ИЗА СЦЕНЕ:Српска брђанска племена Љуме и Јовани!

Пише: Дејан Бешовић
Љума је област која се налази у сјевероисточном дијелу да амашњр Албаније и југозападу Метохије и назив је  истоименог племена.Област укључује истоимено село Љума, која се налази у Албанији. Љуму на северу и северозападу окружује област Хас, Фан и Орош, Реч и Мала Вода  и Бода на југу, Горња Река, Гора и Опоља на истоку и Верини и Призрен на сјеверу.Само мали дио области, половина историјског бајрака Тертхора, се налази унутар граница Србије, недалеко од града Призрена на граници са Албанијом.Област Љума се први пут у писаним изворима помиње у 16. вијеку (1571—1591), као нахија Пећког санџака. У 17. вијеку скадарски католички епископ  Фрањо Бијелић помиње област Љуму као нграницу римокатилчке епархије Сапе у студији о Скендербегу :
У непрекидним борбама против Турака убијени су многи  Срби-Љуме . Тако се овај елеменат топио и нестајао, па се и број Срба из године у години смањивао. Са друге стране, исламски елеменат, као кметови и становници врлети, мање је убијен а више се множио. Сеоба становништва Љума за Италију после смрти Скендербега скоро је испразнила Љуме од српског елемента. Они који се нису иселили, временом су се исламизовани .Предјели, који нису били ратна попришта, као данашња Сјеверни дио Александрије :Скадар, Кукес, Љума, Голо Брдо, Поградец, Корча, још увијек су настањена у већини Србима и под влашћу српских велможа. У 16.вијеку ће они бити  асимилиловани  од Турака , који под турском влашћу и у служби Турака стварају своју феудалну класу.У Скадру, главни град данашње , под турском заставом владају Црнојевићи -Станиша-Скендербег Црнојевић, затим пират Сулејман Мали, па Мехмет-бег Ресулбеговић и Бушатлићи, сви исламизовани Срби.
Неоспорна је чињеница да је борба Скендербега против Турака служила не само одбрани елемента од турске окупације, већ и надвладавању овог елемента над српским.
У наредним вјековима његова ће фигура служити Брђанима  да се национално освијесте и уједине против турског окупатора, не само  православцима и католицима, већ и муслиманима.
Ипак је Скендербег више присутан међу Србима, неголи међу Албанцима. Треба упоредити фолклор о Скендербегу. Код Албанаца имамо само по којој кратку пјесму, и то у новијим временима, док код Србо-Љума имамо читав циклус епских пјесама, правих рапсодија, као о Марку Краљевићу и другим историјским личностима Срба , спјеваних још за живота Скендербега.
Службеник при српском конзулату у Приштини Бранислав Нушић је у свом путопису из 1894. године подвлачи „Љума је до 19. стоњећа сва била српска”. Нушић је у Љуми боравио двадесетак дана и забиљежио је да је у Љуми до 1850. године много људи говорило српски језик. Иван Јастребов, ру­ски кон­зул у При­зре­ну, помиње како су му Љумани причали да су њихови очеви још говорили српски. Имена села у Љуми за­др­жа­ла су се и данас  српске топониме .Тако налазимо имена села : Топољане, Побрег, Ново Село, Гостиљ, Добруша, Враница ,Билећа,Требевић ,Пипер,Станишта . У свим љумским селима држи се још слава, и то по старом обичају; го­сти се го­сте по три да­на. Највише се слави Св. Никола, Св. Димитрије, Св. Ђорђе и Св. Илија”.
 Прије 18. вијека тимарски систем замијенио самоуправни систем бајрака. Љума је имала 7 бајрака:
1. Бајрак Рафша (бајрактар ​​је био центриран у Бикају)
2. Бајрак Тејдрине (бајрактар ​​је био центриран у Ујмишту, а затим у Домају)
3. Бајрак Ћафа (бајрактар ​​је био центриран у Буштрици)
4. Бајрак Калиси (бајрактар ​​је био центриран у Зала-Калису)
5. Бајрак Радомир (бајрактар ​​је био центриран у Тејсу)
6. Бајрак Чаја (бајрактар ​​је био центриран у Фшату)
7. Бајрак Топојане (бајрактар ​​је био центриран у Брекији).
Тедрина је предио иза Дрима у границама — с југа Љумска ријека, са запада планине Зеп и Дроња, са севера Дрим код Везирова моста и са истока Дрим. У састав Тедрине улазе Арња -Арен и Серој Сирој, а сама Тедрина -Задрима налазила се крајем 19. вијека под управом љумског кајмакама и чинила је дио Љумског округа. Љума се дијелила у вријеме турске власти на бајраке. Било је седам бајрака: Тедрински, Љумски, Тропојски, Чајља, Буштерица, Радомир и Калис.Љума је по барјацима плаћала и порез .
Иван Јастребов је писао о овоме крају :
Тедрина је имала ова села: Ујмиште (140 кућа), Арен (Албанија) (Мекшај и Могис) (50 кућа), Сирој (Срој-Серој) (120 кућа), Мамиз (70 кућа), Колиш (80 кућа). Све скупа 460 кућа.
Бајрак Ћафа. У њему су два бајрака: Буштринички и Радомирски. Буштерицу чине следећи рејони: Кенан (20 кућа),Ђабр (Ђабрица) (15 кућа), Паљуш (50 кућа), Ђинај (40 кућа), Ђеђај (45 кућа), Васија (40 кућа), Виља (50 кућа), Мискај (20 кућа). Укупно 280 кућа.
Ћафа Радомир су чинила ова села: Радомир, Ђамајс (ту је била џамија) и Рошај (Љушај) (100 кућа у ова три села), Стредок (имао џамију) (80 кућа), Чернево (50 кућа), Шулан (30 кућа), Бифуч (20 кућа), Додај (50 кућа), Добранч (40 кућа), Чернево (80 кућа), Пљоштан (80 кућа). Укупно 530 кућа. Између Додаја и Чернева је било место с рушевинама које носе назив Таламас-Толамбас-Тулумбас. На врху планине је православни  манастир са гробљем. Врата манастира су још била видљива на јужној страни. Мањих цркава је било много у готово сваком селу. Све су олтаром окренуте ка истоку. Били су православни 350 година. Ношња им је била као код Горанаца и Дебрана. 
Прије један вијек  од када је то писао Јастребов су почели носити арнаутску ношњу и поарнаутили се.
Бајрак Калис су постојала три рејона: Рејон Никола, Рејон Доњи (махала Пошт) Рејон Сејмас. У тим махалама је било 300 кућа.
Бајрак Тропојански: Тропоја (100 кућа), Брекиња (рејон тропојански, ту је био и бајрактар)(10 кућа), Ђафере такође рејон (12 кућа), Доња махала (у којој се родио Синан паша) (40 кућа), Новосела100 кућа), Штрезова (20 кућа), Коловоз (35 кућа), Беља (60 кућа), Љома (65 кућа), Нифча (40 кућа), Орчикле (20 кућа). Укупно 500 кућа.
Бајрак Бицај: Бица (150 кућа), Кољосњан (50 кућа), Љусна (100 кућа), Гбрица (рејон Био Ђабр) (10 кућа), Нанговце (60 кућа), Штичен (100 кућа), Гјостиљ (60 кућа), Кукис (30 кућа), Пребрег (Побрег) (100 кућа), Ђеђин (40 кућа), Гардовце (50 кућа), Морина (40 кућа). Укупно 800 кућа. Бушат је рејон Бице, али више није било куа у којима се живи, остао је само назив места. Ту су постојале рушевине које су називане Калео Бушат. Судећи по темељима ту је био манастир окружен зидом, а у средини је била црква са припратом. У Брици је постојала и текија која је носила назив: Богданова текија.
Бајрак Чајља је имала пет села: Вшат (60 кућа), Бузмал (20 кућа), Шкенок (изговара се и Шкинјак) (15 кућа), Матранч (15 кућа), Лешн (10 кућа), Ваг (10 кућа). Укупно 130 кућа.
У Љумском округу је тада било око 300 кућа са до 12000 душа мушког пола. Годишње су плаћали десетак од 91000 пијестера, данак од оваца 32000 пијестера и порез од 63000 пијестера по глави. Од тако великог округа је долазило веома мало прихода у благајну јер Љумани нису били вољни да плате и јер сматрају да су привилеговани људи. Хвалили су се скоро са родбинским везама са старим царевима који су им давали привилегије. И заиста нека села као Топољане, Чајља, Калис и Паљуш (Балешће) су имала посебан ферман султана Мурата III (1574—1595) из 1585. златом исписан. Ферман се чувао у селу Топољане код Иљиз-аге. Коџа Синан-паша им је испословао овај ферман јер је родм из села Топољане. Арнаути су поарнаутили целу српску Љуму и Дебар. Релани су српски језик сачували само зато што нису били у јачем контакту са Арнаутима, живели су у затуреним кланцима који их спасава од навале арнаутског елемента. Горанци се нису поарнаутили јер мушки већи део времена проводе на раду у Бугарској и Србији и Румелији, а жене су избегавале да ступају у контакт с мушкарцима. Горанци сем српског не чују ни један други језик када се врате кући, а језик кваре бугаризмима, где су многи радили. У Љуми је на обали Дрима код села Радловце било једно порушено утврђење. Зове се Градиште а један старац је рекао да се зове и Градом на пољани. Зграда је из српског или ромејског времена. У подножју утврђења је поток по имену Ресник. Код села Радловце је сачувано старо хришанско гробље. Житељи га зову гробљем њихових дедова и прадедова.
Јастребов је писао и о планини Јалич као и другим планинама на којима је обичај да се људи пењу на велике црквене празнике. Љумани, осим Св. Илије за своје празнике су држали и Св. Ђорђа и Св. Димитрија по старом календару. Сељани Побрега празнују Св. Николу 9. маја, а у том селу су видљиви темељи цркве са старим гробљем.
Није саувано како се Љума раније звала. Ријеч Љума је арнаутска и значи ријека од латинског-италианског fiume. Пошто су раније ту живјели Словени из српског племена, вјероватно је да се област звала Ријека, насупрот суседној Гори. Тешко је тврдити да се Љума звала по рјечици Луми, а село Љума у стварности не постоји, него село Лејма, али не припада старим селима. Љума се тако почела звати тек у новије вријеме, од времена потурчивања и поарнаућивања Ријеке у 17. вијеку. Крај се дијелио на посебне сеоске општине: Чајља, Ђафа, Калис и Доловиште. Посљедња сеоска општина је административно припадала Призренском округу заједно са Гором. Доловиште су чинила села Топољане, Коловоз, Лејма, Орчикеле, Беља, Борје, Новоселе, Ниф и Стрезово. Припадањем тих села Љумском кајмакамлику, крајем 18. вијека, ушла су у састав Чајље, мада се у сјећању стараца, у доба Јастребова, још чува Доловиште.Јастребов каже
У Љуми, као и у другим местима је веома мало правих Арнаута, као што је мало њиховох назива рејона овог или оног села. Без обзира што су муслимани, Љумани, староседиоци су почели ступати у родбинске везе с Арнаутима досељеницима иу  Чидне и Дукађина, ипак одмах се може разликовати прави Арнаутин од арнауташа.Тип последњих срее се само међу Србима. Сама имена села сведоче о томе да су ту живели Срби. Паше из Ујмишта, Топољана и Вилње су били чисти Срби и гнушали су се Арнаута и због тога што су ови били католици. Тек њиховим преласком у ислам, староседеоци ступају с њима у сродство.
И у доба Јастребова Фанди не уживају љубав међу арнауташима ,од Срба дијелом и зато што су латини, а и зато што чистоћа није особина која их краси.Јастребов исправља грешку епископа Бијелића који је тврдио да су Дебрани говорили српски, а у Љуми албански. Бијелић није обишао тај крај.Јадтребов ће заниљежити : И Љуме и Дебрани су говорили српски језик . У Љуми је остало много  трагова православља. Остаци цркава са гробљима су у селима Радловце, Неч, Побрег, Топољане, Радомир, Калиси, Пљоштану и Виљи. У Тедрини нема трагова хришћанства, сем једног црквеног камена са крстом у Арену у рејону Домс. Дукађин, праотац Дукађиновића, по Музакију, владао је од Црног Дрима до Алесије (Љеша) укључујући и Задриму. Дукађин је са сјевера и истока омеђивао Дрим, са југоистока Љумска ријека, захватајући Кроју, Селишта, на југу село Дукађин које се налази на граници Мата, затим Коела и на западу гребен планине Веља Гора до Алесија па до ушћа ријеке Дрима, који се улива у море. Цијели тај простор се и у доба Јастребова звао Дукађинска кнежевина, а у писаним документима, као у Хрисовуљи Душановој, звао се Горњи Пилот. И раније је Свети Сава у Немањином житију подразумијевао овај Дукађин када је говорио да је Немања задобио од поморске земље Зету с градовима, а од Рабна тј. Албаније оба Пилота (горњи и доњи). Горњи Пилот је Дукађин са Мирдитијом и Момзи Сакатском жупом, Пука и Ибала, а Доњим лијева страна Дрима… иако историчари цркве када дијеле цркву у Пилоту  на доњу и горњу, чине то сасвим другачије, због неупућености у старију подјелу.
У Љуми су била три моста које је изградио Гази Синан-паша.
Албански академик Шефкет Хоџа у књизи . „БАЈРАКТАРИ РИЈЕКЕ“. Паштрик  2015.године објективно ће записати
 –Иако до сада није објављен ниједан званичан акт Османског царства који је законски регулисао замјену тимарског система у висоравни са традиционалним самоуправним јединицама и као отоманска административно-војна јединица тзв. бајрак“, сматра се да је овај процес започео не прије 18. века.Раније је овај предио био искључиво српски .У овом предјелу говорило се српским језиком а званична религија била је православна . 
Јовани је назив за племе са сјевера данашње  Албаније, у области некадашње Српске православне  Дукађинске кнежевине .Иван Јастребов је о овом племену записао да је племе узело назив по мјесту које је заузимало. Ту је била стара црква посвећена Св. Јовану. Раније су ту живјели Нешеи, али су због вендете нестали, а Сумај, у доба Јастребова још ту живе. Племену Јовани припада село Сума (тада 50 кућа, од тога 15 муслиманских). То село су образовали пресељеници из села Дајч у Задрими, из Куча Дрекаловића и Букумира, али, живе истим животом са селом и племеном  Јовани и славе истог светитеља и у севму наступају заједно. Између села Јовани и Сума је долина. Зове се долина бесједе – Lami cunevit. Ту су засједали житељи оба села разматрајући питања која су се тицала та два села. У селу Суми су сви житељи католици, поред 15 муслиманских породица а у Јовану живи 27 православних породица без муслиманских породица .Православни Срби  су ту од преко хиљаду година .У писаним документима, као у Хрисовуљи Душановој, Племе Јован звао се Горњи Пилот.Крај је веома брдовит, свуда су литице и провалије. У доба Јастребова ту није било путева, само путељака којима се иде уз велики страх за сопствени живот. Зато тада у том крају није било коња, него само мањих магараца, јер не могу да се крећу по тим путељцима. На неким мјестима не могу ни магарци да се крећу него само људи, који се пењу по стијењу прелазећи од мјеста до мјеста.Значајније планине које окружују племе Јован : 1. Пискачио. На њој преко стијена води прав пут за Пилоту  Планина Бошки, кроз ту планину иде пут за Шаљу. 3.Ндермајна планина, њоме иде пут за Никај (Ндермајн значи — између два врха. Има два врха као рогове па је тамошњи Срби називају и Рогатица  Кољчи, кроз ову планину иде пут из Мертури у Краснићи. 5. Планина Шоши није нарочито висока, али на њој увијек има снијега. Планине не обилују великим шумама. Донекле има шуме с боровима, храстом и буквом. У Шаљи има и јеле. Шаљске планине су највише од свих. Ту су и многе дивље животиње: диви медвједи, вукови, лисице, дивље козе. У планини Цукали је било и јелена. Само у Шаљи има нешто земље под усјевима и сјенокосом, и то врло мало, у другим мјестима готово да је уопће нема. Више су држали козе него овце, а крава је било врло мало. Ту је био развијен аскетски карактер монаха. У Топлани, гдје је живио фратар у доба Јастребова, постоје рушевине прастаре цркве с манастиром који је био велики. По предању ту су живјели монаси старе вјере-православци са брадама. По тумачењу епископа Василија Пилотског  који је умро 1874. г., ти монаси су били василијанци .
Карактеристика овог племена је да су једно од најчистијих старих српских  брђанских племена.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

ДАНИЈЕЛ ОТВОРИО ДУШУ: Све да стане док се ми не вратимо на власт!

ШТА ПИЈЕ АЉБИН КУРТИ: Ми смо богови, јачи смо од Србије!

БОГОЈАВЉАЊЕ, ПОДГОРИЦА: Први до крста Никола Бошковић!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

kujava

БЈЕЛОПАВЛИЋИ И СРПСКИ МИТ: У заборав пала принцеза Кујава!

glas68

ШТАМПА: Изашао нови број „Гласа Холмије“!

Stazama-radosti-4

ВЕСЕЛИ СЕ СРПСКИ РОДЕ: Тројица Никшићана пуштени из албанског казамата!

biljana-vucurovic

СЛУЧАЈНО, ПАРДОН НАМЈЕРНО: У Влади ЦГ грешни само Срби, након Горана Даниловића смјењена и Биљана Вучуровић!

dimitriuje

ИЗ ХРВАТСКОГ ДРУШТВА ПИСАЦА ОБЈАШЊЕНО ШТА НАРУШАВА МИР НА ЦЕТИЊУ: Повратак капеле на Ловћен, устоличење митрополита, негирање црногорске нације!