Пише: Момо Јоксимовић
Кумство представља један од најстаријих и најзначајнијих друштвених односа у српској , али и у широј словенској традицији. Оно није само формалност у обредима као што су крштење, вјенчање или славе, већ дубок симбол духовног сродства, повјерења и поштовања. Изрека „Кум није дугме“ и „Бог је на небу а кум на земљи“, најбоље одражава тежину и вриједност коју овај однос има у народној свијести.
Кумство је света веза која спаја људе љубављу, повјерењем и поштовањем, и зато се чува као светиња.
Кум није само свједок на важним тренуцима, већ и духовни брат који остаје уз нас читавог живота.
Кумство је и мост између породица, симбол пријатељства и честитости који се преноси с кољена на кољено.
Чувати кумство значи чувати част, традицију и срце народа.
Кумство је светиња која нас учи љубави, вјерности и заједништву.
Кумство има дубоке коријене у старословенским и хришћанским „побратимства“ или „пријатељства по завјету“, гдје су људи духовно братимљени заштитом богова. Са ширењем хришћанства, кумство добија нови смисао,кум постаје духовни родитељ дјетета, онај који га уводи у хришћанску заједницу приликом крштења.
Током вјекова, кумство се проширило и на друге животне обреде-вјенчање, славу, па чак и на пословне и политичке односе. У српској традицији, кумство је имало снагу неприкосновеног савеза : кумове није било дозвољено вјенчавати међусобно, јер се духовно сродство сматрало исто толико снажним као крвно.
Кумство представља облик духовног сродства који надопуњује биолошку породицу и шири друштвену мрежу повјерења. Кум је често „чувар части“ породице, посредник у помирењима и подршка у кризним тренуцима.
Кумство је такође вид социјалног капитала- оно омогућава стварање блиских веза које превазилазе класне, етничке или економске прилике. У традиционалним заједницама, избор кума био је питање части и повјерења, а кумови су се чували као најближи сродници.
Данас у урбаним и модерним срединама, кумство често добија симболичан карактер, али задржава емотивну вриједност. Кумови се и даље поштују, позивају на славе, вјенчања и рођендане, а ријеч „куме“ постала је симболичним за пријатеље од повјерења. Кумства код породица које држе до своје вјере, традиције, обичаја, трају десетинама и стотинама година. Таква кумства се не прекидају, него само традиционално настављају .
Кумство је и израз духовне заједнице и моралног завјета. Кум није само свједок обреда, већ симбол човјека који преузима одговорност за другога. Тај однос подразумијева жртву, бригу и искреност, што га чини својеврсним етничким и етичким савезом. .
Кум је често фигура подршке , а за дијете, кум може бити друга родитељска фигура, модел понашања и стабилности. Код одраслих, кумство представља емоционалну сигурност, потврду повјерења и друштвене припадности.
У српској књижевности и усменој традицији, кумство има изузетно мјесто. У епским пјесмама и приповјеткама, кумови су често симболи части и вјерности. Примјери се налазе у народним пјесмама као што су „Кнежева вечера“ или „Марко Краљевић и Муса Кесеџија“, гдје кумство постаје свјетовни и духовни завјет.
И у савременој књижевности, кумство се користи као мотив за анализу односа моћи, пријатељства и моралне одговорности. У драмама и романима 20 вијека, кумство се понекад појављује и у ироничном или критичном контексту- као симбол лицемерја или друштвеног интереса, што показује како се његов смисао временом мијењао.Кум се у народу изузетно поштује. При сусрету, домаћин га дочекује са посебним поштовањем, а често му се љуби рука. Кум не смије да одбије позив на славу, вјенчање или крштење, јер се тиме нарушава духовна веза. Израз „Кумства ми“ има посебну тежину и користи се као велика заклетва.
У народу ове изреке имају високо значење:
–„Кум је већи од брата“.-„Кум се не одриче, ма шта било“
-„Кад кум кумовској кући иде и кров се на кући радује“.
„Кум скида са рала сваку мрву земље да неби понио кумовску земљу“
-„Бог на небу а кум на земљи“. -Заклетва „Кумства ми“.
Данас, у доба дигиталних однода и брзог живота, кумство је у великој мјери изгубило некадашњу друштвену фуккцију, али је задржало симболичку и емотивну вриједност. У неким срединама и даље се пажљиво бирају кумови, док је у другим то више питање пријатељства него духовне везе.
Ипак, кумство опстаје као једна од ријетких традиција која повезује прошлост и садашњост, духовно и световно, породицу и заједницу
Кумство је више од обичаја-то је институција духовног сродства међу људима. Од древних обреда до савремених пордичних свечаности, оно остаје симбол повјерења, части и љубави. Иако се његов облик мијења,суштина остаје иста: кум је онај који стоји уз човјека у најважнијим тренуцима
Кумство је један од најплеменитијих облика духовног сродства , које се не заснива на крви, већ на повјерењу, љубави и завјету.
Бити кум значи преузети одговорност за туђи живот, постати чувар породичне и духовне везе која траје читав вијек.
Кумство представља мост између традиције и савремености, јер у себи носи вриједности које никада не застаријевају-вјерност, част и поштовање.
Израз „Кумства ми“, није само заклетва, већ свједочанство колико је овај однос дубоко у народу свијстан и моралан.
Чувати кумство значи чувати част, традицију и везе које нас спајају у љубави и заједништву. Зато с правом кажемо : кумство је светиња !
И на сјеверу Црне Горе, па и Вранешу кумство је било и остало важна установа. Кум није само свједок на крштењу и вјенчању него и духовни сродник, готово као члан породице. Постоји више врста кумстава: крсни кум (на крштењу); вјенчани кум; понекад али ријетко кум при освјећењу дома, славе или друге прилике.
Док су радиле цркве у Вранешу, кумство се успостављало приликом светих тајни-крштење и вјенчање, а то су вршили свештеници. Како је послије Другог светског рата нестало свештеника, у Вранешу, под утицајем кумунистуичке тортуре, црквена кумства су нестала, цркве нијесу радиле а свештеник у Горњем Вранершу убијен. У Доњем Вранешу, тада је службу обављао поп Сава Радовић, и дешавала су се веома ријетка крштена кумства са попом у кући. То су била тешка времена када су на Цетиње Бога сахранили, па се тај сулуди безбожнички терор проширио и на сјеверне просторе Црне Горе.
Било је понеко кртштење у Вранешу ријетко, на суво без попа, у нужди због болести дјетета, опасности по живот, и то крштење је обављао лаик, који је учио вјеронауку прије рата, знао је како то треба да се ради и да изговори : „Крштава се слуга Божији (име) у име Оца и Сина и Светога Духа. Амин“, и дијете се трипут облије водом.
Када би дијете било у животној опасности, крстило би се одмах, па чак и без присуства кума-најчешће мајка или баба или нјстарији члан породице би иузговориле ријечи крштења „да не иде некрштено“.
Прије Другог светског рата била су редовна и крштења и вјенчања, и славбиле су се славе и сви вјерски обреди. Свако еј вјенчан и крштен, пред свештеником у црткву, о чему је уредно вођена евиденција у црквене књиге вјенчаних и крштених и умрлих. Памти се да је дијете од године ,син професора универзитета, било кумче на вјенчању, код склапања брака, и тако се настављало традиционално кумство. Црква није признавала вјенчање ван цркве. Међутим , кумства су се обављала и обављају вјенчањем пред кумовима—сведоцима пред матичарем, и таква кумство траје и поштује се.. Та кумства пред матичарем и данас се упражњавају , води се уредна евиденција вјенчаних, то је уређено државним правилима.
Било је ријетких случајева, да су кумства настала што су двоијица се заклела на крст и свето писмо пред иконом, да ће бити један другоме вјерни, одани кумови, чак и без црквеног благослова.
Сада кад су обновљене старе и подигнуте нове цркве, парохијски домови, организована вјеронаука уз Цркву, скоро свака кућа у Вранешу освештава славски колач у цркву, организује се црквена крштења и вјенчања уз весеље и црквене обреде. Како се није дуго црквено крштавало, доласком митрополита Амфилохија, обављана су колективна крштерња на десетине па чак и преко стотину крштења истога дана у цркву или уз цркву.
У Вранешу и цијелом сјеверу кумство је било и остало светије од крви. Говорило се и говори :
„Што је Бог на небу , то је кум на земљи“
„Кумство се не одбија, нити се прекида“.
Кум мора бити присутан на свим важним догађајима у животу кумчета : при крштењу, на свадби, ако се нешто велико слави или тражи благослов. Кум и кума се нијесу смјели вјенчати међу својом кумчади, сматра се да је то као блиско сродство.
Кумство као један од најдубљих и најсветијих веза у нашем народу, остаје темељ породичног, духовног и друштвеног јединства. И ако се обичаји мијењају кроз времена, значај кумства као симбола повјерења, части и љубави остаје непролазан.
Генерације рођењих у Вранешу педесетих година, крштавали су се тек осамдесесетих и деведесетих година, када је дошла слобода вјере у Бога животворнога.
Бог је на небу а кум је на земљи !