АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Словенија (3)!

Пише: Дејан Бешовић
Од момента кад су се доселили, мало-помало, ускоци су постали фактор на који је требало рачунати. „Приликом насељавања Жумберчана године 1534. било их је око 350 кућа,
односно задружних господарстава, од којих је међу некима било и петоро браће скупа. Године 1641.ниљежимл да је  било у Горјанцима и жумберачком крају около 1.200 ускочких кућа. … 
Средином 18. века бројила је жумберачка жупа око 7.000 душа“ (Мал, 1924: 184).
Посебне привредне и социјалне прилике, слобода од кулучења и других намета, војничка служба, другачији обичаји и племенске особине, другачији језик… разликовали су ускоке  од њихове околине. Скоро сви извори описују ускоке као снажне, дрске, спретне и
устрајне људе. Хвале их као добре војнике који се увијек држе на окупу, иако их сматрају помало пресуровима и дивљима. Ускочки станови су били разбацани по брдовитим и шумовитим Горјанцима, па је 
појединачне куће било тешко уврстити у заједничка села, јер су се налазиле далеко једна од друге. Живјели су у засебним усамљеним засеоцима и импровизованим селима . На повољнијим географским
локацијама ускоци су живјели у већим заједничким селиштима, што је потпуно
одговарало њиховом занимању за трговину.Што се тиче породичне организације ускоци су очували задружни начин живота. У вријеме кад су мушки чланови били у војним походима, на пограничној стражи, на
пљачкашким походима по Турској, или у трговини, требало је да се остали чланови
родбине међусобно помажу приликом обрађивања поља. „За раширење и утврђивање задруге, за живот целе родбине под истим кровом са скупним господарством, била је меродавна и чињеница да су у Турској морали плаћати порез по димњацима“ (Ibid 187). 
Господар или старјешина задруге био је најстарији за то способан мушкарац, а домаћица је била супруга најмлађег ожењеног брата или стричевића. Сви остали укућани су их морали слушати и обављати послове које би им они додијелили.Жене су носиле дуге хаљине, преко којих су носиле горње хаљине, без рукава. Сприједа, преко груди, носиле су шарене, везене мараме. Вез је био црвен или модар. На ногама су 
носиле опанке направљене од сирове коже. Око главе су замотавале, у облику капе, дуги, уски и шарени пешкир од платна, чији би врх пуштале са стране.
Мушкарци су носили хлаче и хаљетак од обојеног сукна. На глави су носили, као длан велике, капице, које би понекад везали испод браде. „Неки су имали велике и дуге браде, други су се, сем бркова, потпуно бријали. И косу су стригли, само би спреда пуштали дугу кику“ (Исто: 190). Калуђери и попови носили су дуге одоре. На главама су попови носили капице, а калуђери шешире са широким ободом.
Ускоци су важили као разуздани у јелу и пићу. На јесен би приређивали дуготрајне гозбе. Тако  би потрошили намирнице прије него би се оне стигле покварити, а у случају напада Турцима не 

би ништа остало (Вајквалд Валвазор , 2006: 49). Након те обилне гозбе слиједио је„Школа у Мариндолу основана је 1878. године. До 1918. године у њој су учили управитељи парохија, а за време старе Југославије у Мариндолу су били настањени прави учитељи. Школа је укинута 1942. године, а поново је оживљавају партизански учитељи 1943. године. У  1945/46. години почиње школа у којој су  опет учити српски учитељи и предају до 1958. године. Последњи учитељ који је предавао на српском језику био је домаћин из Пауновића, који је завршио учитељску школу у Новом Месту. По његовој трагичној смрти, Месној заједници Адлешићи није успело да пронађе не само српског него било ког учитеља који би био спреман да предаје у школи у Мариндолу“ (Огњановић, 1997: 103–104).У жељи да имају наставу на српском језику, Мариндолци су организовали референдум, на којем је требало да се одлучи о језику на којем би се учило. Референдум није одржан, јер су становници, из страха од подјеле унутар села, пристали на наставу на словеначком језику. На одлуку је утицала и чињеница да су им дјеца настављала образовање у словеначким школама у Чрномељу, а не у удаљенијем Карловцу. Тако је до школске 1962/63. године у Мариндолу организована настава на словеначком језику.Године 1963. осмогодишња школа у Адлешићима преименована је у четворогодишњу подручну школу, а подручне школе у Мариндолу и Бојанцима су укинуте. Дјеца из Мариндола, Милића и Пауновића и данас од 1. до 4. разреда иду у Адлешиће, а од 5. до 8. разреда у Чрномељ. „У почетку, мариндолска деца нису знала словеначки, а некима је и латиница стварала тешкоће. Родитељи, који ни сами нису владали словеначким, при учењу им нису могли помагати. Зато су адлешићки учитељи српској деци посветили посебну пажњу, за њих су припремили допунску наставу словеначке граматике“ (Исто: 104–105). Школа у Бојанцима установљена је 1890. године. Пред Други свјетски рат Бојанчани су имали наставу на словеначком језику, коју је држао учитељ из Драгатуша. Настава се одвијала четвртком и недјељом, кад је драгатушка школа имала слободне дане. И прва учитељица Љиљана Пауновић , која је стигла из Љубљане, предавала је на словеначком. Домаћини се сјећају да су их између тих периода на словеначком учили на српскохрватском језику (Бештер et 

 

al., 22006: 50). „Између два светска рата у Бојанцима децу су училе учитељице које су дошле из Србије. Настава на српском одвијала се до 1957 (1954). године. Тада је добио декрет за предавање у школи учитељ из Чрномеља. Његов услов је био настава на словеначком језику“ (Огњановић, 1997: 105).Године 1964. школа је укинута због премалог броја деце, а школска деца прешколована су у Основну школу у Виници. Показало се да је основни проблем удаљеност Винице 

километара). У почетку је било доста отпора, али када је руководство школе одлучило да територијални размјештај и биолошка динамика становништва узроковани су међусобним дјеловањем природних и друштвених чинилаца. Исто тако, број становника, као и темпо пораста становништва и његове структуре према разним карактеристикама, имају велики утицај на све области друштвеног и привредног живота.Укупно кретање становништва посљедица је природног кретања становништва и његове 

просторне покретљивости, односно миграција. Основне одреднице природног кретања становништва су: родност (наталитет), смртност (морталитет) и природни прираштај. Од односа тих елемената зависи ритам и смисао природног кретања становништва. Укупно кретање становништва у много чему зависи и од просторне покретљивости, односно миграција становништва. Појам миграција становништва различито се дефинише у нашој и страној литератури, а најчешће употребљавана дефиниција казује да се под миграцијама становништва подразумијевају „све промјене мјеста сталног боравка, било да је ријеч о пресељењу трајне, било привремене нарави на мању или већу удаљеност унутар или преко државних и административних граница“ (Нејамшић  2005: 114). Миграције су стално обиљежиле човјека као јединке и друштвеног бића. Оне представљају географску и социолошку мобилност и пратиоци су етничке, политичке, културне и привредне еволуције човјечанства. Промјену територије и државе у којој се живи, прати и промјена социјалног окружења, комплекса друштвених односа, промјена социјалног система вриједности, друштвених норми… Али, исто тако, када се имигранти нађу у новом социјалном окружењу, они са собом у нову средину доносе нове обичаје и одређена искуства, повећавајући тако културну разноликост одређеног простора.Миграције Срба у Словенију након Другог свјетског рата

Миграције становништва представљају битан фактор демографског развоја и географских карактеристика простора Републике Словеније. Економски положај великог дијела становништва осталих југословенских република је готово главни узрок бројног досељавања у Словенију. Након Другог свјетског рата, кад се бивша Југославија индустријализовала, Словенији је као најразвијенијој републици била потребна радна

снага, а како су услови живота у осталим републикама били лошији, многи су имигрирали у Словенију.Посебно Срби из Босне и Херцеговине .Потпуно тачних података о миграционим процесима након Другог свјетског рата нема. Подаци за период од 1945. до 1990. године нису реални, јер су се миграције одвијале

унутар заједничке државе, па је могуће да многи емигранти нису пријавили свој прелазак.Категорија српског језика је у попису 1981. године //div>
обједињавала више језика (српски, српско-хрватски, хрватски и хрватско-српски). Број опредијељених за остале матерње језике био је незнатан. На трећем мјесту је било
становништво коме је мађарски био матерњи језик (9.354 особа или 0,51%), а на четвртом су били они који су се изјаснили за македонски језик (3.068 особа или 0,17%). Непознатих
одговора је било 5.375 (0,29%).

Пописне 1991. године први пут је проценат становништва чији је матерњи језик /div>

�словеначки пао испод деведесет посто (88,41%). У овом попису је категорија /div>

�српскохрватског језика била раздијељена на четири категорије: српски, српско-хрватски,хрватски и хрватско-српски. Други највећи постотак представљала је категорија српско-хрватски језик, за који се опредијелило 80.325 особа (4,20%), слиједио је хрватски језик са
50.699 особа (2,65%), па српски језик са 18.123 особе (0,95%). Македонски језик (4.525 особа) чинио је 0,24%, а хрватско-српски (3.208 особа) 0,17% од укупног броја пописаног становништва. Непознатих одговора је било 41.199 или 2,15%.У саставу становништва Словеније, што се тиче матерњег језика, између 1991. и 2002.године догађале су се највеће промјене у оквиру некадашњег српскохрватског матерњег језика. За попис 2002. године значајна је чињеница да се избор матерњих језика са
подручја бивше Југославије још више повећао. Уведене су нове категорије: „босански матерњи језик“ и „црногорски матерњи језик“. У првој категорију су били уврштени одговори босански и/или бошњачки матерњи језик. Смањио се број оних којима је матерњи језик српско-хрватски и хрватско-српски, а повећао се број оних чији је матерњи
језик српски, хрватски, црногорски или босански. „Већина оних који су се 2002. године одлучили за црногорски или босански језик, а њих је било 31.500, године 1991.
определили су се за српско-хрватски“ (Комац, 2005: 270). Хрватски матерњи језик изабрало је 54.079 особа (2,75%), а слиједио га је српско-хрватски, који је изабрало 36.265
особа (1,85%), бошњачки језик 31.499 (1,60%) и српски језик 31.329 особа (1,60%).Проценат особа које су се опредијелиле за словеначки језик као матерњи био је најнижи
до сад и износио је 87,75%, иако се за њега опредијелило релативно највише особа(1.723.434). Проценти осталих језика били су знатно нижи. Број непознатих одговора је био 52.316, што ту категорију по броју сврстава на треће мјесто иза словеначког и хрватског матерњег језика.
Што се тиче полне структуре становништва приликом изјашњавања о матерњем језику, она се може подијелити у двије групе. Прву чине они језици гдје бројчано преовладавају
жене словеначки језик, а другу језици гдје бројчано преовладавају мушкарци (српски,хрватски, македонски,…). Прву групу чини аутохтоно становништво, а другу досељено.Већи број жена међу аутохтоним становништвом посљедица је веће смртностимушкараца, док је већи број мушкараца међу досељеним посљедица полно селективних
миграција, у којима се досељава више мушких него женских особа (Ширцељ , 2003: 89).Повећање броја становника било је супротно од промјене броја вјерника. Наиме, број припадника свих вјероисповијести, осим католичке, смањио се. Истовремено се број особа
које нису вјерници са 257, колико их је евидентирано 1931. године, повећао на 151.052,колико их је евидентирано 1953. године, што је пораст за 588 пута. Постали су друга најбројнија група иза римокатолика, којих је по овом попису било 1.213.987 (82,78%). Још
више се повећао број особа у групи „непознато“, са 28 из 1931. године на 71.229 у попису.1953. године. Ова категорија се повећала и упркос чињеници да је одговор био обавезан.
Велики број оних који нису вјерници несумњиво је био повезан са политичким системом.Према овом попису на трећем мјесту су били протестанти, којих је било 21.657 особа (1,48%), а на четвртом православци са 3.976 особа или (0,27%).
Скоро четрдесет година је прошло до периода кад је становништво поново питано о вјероисповијести. Ипак, у попису 1991. године становништво се није морало вјерски
изјаснити и ту варијанту је изабрало 81.302 особе 4,25%. Знатно се повећао и проценат особа за које је одговор био непознат и износио је чак 14,56% (278.567 особа). Значи, до пописа 1991. године за петину становништва Словеније вјероисповијест је била непозната.
Упркос томе, број становника који се вјерски опредијелио повећао се у односу на 1953. годину, на шта су утицала два фактора: повећање броја становника за 30% и смањење броја оних који су се опредијелили за категорију „нисам вјерник“.У попису 1991. године повећао се број вјерника свих вјероисповијести, изузев протестаната. Најмање се повећао број римокатолика, за 8%, а највише број припадника исламске вјероисповијести, чак 44 пута. Упркос томе, католици су по попису 1991. године
заузимали највећи проценат, и то 71,63%. Они који су се опредијелили за православну вјероисповијест чинили су 2,42% (46.320 особа), исламску вјероисповијест 1,54% (29.361
особа), а протестантску 0,93% (17.884 особе).Број оних који су се изјашњавали као „невјерници“ смањио се скоро за пола са 151.052 на 84.656. Особе чије је опредјељење о вјероисповијести остало непознато, према попису из
1991. године представљале су другу највећу групу са 14,56% (278.567 особа). У ту скупину, која је порасла четири пута, били су уврштени сви који на питање о
вјероисповијести нису одговорили. /b>
У периоду од 1991. до 2002. године број оних који су се опредијелили за одређену
вјероисповијест смањио се за 151 хиљаду. Највише се смањио број припадника католичке вјероисповијести, за 234.935 или 17%. Број православних је остао скоро непромијењен (45.987 особа), док се број припадника исламске вјероисповијести повећао за 62% износио је 47.488 особа.
Разлози за овакву слику су многобројни, а као најзначајнији се издвајају: одсељавање војног особља током 1991. и 1992. године, прихватање дијела избјеглица са подручја
бивше Југославије… Присуство припадника православне и исламске вјероисповијести се повећао ( Шушић ,2016 ,3,17).Подаци о националној припадности становништва испитиваних села из пописа 2002. године нису на располагању. Одлука Статистичког уреда да те податке не објави повезана
је са чињеницом да би ти подаци могли бити, прије свега, извор разних могућих /b>

шпекулација. Та одлука је утолико неуобичајенија, јер је цијели модел очувања мањина у /b>

�Словенији везан за ове просторе ( Бештер  eт al., 2006: 56–57). /div>Према подацима пописа Срби насељени на овим просторима од 15. вијека, лагано нестају,а асимилацијом ове популације, која даје историјски легитимитет за стицање статуса националне мањине, а шансе да Срби тај статус у Словенији добију, постају сваким даном све мање (Медар-Тањга, 2012: 211).

Убрзаној асимилацији становништва допринијело је и константно исељавање /div>

�становништва са ових простора узроковано лошим животним условима. Осамдесетих година 19. вијека неки становници су се упутили у Босну на изградњу жељезничких пруга,
а деведесетих година је те крајеве, као и друге дјелове Беле Крајине, задесило исељавањеу Америку. Неки дио исељеника касније се вратио, али је већина остала у Америци,
највише у околини Питсбурга (Филиповић , 1970: 183).У периоду након Другог свјетског рата, и поред знатног развоја села, наставља се напуштање ових крајева. Млађе становништво које има више школе остаје у већим мјесним средиштима (Новом Месту, Љубљани,Домжалеу …).Исељавање послије Другог свјетског рата прате и селидбе у мјеста у Банату у која се иселило приближно 10 породица из Мариндола, Бојанаца и Пауновића. Шездесетих година, када је бивша Југославија „отворила” своје
спољне границе, емигрирали су посебно у Њемачку (Кнежевић -Хочевар, 2004: 124).
У новијем периоду неки исељеници се враћају завичају, обнављају старе куће или граде нове као викендице или стална боравишта. Присутни су и нови досељеници, такозвани викендаши (Бештер eт al., 2006: 35)Ипак, у селима која су некада била православна, данас
живе углавном католици и гркокатолици (Петровић , 2009: 25).Два мјесеца након истека законског рока за добијање држављанства Републике Словеније, /b>
�на основу Закона о држављанству, за све који се нису одлучили за словеначко /b>

држављанство, или су добили негативне одговоре, почео је важити Закон о странцима.Документи ових особа били су неважећи, без обзира на то што су издати у Словенији, и они су морали поново да регулишу свој статус. Искључени су из Регистра сталног становништва тако што им је статус промијењен у статус странца. Тако је 26. фебруара 1992. године, према првим изворима, из Регистра особа са сталним боравком избрисано 18.305 људи (Дедић Jeлушић и Зорн 2003: 146), док је према подацима. Министарства унутрашњих послова из 2009. године саопштава :Овај број био знатно већи и износио је 25.671 лице(Коговшек , 2010: 9). Брисање је извршено на основу интерне одлуке Министарства унутрашњих послова, за шта Влада није имала законска овлашћења (Дедић ,2003: 44). Ова операција је спроведена по административним одјељењима, и то на начинкоји би се могао окарактерисати као тајни, јер особе нису претходно обавијештене о овим мјерама, није им издата нити додељена било каква писана одлука о „брисању“, нису обавијештене о посљедицама које ће проузроковати њихово брисање, нити су имале право приговора (Зорн  2003: 89).

Брисање становништва је аутоматски довело до озбиљних посљедица. Породице су раздвајане, јер поједини чланови домаћинства нису успијевали да легализују статус.
Губљењем сваког правног статуса, избрисани су изгубили радна мјеста и нису могли да се запосле, прекидан им је радни стаж, који касније није могао бити повезан, нису могли да
се упишу у средње школе и на факултете, нису могли да добију дјечије додатке, бесплатну здравствену његу, социјалну помоћ или помоћ за незапослене. Избрисани су исељивани из
својих станова и губили станарска права, као и право откупа станова из друштвеног
власништва, искључени су и из денационализације, односно нису партиципирали при //b>
расподјели дионица. Плаћали су разне таксе, визе, молбе, адвокате… да би уопште могли да остану у Словенији и да не би доживјелисудбину Врачких Срба .
                         (наставиће се)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

КОНФЕРЕНЦИЈА СРПСКИХ ОРГАНИЗАЦИЈА РЕГИОНА У БАЊА ЛУЦИ: Није лако бити Србин, али је лијепо и достојанствено!

РЕЛАТИВНО СКРОМНИ ПОЧАСНИ ПРЕДСЈЕДНИК: Мило има четири стана, двије фирме и 35.000 на рачуну!

ОСАМ ДЕЦЕНИЈА ОД ЛИЈЕВЧА ПОЉА: Партизани, усташе и Њемци у истом строју против црногорских четника!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

skola

ПРЕДВАСКРШЊЕ ПРЕПОРУКЕ: Вјеронаука или борба „црвеног“ против „црног“ и побједа „бијелог“!

pavle-djurisic-1

ОСАМ ДЕЦЕНИЈА ПОСЛИЈЕ, СВЈЕДОЧАНСТВА, ПУТ МУЧЕНИКА – ПАВЛЕ ЂУРИШИЋ: Усташе га живог спалиле!

subota1

ВЕЛИКА СУБОТА У ХРАМУ СВЕТОГ ЂОРЂА: Христос страдао због наших грехова!

leka

„СТРОГО ПОВЈЕРЉИВО“: Два ратна друга – Тито и Лека!

Montenegro Prime Minister delivers plan for new goverment

СКУПШТИНА: Споразуми са УАЕ добили подршку!