Годинама су на одлучујуће функције у ресорима просвјете, науке, културе и спорта постављани људи које препоручује партијска припадност, а не професионалне компетенције и стручност. Са таквом праксом у Црној Гори ће бити готово, казала је у интервју за наш портал министарка Весна Братић. Братић истиче да свако ко се огријешио о закон, професионалну етику и општи интерес, не смије да буде у образовном систему, а камоли на руководећим положајима, ако желимо да образовање ставимо у функцију стицања знања које мора постати кључни покретач друштва.
Ваше именовање за министарку просвјете, науке, културе и спорта изазвало је револт код посланика опозиције, али и појединих НВО које су блиске, сад већ бившем, режиму? Чега су се то уплашили?
Прогон и сатанизација су почели и прије него сам добила прилику да почнем да радим, очито, јер се унапријед знало да је моја визија другачија од њихове, а намјере јасне и непоколебљиве да се општи интерес истури у први план. То је „револтиранима“ одувијек била непозната матрица. Чим су схватили да се након избора успоставља другачији систем вриједности који ће се темељити на принципима које су они давно погазили, брзо су се огласили и јасно легитимисали. Ни једног тренутка нијесам била изненађена, јер од тих и таквих ништа друго нијесам ни очекивала. Вријеме је пред нама, оно ће мјерити и моје и њихово будуће дјеловање и, надам се, на основу тога судити, баш онако како само оно зна да суди.
Међутим, не бих се сложила да су сви ти, у најмању руку непринципијелни, напади услиједили из неког њиховог страха, јер нисам баш склона да повјерујем да се неки озбиљан страх изњедрио из претходних деценија бахатости. Ако се уопште може и говорити о некаквом страху, онда би то, најприје, могао да буде њихов страх од самих себе и огледала које их чека за суочавање са собом, како на видјело буду излазили фрагменти деструктивног мозаика који су тако дуго и без трунке друштвене одговорности конструисали. Страх је ,вјероватно, узрокован забринутошћу како даље без привилегија и вриједносних система у којима је чело сваког списка било резервисано за њих, а да не говорим о средствима која су бјесомучно расипана у складу са њиховим жељама и потребама без икакве одговорности за општи интерес. Ријешена сам да дужност коју сам преузела обављам на потпуно другачијим принципима од оних који су до сада били мериторни, колико год да ме буду нападали или не нападали. Сигурна сам да се неће дуго чекати да нападачи схвате да својом непринципијелношћу само скрећу пажњу на себе и на непочинства с којима су срасли, а која се никаквом буком и усиљеним димним завјесама не могу замаглити.
Какво сте стање затекли у Министарству на чијем сте челу?
Ако се хаос може назвати стањем, Ваше питање је онда на мјесту. Стање ствари које смо затекли у сва четири претходна ресора, која су обједињена у Министарство просвјете, науке, културе и спорта, у неким сегментима је превазишло и најгора очекивања. Дочекали су нас годинама нагомилавани проблеми, неажурност администрације, нетранспарентност, вишак запослених, свјежи трагови уништавања документације прије мог доласка, а нарочито заплетени трагови разних злоупотреба, ненамјенског трошења новца и других ресурса, до мјере да је похаран и дио средстава из буџета Фонда за таленте, а што сам најмање очекивала. (Ријеч је о Фонду намијењеном за додјеле награда најбољим ученицима, гдје је провјером стања на рачуну установљено да скоро половина средстава недостаје, а да је истовремено Конкурс за додјелу награда расписан, на начин да је и тај племенити пројекат био компромитован. Одлуком Владе, уз њену помоћ кроз преусмјеравање средстава, успјели смо, ипак, да то спријечимо, додијелимо награде и обрадујемо најбоље, јер то је улагање у будућност, о чему се увијек мора водити рачуна.)
Новоуспостављена администрација темељно ради на сагледавању стања и у осталим набројаним областима и кроз анализу претходног пословања свакодневно долази до нових поразних чињеница, нарочито када су у питању злоупотребе службених положаја и ненамјенско трошење средстава која су расипана немилице, од путовања на егзотичне дестинације до плаћања услуга које никада нијесу ни реализоване.
Поред наведеног, нажалост, располажемо и доказима да је претходни ресор просвјете, који је у ранијем мандату водио кадар Социјалдемократа, масовно коришћен и за притисак на бираче из редова просвјетних радника и њихових породица, чиме је комплетирана слика контролисаног хаоса који што прије морамо демонтирати, док трпимо свакодневне нападе и опструкције. Није много другачије ни у осталим областима наслијеђеним из претходних ресора науке, културе и спорта, гдје се такође интензивно ради на утврђивању стварног стања и санирању најургентнијих критичних тачака.
Ви сте покренули низ смјена директора школа, због чега Вас политички противници оптужују за реваншизам. Који су главни разлози смјена, те да ли ће их још бити, обзиром на то да сте најавили „чешљање“ рада директора основних школа и вртића?
Годинама су на одлучујуће функције у ресорима просвјете, науке, културе и спорта постављани људи које препоручује партијска припадност, а не професионалне компетенције и стручност. Нажалост, тако су, у значајној мјери, дужи временски период, обликовани образовање, наука, култура и спорт, на начин да првенствено буду идеолошки усмјерени, политички обојени и кадровски структурирани за спонтано стављање у службу партија које су биле на власти.
Мојим доласком на чело Министарства нијесу покренуте никакве смјене, већ сам више склона да кажем, да су институционално подржане смјене оних који су то заслужили својим радом и односом према општем интересу. Као особа која није политички легитимисана не видим како би се било који мој поступак могао подвести под појам политичког реваншизма. Са већином тих, како сте навели смијењених, упознала сам се искључиво преко документованих резултата њиховог дјеловања са позиција које су покривали у образовном систему. Свако ко се огријешио о закон, професионалну етику и општи интерес, не смије да буде у образовном систему, а камоли на руководећим положајима, ако желимо да образовање ставимо у функцију стицања знања које мора постати кључни покретач друштва. Они који то називају политичким реваншизмом индиректно признају да су се појединци у систему образовања, заиста, водили политиком својих партија, а не професионалном етиком што је, само по себи, довољан разлог да и сами закључе да им ту више није мјесто, јер ће из образовног система бити искључена свака политика, осим политике темељног образовања. Нијесу то никаква „чишћења“ него једноставно постављање нове организацијске структуре која ће бити у стању да одговори потреби успостављања образовног система који ће вратити углед и образовним установама и просвјетним радницима, на начин да се системски ствара нови квалитет који ће знање поимати као покретачку енергију, а не као узалудну врлину „оних који нијесу умјели да се снађу“. Школе више не смију да буду простор за политичку манипулацију и у мом мандату трудићу се да партијска политика више не буде присутна у њима.
Није тајна да је кадар СД-а дуги низ година користио просвјету за политички манипулацију, односно куповину гласова. Да ли су вас Ваши сарадници темељније упознали са тим, те да ли можете да обећате грађанима да ће се коначно са том праксом прекинути?
Доста је тога што више није тајна и још више ће га бити. Тек смо на путу да темељније сагледамо на које све начине је злоупотребљаван образовни систем. Жалосна је истина да је и у школству неко тако дрско увео инстутуцију куповине гласова и да је тако чврсто заживјела. То не производи само осјећај стида него и истинску обавезу да се таква сазнања процесуирају и успоставе механизми који ће онемогућавати да се икад више понове. Бројни су докази политичких, финансијских, кадровских и каквих све не још манипулација.
Јастребови бившег режима нијесу крили да су њихова темељна математичка знања изражавана формулом „један запослени четири гласа“, а географска у „препознавању терена“. Сваким даном се упознајем са нечим новим што нијесам вјеровала да је некоме и могло да падне на памет, а камоли да се спроводило. За кога год се докаже да је незаконито утицао на изборну вољу запослених или да је продавао глас, проћи ће као и онај који га је куповао, јер то су подједнако штетне појаве за образовни систем и будућност нових генерација. Надам се да је у томе садржан и одговор на дио питања, да ли могу грађанима обећати да ће се са таквом праксом стати.
Влада којој припадам жели да оздрави црногорско друштво, да уклонимо подјеле и успоставимо организацијску структуру, која ће представљати гарант једнакости свих нас у доступности образовном систему. Кроз нулту толеранцију за партијску, националну, вјерску и сваку другу дискриминацију ствараћемо друштво једнаких шанси, као темељ демократског развоја, помирења и напретка.
Које ћете кораке предузети у наредном периоду како бисте унаприједили образовање и културу у Црној Гори?
Просвјета, наука, култура и спорт, четири области које су раније покривала четири министарства, сада обједињене у ресору на чијем сам челу, се морају темељито реорганизовати и успоставити на новим принципима који ће их афирмисати, на добробит свих грађана Црне Горе. Свака од тих области заслужује посебну пажњу и политику која би уочила најважније проблеме, али и развила стратегије како би се у што краћем периоду дошло до погодних и одрживих рјешења.
Сложена економска ситуација, дугогодишње гомилање проблема и пандемија Корона вируса значајно утичу на могућност адекватног одговора на изазове, а као ограничавајући фактори се постављају и поједина досадашња законска рјешења.
Истрајаваћу у намјери да наше образовање буде доступно свима, да буде квалитетно, да истински његује и знање и таленте и да имамо више школа и вртића.
Желим да се стане на пут лошој пракси поклањања оцјена, куповине диплома и деградирања образовања. Школе и универзитети са више визије морају да образују кадрове који ће наћи запослење након школовања.
Наша култура мора да буде инклузивна, а не да искључује било коју националну заједницу, наша наука треба да буде подршка образовању и привреди, а наш спорт мора да развија спортисте за које навијамо сви и са којима се поносимо. Неће бити лако, али имам велику жељу, добре намјере и јасан циљ, што ће ми давати и потребну снагу.
И за крај, која би Ваша порука била читаоцима портала ИН4С?
Користим прилику да поздравим пратиоце вашег портала и изразим увјерење да ће бити често у прилици да се информишу о конкретним корацима који се из дана у дан предузимају у Министарству, а у циљу постављања темеља здравог образовног система. Тај систем образовања ће резултирати новим квалитетом младих генерација способних да се носе са изазовима времена које долази, а гдје ће, засигурно, знање бити ненадмашна компаративна предност.
Такође, желим да им захвалим за снажну подршку коју сам од њих добијала у протеклом, за мене веома захтјевном и изазовном периоду, у нади да ће тако и остати и да ћу их својим преданим радом за добробит свих нас, на то непрекидно подсјећати.