Директорица Директората за културно-умјетничко стваралаштво у Министарству културе и медија Црне Горе, Милена Мијовић-Дурутовић, поклонила је Светој столици своју скулптуру ,,Космички ритмови“. То је урадила као службеница Министарства и Директората на чијем је челу, дакле као једна од представница Црне Горе, али без било какве јавне процедуре или одлуке неке комисије која би, између осталог, вредновала и дјела неких других црногорских умјетника који имају капацитета да се представе пред папом Фрањом.
Мијовић-Дурутовић скулптуру је поклонила почетком децембра прошле године када је, заједно са министарком културе и медија Машом Влаовић, отпутовала у званичну посјету Светој столици. У саопштењу за медије, од 5. децембра прошле године, Министарство културе и медија истакло је да је „министарка Влаовић захвалила на прихватању иницијативе да скулптура која ће бити поклон црногорске стране Светој столици буде постављена у Ватикану и истакла да очекујемо скоро дефинисање локације“. Међутим, Министарство је том приликом сакрило информацију да је скулптура дјело управо директорице Директората за културно-умјетничко стваралаштво Милене Мијовић-Дурутовић?!
– Поклон Црне Горе Светој столици изузетна је част за нас и важан корак у нашим односима – оцијенила је министарка Влаовић, 5. децембра, након сусрета са кардиналом Хосеом Толентином де Мендозом, префектом (министром) Дикастерије за културу и образовање при Светој столици.
Одговарајући на питања Побједе, Мијовић-Дурутовић је потврдила да је ријеч о њеној скулптури из циклуса „Космички ритмови“, те да је тај циклус био и повод посебног интересовања које је током посјете Ватикану показао управо кардинал Хосе Толентино де Мендоза. Она је казала да као умјетница ,,сматра да је велики пропуст што стваралаштво наших умјетника није на најбољи начин препознато и искоришћено у културној дипломатији, као што то чине друге земље“.
– Управо због тога ће МКМ у наредном периоду радити на политикама које ће у пуном капацитету афирмисати нашу умјетничку сцену, искористити њен потенцијал у креирању што боље атмосфере за свестрану сарадњу. Умјетност, надам се да то нико не спори, неријетко трасира најбоље путеве за сарадњу – истакла је Мијовић-Дурутовић.
Она није објаснила како то да је, када је већ препознала да дјела наших умјетника нијесу искориштена у културној дипломатији, одлучила да тај „први корак“ ка Светој столици учини баш она, као службеница Министарства културе и медија Црне Горе?! На тај начин су, по свему судећи, за потенцијално представљање пред папом и Светом столицом, ускраћени бројни други црногорски умјетници. На то је указало и више незваничних саговорника Побједе, бивших министара културе и службеника Министарства, оцјењујући да је потез Министарства културе и медија, односно, министарке Маше Влаовић и Милене Мијовић-Дурутовић крајње дегутантан и бламантан, те да је Мијовић-Дурутовић у својеврсном конфликту интереса.
Мијовић-Дурутовић је за Побједу појаснила да је она ,,у цјелости самостално финансирала продукцију рада“, што значи да за ово дјело није добила никакву новчану надокнаду, те да ће о свим даљим детаљима око постављања ,,Космичких ритмова“, када буду познати, информисати јавност. Упркос информацијама које смо добили од Мијовић-Дурутовић, остало је и неколико нејасноћа и питања на која није одговорила. Тако смо, између осталог, остали ускраћени за одговор на питање зашто за овакву врсту поклона није био расписан јавни конкурс на којем би и други црногорски умјетници имали прилику да конкуришу са својим дјелом. Мијовић-Дурутовић смо, такође, питали: ако због сложених процедура и хитности није било времена за јавни конкурс, да ли је о овом поклону одлучивала нека комисија и да ли је на нивоу Министарства донесена званична одлука, као и колико је коштао транспорт до Италије и ко је и на који начин обезбиједио финансијска средства за то?
Избјегавајући неколико новинарских питања, Мијовић-Дурутовић је, ипак, имала воље да појасни да је скулптура ,,Космички ритмови“ израђена у комбинованој техници на каменом постаменту.
– Симболише нови живот, трансценденцију, свемир у цјелости. Ради се о умјетничком изразу тежње ка свестраној хармонији. Препознавање блискости теме коју истражујем у ,,Космичким ритмовима“ изазвало је интересовање за покретање ове иницијативе. Зато је као симбол тежње ка бољем и хуманијем, то дјело намијењено Светој столици – истакла је она.
Извор: Побједа