Ауто-пут је захтјеван у смислу отпора који треба савладати, али најважније је да возачи прилагоде стил вожње и не преоптерећују своја возила, рекао је у Бојама јутра на ТВ Вијести др Миланко Дамјановић, професор безбједности саобраћаја са Машинског факултета.
Он је казао да су прокувавања и кварови уобичајене ствари које се дешавају у свим метрополама.
–Узрок може да буде форсирана вожња, возачи нису у сазнању колике су перформансе њихових аутомобила и оптерете их. Сами услови који омогућавају да возимо већом брзиномн додатно повећавају отпор ваздуха, ту је и отпор од успона. Све морамо узети у обзир. Морамо бити свјесни да вучне карактеристике зависе од силе коју можемо пренијети на погонске точкове, а нама је сила овдје на задњим точковима, објаснио је Дамјановић.
Како би се избјегле овакве ситуације Дамјановић предлаже:
“Најједноставнији начин је да возач док вози увијек има осјећај да може додатно да убрза, да имамо резерву снаге. Да не возимо на великом броју обртаја”.
Додаје да рјешење није увијек спорија вожња јер у неким ситуацијама са неприлагођеним степеном преноса може да оштети возило.
–Стил вожње је карактеристичан за свакога од нас и врло је важно да је возач вјешт. Најлошија варијанта је возити возило на највишим перформансама и форсирати возила, поручио је Дамјановић.
Проблем су и возила која се не одржавају и код којих има могућих цурења. Онда је, каже Дамјановић, неминовно да дође до запаљења.
Одговарајући на питање какав је проблем па се француска возила кваре и запаљују на наштем ауто-путу Дамјановић наводи да ми бројчани имамо највише возила француских произвођача, те да се она највише увозе.
“Али су скупа за одржавање, па их људи не одржавају како треба”.
Додаје да је код возила која су се запалила вуча претежно на предњим точковима.
–Наша маса оптерећује више задње точкове и то треба возач да зна, да губи у одређеном дијелу и вучну карактеристику. Овакви догађаји ће се понављати, треба их очекивати, а возачи треба да мијењају стил вожње.
Добар дио кварова десио се код тунела Вјетерник и Дамјановић објашњава да ту отпор треба смањити, јер је повећан услијед успона.
–Можда је раније требало у упознавање са ауто-путем, режимима вожње… Најбитније је да балансирам отпорима, у неком моменту ће бити доминантан отпор успона, у неком отпор ваздуха.
Потенцијалне проблеме види у лошим временским условима и нада се да је Служба за одржавање спремна.
–Биће проблем када крене снијег и биће тешко управљати кочионим системом. Посебно из правца Колашина ка Подгорици биће теско кориговати брзине кретања са кочионим систем услијед лошег пријајања. Претпостављам да ће бити периода када ће затварати ауто-пут, јер можемо доћи у ситуације да се не питамо са нашим возилом, рекао је Дамјановић.