Венецијанска комисија разумије да постоји потреба за реформама тужилачке организације али оне морају бити пажљиво спроведене и без просте замјене врха тужилаштва новима кадровима, те замјеном нове већине старом у потенцијално опасном вршењу политичке контроле над тужилаштвом, један од закључака Венецијанске комисије Савјета Европе.
Она је синоћ објавила мишљење на предлоге за измјену Закона о државном тужилаштву и доношења Закона о тужилаштву за организовани криминал и корупцију, које је раније затражило Министарство правде.
ВК је изразила забринутост због, како су навели, предложеног укидања Специјалног државног тужилаштва и промјенома у начину његовог избора.
-Мора се поштовати сигурност мандата носоца функције.Специјални државни тужилац не смије бити смијењен под изговором законодавне реформе и ако је крив за неко лоше понашање, мора да се суочи са дисциплинском или кривичом одговорношћу, сматра ВК.
ВК није одбацила одредбу из предлога закона којом би тужиоци и угледни правници имали једнаки број чланова ТС.
-Предвиђени нови састав Тужилачког савјета (који би имао малу већину угледних правника) није као такав директно у супротности са европским стандардима и могао би се објаснити потребом избјегавања корпоративизма. Међутим, у тренутној ситуацији – гдје се сви чланови ТС из редова угледних правника истовремено бирају простом већином гласова у Скупштини – ова реформа може довести до повећане политизације ТС, наводи се у закључцима.
Да би избјегле политизацију ВК предлаже двије могућности. Прва је да се правници бирају квалификованом већином али би у том случају требало да постоји ефикасан деблокирајући механизам. Друга опција би била, наводи се, бирати угледне правнике на основу пропорционалног састава (тако да представљају различите политичке снаге) или осигурати да их предложе или чак директно именују спољни невладини актери (попут универзитета, Коморе, судства итд.).
-Непосредна замјена свих актуелних чланова ТС нема оправдања и нарушава сигурност њихових мандата. Улога ТС је да обезбиједи независност тужилачког система. Да би се постигла жељена равнотежа између чланова тужилаца и правника, било би довољно одабрати још једног члана из редова правника и уклонити једног члана тужилаца – на примјер, извлачењем жријеба (или, на крају, поновним избором свих тужиоца), и причекати док мандат преосталим члановима не истекне (што је ускоро), наводи ВК. Мандат садашњим члановима ТС Велимиру Ракочевићу, Анети Спаић, Милану Филиповићу и Ранки Чарапић је до краја априла наредне године јер су изабрани 27.04.2018. на четири године.
Што се тиче тренутног застоја у вези с избором ВДТ, ВК замјера што Устав Црне Горе не предвиђа деблокирајући механизам упркос њеним ранијим препорукама. До увођења у Устав такве одредбе, закон би требало бити измијењен како би се осигурало да ће одлазећи ВДТ наставити привремено да обавља функцију. Ово рјешење вјеројатно ће, наводи се, мотивисати тренутну већину на проналазак компромиса с опозицијом за избор новог ВДТ.
Коначно, Венецијанска комисија препоручује преиспитивање нових одредби о дисциплинској одговорности тужилаца како би се прецизирало да се она може изрећи само за грубо и неопростиво лоше понашање, а не само за погрешну примјену закона.
Предлози за измјену Закона о државном тужилаштву и доношења Закона о тужилаштву за организовани криминал и корупцију, који су предложили посланици владајуће већине, суштински су доносили промјену односа снага у Тужилачком савјету у корист нове власти. Посљедица тога била би именовање вршиоца дужности врховног тужиоца из кадрова и ван Тужилаштва, промјену руководиоца нижих тужилаштава и избор новог тужиоца за организовани криминал/ насљедника ГСТ Миливоја Катнића.
Садашњи в.д. ВДТ Ивица Станковић за мјесец дана стиче услове за старосну пензију, а по важећем закону њега ће до избора новог ВДТ мијењати неко од његових замјеника. То би могло потрајати, јер не постоји неопходна двотворећинска или тропетинска већина за избор ВДТ у Скупштини.
Садашњи ГСТ Миливоје Катнић и његови сарадници би доношењем Закона о тужилаштву за организовани криминал остали би без функција.
ВК схвата, како наводе, да предложена реформа има подршку међу политичким странкама владајуц́е коалиције. “Штавише, многе организације цивилног друштва су незадовољне учинком тужилаца и забринуте су због њихових чврстих веза са претходном вец́ином. Венецијанска комисија прима на знање да је реформа тужилаштва може бити препоручљива. Међутим, многи саговорници изразили су бојазан да би реформа, како је сада замишљена, довела само до смјене највиших тужилаца, али не би довела до дубоких промјена. Као резултат, према мишљењу тих саговорника, системом тужилаштва доминирала би нова вец́ина на исти начин као што је доминирала претходним. Влада је снажно оспорила овај став,” наводи ВК.
Они подсјећају да је одлазец́и ВДТ Ивица Станковиц́ у в.д стању, а да је Катнић реизабран прошле године:” Један од најистакнутијих случајева на списку ГСТ била је истрага наводне завјере за извршење државног удара уз помоц́ руских тајних агената. Неколико лидера Демократског фронта првостепени суд је осудио на пет година затвора у вези са овим покушајем пуча. У фебруару 2021. пресуда у случају државног удара поништена је по жалби и врац́ена на поновно суђење. Лидери ДФ-а, који су сада у владајуц́ој коалицији у парламенту, били су међу најжешћим заговорницима реформе тужилаштва уопште, а посебно СДТ.
На парламентарним изборима 30. августа 2020. побиједиле су опозиционе странке. ДПС, који је владао земљом скоро 30 година, изгубио је контролу над парламентом, а нова Влада је формирана уз подршку хетерогене политичке коалиције (која је имала само незнатну вецćину). Чини се да је након избора Катницć ушао у отворену конфронтацију са неким члановима нове владајуц́е коалиције који су заузврат затражили његову оставку. Влада се позвала на одређене одлуке Катницćа које су, по њиховом мишљењу, представљале злоупотребу службеног положаја или бар откриле сукоб интереса, наводи ВК.
Извор: Вијести