Цијена барела нафте на берзи је 2008 година била 147 Усд, а малопродајна цијена на пумпама дизела је била 1.15 Еур, супера 1,18 Еур. Данас кад је цијена барела нафте на берзи 107 УСД, код нас цијене горива дивљају. Литар супера 1.73 еур, а литар дизела 1,78 еур. Цијена нафте је у односу на јул 2008. пала за 27.2%, а цијена дизела је већа за 35,3% а бензина 30,6% .
Јасно је да и 42. и 43. влада Црне Горе нијесу имали довољно знања и способности да предвиде кризу са енергентима и храном и нијесу учинили НИШТА да Црна Гора дочека колико толико спремно ове поремећаје и кризу. Немамо никакве резерве стратешких роба, гурамо прст у око Русији, а Влада Ђукановића је концесију за истраживање и експлоатацију гаса и нафте у црногорском подморју дала руској компанији НОВОТЕК, која је, са другачијом и рационалнијом политиком Владе, могла обезбједити неопходне количине деривата по разумним цијенама, на које не би толико утицали скокови цијена на берзама.
Могли смо и направити везане аранжмане са извозом струје и куповином нафте по повољнијим цијенама, али за то требају државници који понешто и знају!
Али Дритану је најважније да се што дубље увуче Амбасадорима и страним налогодавцима, а за судбину и стандард грађана и функционисање привреде и државе га није толико брига. Он и није дошао на то мјесто да решава проблеме грађана и привреде, већ да безпоговорно слуша центре глобалне дубоке државе. Па нека кошта, колико кошта. И онако ће све то народ платити и позлатити.
Влада је могла и да уведе субвенције за гориво за одређене категорије превозника (јавни превоз, таxи, јавне службе, пољопривредне произвођаче…) смањи ПДВ на гориво, уведе субвенције компанијама које се баве прометом нафтних деривата. Али кључни механизам је био благовремена набавка стратешких резерви деривата, али Дритану и нашим сорошодима ие важније да се слика са неким од страних лидера и да га неко помилује по коси, од стратешких интетеса државе и грађана.
Небојша Медојевић
Предсједник ПзП