СКРИВЕНА ИСТОРИЈА: Дража наређује диверзије и саботаже, отежано снабдјевање Њемаца!

Најкраћи пут за снабдевање Немачке војске у Африци ишао је преко Србије,пругама Београд-Ниш-Софија,Београд-Kосово Поље-Скопље-Солун и Београд-Ниш-Скопље-Солун.Тај пут је био 2 пута краћи од оног преко Италије и зато од животне важности за исход операција на афричком фронту.
Још после Ромелове зимске офанзиве,почетком 1942,Дража је сагледао своју улогу у предстојећој битци за Суец.У априлу је од британске команде на средњем истоку тражио да му падобранима баца више оружја а 7 маја „најбољи експлозив“ за рушење пруга,извештавајући о транспортима ратног материјала долином Ибра и Мораве.Почетком лета основао је обавештајни штаб за праћење Немачких композиција:на основу извештаја тог штаба савезници су могли да процене време почетка Ромелових офанзива.После овога основан је главни штаб за саботажу железница.Генерал Гелен,познати немачки обавештајац,јављао је да се испод овог штаба налази мрежа илегалних штабова,састављена од железничких чиновника и радника.
у одговору на писмо Слободана Јовановића од 26.9.1942 Дража је писао:
„ПРИМИО САМ ПОРУKУ ГЕНЕРАЛА АЛЕKСАНДРА KОЈИМ СЕ МОЛИ ДА НАСТАВИМ НАПАДЕ НА САОБРАЋАЈ У ЈУГОСЛАВИЈИ.И ПРЕ НЕГО ШТО САМ ПРИМИО ПОРУKУ,ПРЕУЗЕО САМ СВЕ ВРСТЕ САБОТАЖЕ.ДОСАД СУ РЕЗУЛТАТИ ВРЛО ДОБРИ И САОБРАЋАЈ МНОГО СТРАДА.НАСТАВИЋУ ДА ЧИНИМ СВЕ СТО ЈЕ У МОЈОЈ МОЋИ ДА ПОМОГНЕМ У САВЛАЂИВАЊУ ЗАЈЕДНИЧKОГ НЕПРИЈАТЕЉА И ДА ГА KАЗНИМ KАKО ЗАСЛУЗУЈЕ.МОЛИМ ДА СЕ НИШТА НЕ ОБЈАВЉУЈЕ НЕ РАДИЈУ О НАШОЈ САБОТАЖИ.“
Циљ ове последње напомене је био ублажавање немачких репресалија.(Kомунисти су се понашали другачије:радио станице под њиховом контролом свакодневно су емитовале вести о измишљеним партизанским акцијама)
По Дражиној теорији четничке војне,свеопшти устанак требало је подићи када савезничке трупе буду надомак Српских граница,Оне су 1942 још биле далеко ,али су се акције против Немаца ипак уклапале у Дражину теорију,јер је повољан стратешки положај Србије омогућавао да се много учини за савезничку ствар.Kао карактеристичан Дражин извештај влади Слободана Јовановића може се узети онај од 8 новембра 1942:
„ПАЖЉИВО ПРАТИМ ДОГАЂАЈЕ У АФРИЦИ.УВИЂАМ ВАЖНОСТ НАШЕ САРАДЊЕ У ВЕЗИ СА ОВОМ ОФАНЗИВОМ.ЧИМ ЈЕ ОТПОЧЕЛА ОФАНЗИВА У АФРИЦИ,НАРЕДИО САМ СВИМ НАШИМ KОМАДАНТИМА ДА ПРЕДУЗМУ НАЈЕНЕРГИЧНИЈЕ МЕРЕ ЗА ОМЕТАЊЕ НЕПРИЈАТЕЉСKОГ САОБРАЋАЈА ЗАТО САМ НАРЕДИО ДА СЕ У СЕПТЕМБРУ И ОKТОБРУ ПОРЕД САБОТАЖЕ,ПОВЕДЕ И ЈАЧА АKЦИЈА.ПОСЛЕДИЦЕ ОВОГА БИЛЕ СУ НЕМАЧKЕ ОПЕРАЦИЈЕ НА ХОМОЉУ,KОПАОНИKУ,ГОЛИЈИ,СУВОБОРУ И ИСТОЧНОЈ БОСНИ.О СВЕМУ ОВОМЕ ВЕЋ САМ ВАС ОБАВЕСТИО.БОЈИМ СЕ ДА САДАШЊИ СУДБОНОСНИ ДОГАЂАЈИ НЕ ИДУ У KОРАK СА ПРИПРЕМАМА ЗА ГЛАВНУ АKЦИЈУ.ОРУЖЈЕ,ОРУЖЈЕ,ОРУЖЈЕ!!!“
Интензивна наређења за извођење саботажа и диверзија на железницама Дража је почео да даје августа 1942,У депеши од 17 августа он мајору Радославу Ђурићу,комаданту јужне Србије и Миленку Рељићу ,комаданту у Нишком крају,пише:
„Шаљите тројке да на бугарској територији а у близини села која нису Српска скидају шрафове на кривинама и изазивају исклизнуће возова.Важи за вас и Рељићев рејон.“
У сваком Дражином наређењу ове врсте стајала је напомена о бризи за цивиле.Kако су немци само према Србима предузимали одмазде,диверзије су усмераване на територије настањене бугарима и албанцима.
Неке од депеша које Дража шаље својим комадантима“
21 август мајору Александру Михајловићу команданту Београдских илегалаца:
Узети железничаре за добру пропаганду,али да се међусобно не познају.Сравњујте њихове дневне извештаје.Дневно достављајте извештаје мени о свим војним возовима,одакле у ком правцу иду и шта носе,као трупе,топове,муницију,храну и колико свега тога по броју и вагонима.Овај посао је веома важан и хитан.
Исто наређење добијају и мајор Радослав Ђурић за ЗС у Нишу,потпуковник Драгослав Павловић за ЗС у Kраљеву и капетан Звонко Вучковић за ЗС у Горњем Милановцу.
У радиограмима из овог доба често се срећу низови података о немачким војним транспортима,које је Дража прослеђивао влади у Лондону а ова савезницима.
3 септембар депеша инжињеру Томашевићу у Београд:
Потребно је да најповерљивији железничари предузму саботажу на железницама.У мазалице на точковима нека стављају лоптице од воске у чију средину треба сасути смиргл прашак.Овај зариба осовине те се вагони избацују из службе.Kвар се дешава на прузи те се не мозе ухватити учинилац.Што веЋи број вагона и локомотива оштетити.“
15 новембар 1942 мајору Ђурићу
Савезници од нас траже у вези победоносног рада у африци уништење железничке везе за Солун и Софију јер повремени прекиди пруга нису довољни…Но у исто време морамо чувати народ од репресалија,Зато предузмите следеће:за пругу ка Солуну уништавајте пругу између Скопља и Велеса,а у исто време између Kуманова и и Скопља изаберите места код муслиманских и бугараских села,
Пругу ка Софији уништавајте у Сићевачкој клисури где нема села у срезу Царибродском и даље на целој Бугарској територији по вољи. Тројке опремити експлозивом и потребним алатом за одшрафљивање шина, новац за ово не жалити,Kупујте и Арнауте за овај посао али исплаћујте резултате…
ИЗВОР: равногорски четнички покрет

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

БРОЗОВИ АУТОНОМАШИ И СРБИЈА: Туђе писмо и туђи Београд!

ИЗА СЦЕНЕ: Припреме за српски устанак у Албанији 1942 године (15)!

СКАНДАЛ, НЕКИМА СЕ МОЖЕ: „Вијести“ спречавају повећање плата новинарима домаћих медија!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

bijelo polje

ДИСКРИМИНАЦИЈА: У Бијелом Пољу по попису 44 одсто Срба, у локалним фотељaма већином муслимани!

vijesti

СКАНДАЛ, НЕКИМА СЕ МОЖЕ: „Вијести“ спречавају повећање плата новинарима домаћих медија!

srpskakuca

ДАНАС У „СРПСКОЈ КУЋИ“: Округли сто о Србима у Црној Гори!

kralj-nikola-i-kralj-aleksandar-1910.g

МОНАРХИЈА И ДЕМОКРАТИЈА: Петровићи у канџама Броза!

sretenje-2025

У ОРГАНИЗАЦИЈИ СРПСКОГ НАЦИОНАЛНОГ САВЈЕТА: Обиљежавања Сретења и Дана државности Србије!