Пише :Дејан Бешовић
Процес примјене сви облика насиља на Косову ,Метохији траје,Скадру ,Драчу ,Љешу траје више од једног вијека. Шћиптарски сепаратистичко терористички покрет на Косову и Метохији почиње сa примјеном насиља одмах након успостављања.Прве призренске лиге, а најинтензивније у последњој деценији 20 вијека. Процес отимања вјековне српске територије (КиМ и Скендерија ) смишљено је организован од стране моћног шћиптарског лобија у свијету, а операционализација те идеје
спроводи се примјеном албано -терора, чија је идеологија албанизам а форма савремени тероризам. То је посебно дошло до изражаја у последњој деценији 20 вијека.
Познато је да на просторима јужне српске покрајине никада у историји није било елеме
ната Албанске државности, као и да границе Србије са сусједима није
одређивала Србија, већ међународна заједница. Посебно треба истаћи да се бројност једне националне заједнице не одређује њеним бројним стањем у једном
региону о чему смо у више наврата писали , већ њеним бројним стањем у оквиру цијеле државе. Без обзира на ове чињенице, основни циљ шћиптарског
сепаратистичко-терори стичког покрета је етничкичисто Косово и Метохија, а затим отимање те српске територије и стварање са
мосталне државе. Без обзира на офанзиву шћиптарских терориста и њихових моћних лобиста у свијету, нико у Србији нема право да потпише сецесију јужне српске покрајине, тј. одвајање Косова и Метохије од Србије.То је безброј пута поновио и Предсједник Србије Александар Вучић како домаћој тако и међународној заједници.
Срби су се током велике сеобе индоевропских народа коначно настанили на простор Балканског полуострва, тј. на простор
данашњег Косова и Метохије у 7. вијеку, тадашњег Византијског
царства гдје образују своје области зване Склавиније, затим од Византије примају хришћанство, а од 9. до 11. вијека стварју своје локалне кнежевине, до ступања на сцену славне породице Немањића
половином 12. вијека. Стефан Немања је први успио ратујући али и склапајући мир са Византијом да при крају 12. вијека организује самосталну српску државу у чији састав тада улази територија данашњег Косова и Метохије, да би одмах Космет постао њен
средишњи државни и црквени дио. Приштина је била центар средњовјековне српске фе удалне државе за вријеме краља Милутина од 1282-1321.године , а једно вријеме Призрен је био престоница српских царева Душана и Уроша,док се за Скадар слободно може рећи да је древна Српска престоница још од прије Немањићког периода .Поред тога Пећ је у периодима 1346-1457 .године и 1557-1766.ходине био средиште Патријаршије српске цркве. Када су Турци заузели Косово и Метохију 1455. године падом Новог Брда пописали су затечено становништво, које је било скоро цјелокупно Српско,
само је било 2 – 3 % Арнаута -Чама западно од Ђаковице.У средњем вијеку није постојало посебно име за територију данaшњег Косова и Метохије, осим општег имена Србија. Под тим именом територију данашњег Космета признају многи свјетски
путописци у 16.и 17.вијеку од којих су неки би
ли и Арбанаси-Чами .Млетачки посланик Јак
ов Соренцо 1575. године каже: “Прелазећи
Дрим, улазим у Србију“. Барски бискуп Марин Бици -Болица 1610. године такође узима Црни Дрим као границу између Србије и Албаније,а надбускуп Пећки Петар Бодан одређује територије етничке Србије на ријеци Мат – Маћа код данас Албанског града Љеша .Петар Мазарски 1623. године каже да Дрим дели Србију од Албаније, а надбискуп Ђорђо Бијанки, вршећи канонску визитацију у
Србији 1638. године, написао је да се Призрен налази у Србији. Према доступним писаним документима Косово и Метохија су били од
13-17.вијека етнички најхомогеније области српске државе. О етничкој структури становништва писали су многи етнолози. Јозеф Милер 1838. године пише: да су Срби били већина у скоро свим местима на Косову и Метохији. Француски антропогеограф Гастон Гра –
вије је почетком 20. вијека пропуто
вао Косовом и Метохијом, и између осталог написао: “Готово сви муслимани тога реги-
она представљају Србе који су однедавно прешли на ислам, а срећу
се многе фамилије подељене на православне и муслиманске Српске куће.“
Од прве призренске лиге 1878. године иако су били већинско становништво Срби су масовно протјеривани са Косова и Метохије уз
помоћ и прећутно одобравање турске
царевине. Па и поред тога на
попису становништва на Космету 1929. године Срби су били још увијек већинско становништво са дијелом од 61%. Читави 20. вијек протекао је у различитивим видовима насиља Албанаца над Србима. Поред ових чињеница треба посебно истаћи да Косово и Метохија представља центар српске духовности и културе. Научна истраживања током 19. и 20.вијека утврдила су да на Космету постоје 162 објекта, који су данас проглашена за културно добро од изузетне важности, док је 500 објеката заштићено као споменици
културе, а више од 1400 је евидентирано као културна баштина Српског народа на том тлу. У тој ризници свих српских земаља,
области најбогатијој хришћанским старинама, врхунац црквеног умјетничког градитељства достигнут је током 13. до 16 вијека.
Сведочанствa су храмови неописиве лепоте, српске молитве у камену: Пећка патријаршија грађена 1230-1330, Богородица Љевишка
(1219-1305), Грачаница (1313-1321), Високи Дечани (1327-1335), те импозантни остаци, св. Арханђела код Призрена средњовјековних градова Бањске, Звечана, Новог Брда, Прилепца, Убошца, Ајновца и десетина властелинских задужбина из 13. и 14. вијека. Крајем 2003. године на Космету постоје 1994 српска топонима, од којих 1181
цркава и црквишта, 113 манастира, 48 испосница, 8 спомен-капела, 534 српска гробља, 96 тврђава и 14 двораца српске властеле.Идентична ситуација је и у Албанији .Крајем 2023 .године у „земљи Орлова ‘постоје 2034 српска топонима ,659 цркава и црквишта ,11 спомен капела ,355 српских гробаља ,18 тврћава ,9 двораца српске властеле о чему смо исцрпно писали .
Национални покрет и идеје о етничком ује
дињењу Албанаца настале су одмах
после Берлинског конгреса, на коме је донијета одлука да се Турска
мора повући са највећег дијела окупираног балканског полуострва. Аустрији није одговарало да све те територије припадну хри-
шћанским балканским народима, а посебно су били против територијал-
ног проширивања Србије и Црне Горе, које би имале заједничку
границу, а у војном смислу постале респектабилан фактор. Аустри-
ја је тако охрабрила Албанце, а родоначелник те идеје била је прва
призренска лига, код Турака позната као Арнаут конгра. На челу
лиге биле су браћа Авдул, Наим и Сами Фрашери, виши чиновници на турском Двору – Порти. Призренска лига је првијенац идеје о стварању етнички чисте “Велике Албаније”.
Прва призренска лига је творац
идеје од стварању албанске националне армије АНА, која би егзистирала на албанским етничким просторима. Након формирања Прве призренске лиге формирају се Пећка лига, Косовски комитет, Национални фронт Албанаца а све са циљем да се организују побуне и да се свака постојећа власт дискредитује у очима међународне
заједнице, како би на таквим основама Шћиптари добили подршку међународне заједнице за остваривање њихових сепаратистичих
идеја о стварању етнички чисте “Велике Албаније”.Насиље над српским становништвом од формирања Прве призренске лиге па до 1912. године (када је ослобођена Стара Србија) било је више изражено него у протеклих стотину година. То се најбоље види из преписке српских конзула у Приштини:Мирослава Спалајковића, Бранислава Нушића, Милана Ракића,Јована Дучић и других, као и протестне ноте Краљевине Србије Цариграду, гдје се“ захтева заштита српског становништва
од тортуре шиптарских терориста“
После Првог балканског рата 1912. године, у коме су Албанци били на страни Турске, Конференција амбасадора у Лондону
1913. године утврдила је границе новоосноване албанске државе. Новембра 1921. године Конференција амбасадора у Паризу донијела
је одлуку о признавању Албаније као независне и суверене државе (Албанија је прије тога 1920. године примљена у друштво народа).
Иако је Конференција амбасадора у Паризу начелно утврдила границе које су се у основи поклапале са решењима Лондонске конфе-
ренције, дефинитивна граница између Краљевине СХС и Албанијеутврђена је протоколом Међународне комисије о разграничењу донетим у Фиренци 26. јула 1926. године. Албанска држава обухвати-
ла је највећи део албанских етничких територија.
У Скадру је 7 новембра 1918 године формиран “Косовски комитет”, чије је политичко-пропагадно и терористичко дјеловање, са по-
зиција албанског иредентизма и косовског сепаратизма, пресудно утицало на југословенско-албанске односе у периоду између два свјетска рата. Политичка платформа тог комитета била је одбрана територијалне цјелокупности и “ослобођење Косова и других албанских крајева“ свим средствима, како би се силом отела српска територија. Аутор овог фељтона Дејан Бешовић пише о томе у дјелу Качаци и Србија – САНУ Балканолошки институт св.2-3 стр .14-32 ,Београд 1999 .године као и касније на порталима српска 24 ,Инфо 083 Васељенска .нет ,Српска наука и култура ,Srebian Times : У борби за те циљеве на Косову и Метохији је од 1919. до 1924. године деловао одметнички отпор познат под називом качачки покрет.Сам појам качака значи -одметник – разбојник . Качачки покрет има дугу традицију и потиче из Албаније. Качаци су, у ствари, чамски одметници који су лутали прво Грчком а када их је Генерал Наполеон Зервад отјерао из Грчке и Северног Епира ,доскитали су се на Косово и Метохију . Најчешћи разлози за одметништво у шумама
била је крвна освета, избегавање казне за извршене пљачке, разбојништва, избегавање војне обавезе која је у турској царевини била
изузетно дуга и тешка, отмице жена и сл. Качака је било у свим дјеловима Косова и Метохије, нарочито у Дреници где су се због
конфигурације терена скоро слободно кретали. Слабљењем турске власти качаци су били све слободнији и загосподарили су многим брдовитим пределима на територији Косова и Метохије.Српске Власти нису предузимале готово никакве мере ради сузбијања качачких злочиначких активности, а ретко је неко од качака одговарао пред
судом. Качаци су имали задатак да нападају и убијају Србе, пресецају пруге и наносе штету Србима свугде где могу, а власти краљевине СХС су настојале да смире ситуацију путем компромиса са качачким вођама. Амбасадорска конференција донела је одлуку да
се формира ”неутрална зона” на територији краљевине СХС, те су југословенске власти ради компромиса са качацима одлучили да сеиз краљевине СХС не улази у ”неутралну зону”, а качаци из те зоне на територију краљевине СХС. “Неутрална зона обухватала је се-
ла Јуник, Батушу, Молић, Морину, Бровину, Поношевац, Поповац, Шишман, Борич а у Скадарском срезу Кула Рашка ,Деригнат ,Грил ,Омаре ,Борич млади ,Борич Стари ,Пуке ,Облике .Неутрална зона дефинитивно је укинута 20. децембра 1920. године.
Насупрот тоталној конфузији која је владала на територији Косова и Метохије ,на Београдском универзитету формирана је 1935. године тајна студентска Шћиптарска организација “Беса”, чији је основни циљ био отимање Косова и Метохије и прикључење Албанији. Идејне вође тајне терористичке организације били су Ћазим Блаца, Шаип
Мустафа и Ибрахим Љутва, а из Враке и Скадра Леон Рукај ,Делавер Шаља ,Пренк Зеф Дедалули , а њихов основни задатак био је да на универзитету створе атмосферу о неопходности стварања Велике Албаније, да формирају оружане формације и у датом моменту крену са терористичким акцијама. Ову терористичку организацију је
финансирало албанско и италијанско посланство у Београду и део комунистичке партије Југославије .Прва њихова акција била је покушај убиства тадашњег ректора Београдског универзитета ,једног од оснивача савременог Београдског универзитета ,Академика проф.др.Николе Вулића .Поменута група је 7.јула 1936 .године пуцала на Академика Вулића и Велеписланика Милана Ракића у улици Краља Петра бр.7 .Пуком срећом није било повређених а управник полицијске општине Београд Милован Васиљевић је расписао потерницу за хапшење нн особа .Од 1939. године, почиње још јача и организованија активност
шћиптарског сепаратистичког покрета уз свестрану помоћ фашистичке Италије. Италија је као што је познато, извршила окупацију
и анексију Албаније 7. априла 1939 године. Гроф Галеацо Ћано је већ у јулу
1939. године давао инструкције албанским емигрантима за организовање албанског иредентистичког покрета у Албанији и Србији .
Великоалбански национализам био је у пуној експанзији већ почетком 1940. године на Косову и Метохији. Улагани су максимални напори да се сви Албанци удруже у борби против Српског становништва. Мустафа Кроја, председник тзв. косовске владе је у
јуну 1942. године посетио Косово и Метохију и на састанку са албанским вођама јавно говорио о неопходности етничког чишћења
Космета од српског становништва. Инсистирао је да све староседиоце Србе треба прогласити колонистима и као такве их преко ал-
банских и италијанских власти послати у концентрационе логоре у Албанији, насељенике Србе треба убијати. За четири године окупационе власти учињен је опасни помак
ка остваривању велико албанског пројекта на просторима Косова и Метохије. Албанци су континуирано чинили злочине према Срби-
ма, а све уз заштиту и помоћ окупационих сила. Према подацима
америчких специјалних служби /Office of Strategic Service/, Албан-
ци су од априла 1941. године до августа 1942 године убили око
83.000 Срба. Масовно су хапшени и уз примену тортуре убијани свештеници Српске православне цркве.Епископ Рашко – призренски Серафим Јованоић , ухапшен је и интерниран у Тирану, где је умро
13. јануара 1945. године. На простору под италијанском окупационом влашћу Албанске хорде ци су убили 14 свештеника СПЦ и једну монахињу. На зверски начин је убијен нпр.
Дамаскин Бошковић старешина манастира Девич, док су свештеници: Лука Поповић,
Урош Поповић и Слободан Поповић убијени за време служења Свете литургије. Кад су
се уверили у шиптарску злочиначку активност, чак су и италијанске окупационе снаге
штитиле Србе од стравичне тортуре“ .Ни једне једине ријечи осуде овако монструозних злочина није се могло чути од „савезника “ САД- а ,Велике Британије ,Француске а још мање од тадашњег комунистичког руководства СССР .Кина и ако настројена Анти-фашистички ћутала је о Шћиптарским злочинима на Космету и Албанији . Једину утјеху Срби су пронашли међу Сјевероепирских Грцима ,који су били у идентичној ситуацији – између Шћиптарског наковања и комунистичко Енверовског чекића . Први Југословенски амбасадор у послије ратној Албанији (1944-1945 ) народни херој и носилац партизанске споменице пише у извјештају Архив МСП Србије 92-60/1945 : Народ у Враки је прилично примитиван и још увек верује у Бога и држи се древних хришћанско -православних обичаја .Дуго смо разговарали са другом Енвером и другом Мехмедом ( Шеху прим.Д.Б.).Срби у том делу Албаније више верују Георгиосу Зервасу који је побио хиљаде Чама него другу Титу и Другу Енверу који хоће да направе нови свет у којем неће бити разлике међу народима . Посебно забрињава то што се генерал Петар Булатовић сврстао на страну Георгија Зерваса и Дионисија Никопулоса и не подржава борбу грчких комуниста којима Друг Тито преко Енвер Хоџе шаље помоћ како би ослободили Грчку од православног мрачњаштва . Булатовићу је ближи Зервас него Маркос Вафијадис кога подржава целокупни комунистички свет. Такође браћа Православни Свештеници Велиша и Лазар Поповић упорно одбијају да се повинују новим комунистичким совјетским властима.Они хорски говоре да је у Албанији присутан национални комунизам који за циљ има уништење Србије и Српског народа .Покушао сам са њима да разговарам али су они уверени у исправност својих поступака „
Да трагедија по Српски народ буде већа овакво национално стање задржаће се у Србији и Црној Гори наредних три деценије у којима ће се истопити готово цјелокупно Српско становништво Косова ,Метохије ,Враке ,Скадра и шире .Душан Драгосавац члан ЦК СКЈ и високи представник Срба у Хрватској у књизи Национално и интернационално ,Нолит ,Београд 1979 стр .34-36 .године каже : Срби у Хрватској као и на Косову и Метохији и сусједној Албанији нијесу се никада ослободили прошасти зване ,Православље и њене Цркве која је носилац хегемонистичке Великосрпске политике на Балкану .Бити Србин значи бити загледан у просперитетну интернационалну Србију у склопу СФРЈ ,равноправној заједници народа и народности а не у некакве митове и бабке легенде којима су робовали наши преци “
17.септембра 1987 .године на Седмој сједници СК Србије Драгиша Павловић предсједник ГК СК Београда ће рећи : Неуравнотежене речи само стварају хистерично расположење које чини ствари само лошијима, а не решава проблем. Простор за решење косовског проблема сада је тако сужен да и најмања грешка може бити трагична за Србе и Црногорце, за српски народ и целокупну стабилност у Југославији. … Ситуација на Косову, која се не побољшава жељеном и обећаном брзином, ствара опасну атмосферу где свака реч изговорена против српског национализма је схваћена као национализам. Страствене речи могу донети само ватру.Позивам на разум и братску слогу Србе који морају исказати поштовање према Албанцима .Након убиства војника ЈНА у Параћину, које је починио Албанац Азиз Кељменди, у српским медијима почела је кампања против Албанаца, и тврдим да је ово злочин уперен против Југославије. Драгиша Павловић је, 11. септембра, рекао Да се ситуација на Косову и Метохији не може поправити „олако обећаном брзином“, нити ванредним стањем. Једина прихватљива позиција с које се може решавати проблем Косова, јесте позиција СКЈ, а не нека популистичка или националистичка позиција“.Антибирократска револуција, позната и као Јогурт револуција, био је период српске историје који је отпочео 8. сједницом Централног комитета Савеза комуниста Србије 1987. године, а завршио се почетком 1989.хо,кадровским смјенама које су омогућиле ограничење аутономије српских покрајина и превласт Србије у савезним органима власти. Ово раздобље је обележено серијом митинга током лета и јесени 1988. године, помоћу којих је председник ЦК СК Србије Слободан Милошевић срушио покрајинске власти Војводине и Косова и републичке власти Црне Горе, на њихово место поставивши своје присталице. До 1989. године Србија је стекла контролу над 4 од 8 гласова у федералном председништву и контролу над Савезом комуниста Југославије.Према југословенском уставу из 1974. аутономне покрајина Војводина и Косово су у великој мјери биле независне од владе Србије, и обије су имале по једно мјесто у Предсједништву СФРЈ, које је још чинило 6 република . Због тога је њихов статус био скоро истовјетан статусу република, што је омогућило покрајинским руководствима Косова и Војводине да воде практично независне политике.Милошевићев успон на власт се поклопио са српско-албанским тензијама на Косову, пошто су се Срби жалили да су их угњетавали Албанци и руководство покрајине којим су доминирали Албанци.Године 1985, припадници „Српског покрета отпора” са Косова упућују државним органима петицију, чије састављање су помогли и јеромонах Атанасије Јевтић и Добрица Ћосић, у којој кажу :да покрајином владају великоалбански шовинисти који су окупирали део Југославије и над Србима чине геноцид. Масовни протести су почели у фебруару 1986.године уз неколико окупљања косовских Срба у Београду и на Косову, који су тражили одлучније рјешавање проблематичне ситуације на Косову. Срби са Косова и Метохије тих година протестују по градовима Србије, а 26. фебруара 1986. године њих стотинак проваљује у Савезну скупштину, захтијевајући увођење ванредног стања и укидање аутономије Косова. Ово су били релативно мали протести, са 100-5.000 учесника и били су углавном реакција на појединачне међуетничке инциденте. Највећи такав скуп је одржан у Косово Пољу априла 1987. на којем се окупило око 20.000 особа.
Међутим, избијање великих протеста је почело у половином 1988. У јуну протест радника фабрике Змај је скупио око 5.000 особа. У јулу су одржани митинзи у седам градова са десетинама хиљада учесника, а у августу у десет градова са 300.000 учесника. До септембра митинзи су се проширили на 39 градова са преко 500.000 учесника.Скуп у Београду на Ушћу, под називом Митинг „Космет у Србији ”, је одржан 19. новембра 1988. Према државној штампи, на њему се скупило око милион људи, а према другима, више стотина хиљада људи. Митинг на Ушћу је замишљен као највећи од свих окупљања, а велике групе људи су долазиле из цијеле Србије фабричким и јавним аутобусима који су закупљени за ову прилику. Милошевић је поновио свој и циљ Србије према слободи и једнакости Србије унутар Југославије:
Битку за Косово ми ћемо добити без обзира на препреке које нам се постављају у земљи и ван ње. Победићемо, дакле, без обзира што се и данас удружују наши непријатељи ван земље са онима у земљи. А да битку за слободу наш српски народ добија, знају и турски и немачки и сви остали освајачи.Овај народ је тврди орах -воћка чудновата ,како то каже наш бесмртни Његош “ – закључио је Слободан Милошевић .Овај говор уједно је означио почетак краја комунизма у Срба и почетак краја илузије зване Југославија која је српски народ коштала преко три милиона живота у два Свјетска рата . Готово хорски тих дана глобални свјетски медији пренијели су вијест :Политика стварања Велике Србије (CNN,BBC ,Sky news ,Global TV ,AP ,Le Monde ,Liberasion, DW) .Ништа мањи отпор није забиљежен у Хрватској ,Словенији ,Босни и Херцеговини а комунисти у Србији на челу са генералом Јовом Капичићем и Стеваном Мирковићем преко листа Комунист,Београд 24.новембра 1988 .године стр .1 . тражили су : Да се лажни комуниста Слободан Милошевић изведе пред суд и осуди на смрт због рушења комунизма и социјалистичког самоуправљања ,као и тековина НОР-а “
(наставиће се )