на све. Уговор не производи ништа ново и ништа више од онога што је већ прописано Уставом и законодавством Црне Горе. Опет понављам, овим уговором се потврђује међусобно уважавање и поштовање двије стране и гарантује се спремност једне и друге стрнае за сарадњу која се подразумијева и која је потребна ради живота вјерника и свих грађана који припадају истовремено и држави и цркви.
*Да ли мислите да је било потребно више транспарентности кад је у питању доношење овог Уговора, с обзиром на то да је СПЦ најутицајнија вјерска заједница у Црној Гори и са највећим бројем вјерника? Стиче се утисак да о појединостима у уговору једино знају премијер Здравко Кривокапић, министар Лепосавић и ви. Чак ни остали чланови Владе, чули смо и потпредсједника Владе, да он не зна шта садржи Уговор.
–О овом Уговору се у јавности много више говори него што се говорило о осталим уговорима између државе Црне Горе и вјерских заједница. Ко је знао да се припрема Уговор између Црне Горе и Римокатоличке цркве, док то није било објављено и докле тај Уговор није био потписан? То двије стране се договорају и кад постигну договор, тада потписују и тада се то објављује.
*Знате ли кад ће текст Уговора бити познат јавности?
–Нормално је да буде познат јавности тек пошто се потпише.
*Знате ли да ли ћете бити изабрани за новог Митрополита црногорско-приморског, с обзиром на то да администрирате Митроплијом од почетка новембра?
–Већ шести, седми мјесец администрирам Митрополијом црногорско-приморском и сада размишљам само о томе да ту дужност администратора Миторполије обавим часно и поштено, а остало је све ствар Светог архијерејског Сабора. Радо идем у сусрет тој одлуци, јер је на двије дужности врло тешко бити. Разријешиће се то све са Сабору у мају мјесецу. Нека да Бог да све буде регуларно и како ваља и сви ћемо бити спремни да прихватимо ту одлуку.
Зна ли се термин засиједања?
-Устоличење Његове светости Патријарха у Пећкој партијаршији биће 23. маја, а у наставку ће бити засиједање Светог архијерејског Сабора.
Извор: Вијести