ОСВРТ: Ћехотина!

Пише: Момо Јоксимовић

Ћехотина извире  у Вранешу , у крилу Блишкова, тамо гдје  камен памти више него људи. Њен извор није само вода што провире из земље, него  дах планине, хладна и бистра, мисао природе. Ту у камену  зјапи велико врело а  над  њиме пећина-као отворена уста историје.  У тим водама живе пастрмка и липљан, племените рибе чистих ријека, знак да је вода жива и здрава, као што је некад био  и народ овога краја. Њену воду пију и људи и стада, и јелен и срна, и лисица и међед.

У ријеку Ћехотину сливају се домаћини  Блишкова, Коврена, Слатке, Горица, Водног, Вруље. Сваки домаћин је доносио по једну причу, по један живот, по једно име.  Зато Ћехотина никад није била сама-у њој је сабран читав Горњи Вранеш.

Некад су на њеним обалама одјекивала  бројна стада, звона стоке и кораци рибара и ловаца, а испред њих су трчали вјерни пси. Вода је знала ко пролази и зашто долази.  На  њеним тихим мјестим домаћице су прале  вуну, поњаве и рубље, и у тој бистрој води испирале умор и бриге. Док су руке радиле, душа се смиривала, а ријека је све прихватала брез питања.

Крај Ћехотине су преноћиле бројне породице  па и храброг браства Којовића,онда када су  притиснути тешким турским  зулумом, морали да се с8еле.Ту су остављали и огњишта  и куће у срцу, а узимали само наду да ће неђе бити лакше. Ћехотина их је гледала и памтила, јер она зна шта значи растанак.

У њеним хладовима одмарали су се хајдуци. Ту је  лице  водом умивао чобанин, а и четобаша и  хајдук Стари Вујадин, рођени Којовић са Горица,који је  хакдуковао са  Стариниом Новаком са Романије. Ћехотина је видала и оружје и ране, али и правду коју су тражили они што нијесу  имали другог суда.

Она памти полом недужнихн људи из Перемћана, Крупица, Варина, Чавња, кад су невина огњишта угашена а душе остале да лебде над водом. Ту је тишина најдубља, јер ријека зна да нека страдања не траже ријечи, него  поштовање.На њеним обалама рањени јунаци су  испирали ране, хладили бол и лијечили и тијело и душу. Ћехотина је скидала крв и сузе, а  враћала снагу. Ћехотина је била љекар без књиге и молитва без гласа.

Ћехотина није само ријека љепоте, она је и ријека памћења. Из Марића бездана и  из Шевара крај Пониквица,  њене воде  знају  за  крике који су  ломили о камен.  У  тај бездан бачени су  недужни краљеви официри,  везаних руку и чисте  душе.  Поломљени, бачени у безданицу јаму, дозивали су недужни мученици  и сужњи да их спасу, али спас није дошао.  На мукама су  умрли, а срамота је остала да  тече заједно са водом. И нико  од оних  што су зло  чинили није претекао-  јер  ријека  све памти, а правда , ма  колико каснила , стигне.

Ћехотина ниже воденице као ројанице. Свако коло што се окретало мљело је жито и вријеме, хранило куће и  чувало живот. Њене обале биле су пуне дјеце, смјеха , првих корака и првх љубави. Ту су момци и дјевојке, здрава и бронзана чела, учили шта значи љепота- не она што гледа , него што се живи.

Код Матаруга ријека  се  смирила  и направила велико језеро, пуно рибе и живота, као да је ту стала да одмори и да се загледа у себе. А онда наставља даље, носећи  поздраве : у Дрину, па Саву, у Дунав све до Црног мора.  Тако Вранеш, преко  Ћехотине ,  разговара са свијетом.

Поред њеног извора пролази пут. Њиме  одлазе људи, али  остају  дјетињства и успомене.  Јер ко се једном напије воде  Ћехотине, тај у себи носи  нешто што  не  пресушује.

Ћехотина је ријека љубави и љепоте, али и истине.Тиха, а ледна , питка и снажна. Чиста, а  тешка од  памћења. Она не виче- она тече. И баш зато и траје.

И данас, кад тече мирно, она у себи носи све: и стадо и поњаву, и хајдука и домаћина, и дијете и изгнаника,  и крв и рањеника. Њена љепота није  само у  бистроти, него  у истини коју не крије.

Ћехотина није  обична ријека. Она је жива књига Вранеша. Ко умије да је слуша,чуће све.

 

 

 

6 Responses

  1. Пво јњ врхунско умјеће. Ја јрсам прифескркца тог предмета , али беи лажне скрлђнисти иво је докторски есеј.

  2. Пво јњ врхунско умјеће. Ја јрсам прифескркца тог предмета , али беи лажне скрлђнисти иво је докторски есеј. То што си ти утсцио и пто радиш је за дивљење. Мало ко то може. Ма једној руви их нема.
    ВРХ!!!8

  3. Ово је понос. Ово је ѕооменик. Ово је дуг према Вранешу. Овако се зсвичај воли.
    КАПА ДОЉЕ И СВИ КАпУ ДОЉЕ ПРЕД МОМОМ ПРЕДСЈЕДНИКОМ . СВИ СМО МИ МАЛИ, МАЛИ ЗА ОВОГ ГОРСКОГ ЛАФА.
    Бтаво.

  4. Ово је радост. Ово је ѕпоменик језику , завичају, обичајима, слаби…
    Љоменик
    ,. Ово је дуг према Вранешу. Овако се зсвичај воли.
    КАПА ДОЉЕ И СВИ КАпУ ДОЉЕ ПРЕД МОМОМ ПРЕДСЈЕДНИКОМ . СВИ СМО МИ МАЛИ, МАЛИ ЗА ОВОГ ГОРСКОГ ЛАФА.
    Бтаво.

  5. Без лажне скромноти ово задлужије и нагтсду
    ТРЕЋИ ЈАНУАР. БИЈЕЛО ПОЉЕ и
    19 ДЕСЦЕМБАР.ПОДГОРИЦЕ
    ОВО је за оред спавање.
    СЈАЈНО !!!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

ДОЦ ДР АЛЕКСАНДАР СТАМАТОВИЋ И МРС ФИЛИП ВУЧЕТИЋ (4): Ратним злочинцима проглашени Шабо Феровић, Рустем Феровић, Аџија Феровић, Шаћир Фератовић, Рамо Башић, Јупа Башић, Саит-хоџа Шахмановић…!

СУСЈЕДИ ЗА „ПРИМЈЕР“: Хрватски прст у оку Црне Горе!

ПОЛИТИЧКА ЕКОНОМИЈА ВЛАДАЊА И УЦЈЕНЕ: Старлета као валута моћи на Балкану!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

Vuksanovic - Plenkovic

ХРВАТИМА СВЕГА МАЛО: Пленковић од Црне Горе не тражи причу, него дјела, посебно повратак „отетог“ брода „Јадран“!

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (155)!

120

СКУП ПОВОДОМ 120 ГОДИНА НИКОЉДАНСКОГ УСТАВА: Прелаз из аутократског режима у парламентарну демократију!

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (151)!

Muslimmillitia43

ФЕЉТОН, ДОЦ ДР АЛЕКСАНДАР СТАМАТОВИЋ И МСР ФИЛИП ВУЧЕТИЋ: Плавско – гусињска област у саставу „Велике Албаније“ (1)!