ИЗА СЦЕНЕ: Српско племе Груде -Тихомир!

Пише:  Дејан Бешовић

Груда  су племе и област у југоисточном дијелу Црне Горе, у области Малесија. Дијеле се на дав рода Вуксагељиће и Берише. Према прибављеним историјским изворима и запису Павла Радусиновића  Вуксагељићи потичу од Вуксана Гељибог , који је због крвне освете побјегао из области Сума изнад Скадра и настанио се у Грудама 1550. године. Берише потичу од Прифтаја, који се доселио из прдјела племена Шаље. Постоје извори према којима су се преци Груда доселили из Пипера и Херцеговине.Насеља у Грудама су Гурец, Диноша, Кршево, Ловка, Пикаљ, Прифти и Селиште.Готово сви познати аутори који су се бавили овом темом недвосмислено указују да су Груде заправо Тихомири .
Тихомири су стари српски род и истоимено племе из средњовјековне Зете на чијој некадашњој територији је касније тек крајем 17.вијека формирано племе Груде у данашњој Албанији . Тихомири су се временом у потпуности раселили из своје матице тако да у историјским изворима има јако мало податка о њима. Захваљујући предњима и оскудним историјским изворима која су забиљежена у Грудама, Хотима ,Климентима ,Кучима и Зети проналазимо неке детаље .Тихомири се први пут спомињу као Tigomiri у уговору која су племена и равничарска села у Зети потписала са Млетачком Републиком 1455. године. Село Тихомир се затим спомиње у нахији Хоти у турским дефтерима из друге половине XV века. Према скадарском дефтеру Тихомира има 1485 – 20 кућа а у допуњеном дефтеру 1497 -35 кућа .
На основу ових података се може закључити да је крајем 16. вијека дошло до убрзаног насељавања овог села. Према предању Груда, село се налазило на мјесту данашњег села Прифти у Тихомиру  које су населиле Берише из данашње сјеверне Албаније. Овакав нагли раст броја кућа за свега 12 година би се могао објаснити досељавањем Бериша у ово село. Берише су данас најстарији становници Груда, а претпоставља се да су се доселили управо крајем 15. вијека или почетком 16 вијека јер су подигли цркву у Прифтима 1528. године.
Албански аутор академик др  Селами Пулаха у свом преводу турскиог дефтера из 1485. поименично наводи све пописане пореске обвезнике из села Тихомири те године.
Лако се уочава да су готово сва имена српска уз по неко малисорско  име што не изнађује имајући у виду да се ради о прелазној етничкој зони између Срба Зећана и Срба Дукађинаца . Поред села Тихомири, на истом пореском попису се спомиње и извесни Андрија Тихомири у селу Истулуш Туз у околини Скадра, што значи да су Тихомири живјели и изван своје матице.О становништву средњовјековне Зете су детаљно писали Андрија Јовићевић 20-их година 20 .вијека , Павле Радусиновић и Илија Пеличић 90-их година 20 вијека, Иван Вукићевић и Дејан Бешовић тако да ћемо  овдје анализирати најбитније податке које су ови аутори прикупили о Тихомирима и братствима која од њих највероватније потичу.
Тихомири су једно од  српских страсједиоца племена из данашње Малесије, а Андрија Јовићевић у свом раду „Малесија“ о тој области наводи да се међу тамошњим становништвом поред Тихомира сачувало сећање и на још два српска племена: Божњаке и Матагужане. Према казивањима Малисора, Тихомири су најстарији од ова три племена и били су моћно  племе које је у своје вријеме обухватало данашње Груде и знатан дио Зетског поља. Међутим, није се сачувало сјећање о томе на који начин су тачно ишчезли из Малесије. Говорећи о Прифтају, родоначелнику Бериша из села Прифти у Грудама које је по њему названо, Јовићевић спомиње да је тамо затекао Тихомире .Јовићевић каже:  Нашао сам овдје Тихомире, који су у своје вријеме били многобројни и силни. По предању Груда, Тихомири су били православни и одавде су се иселили у Орахово у Куче. На темељу њихове цркве подигнута је данашња грудска црква. Тихомири су из Орахова за дуго доносили своје мртваце и закопавали пред овом црквом. Прича се, да је негдје давно дошао један Тихомир из Орахова у Груде, да за своје крсно име, Митровдан, купи вина; допадне му се једно момче од Бериша и позове га у Орахово, да се његовом крсном имену побратиме. Кад је Бериш пошао, питао га је стари отац његова побратима, је ли жива нека лоза, и кад му је Бериш казао, да је жива, рекао је старац: “Ја сам је, синко, садио мојом руком, и нити сам је продао, нити ми је ко отео, но сам је сам од невоље напустио.Према другој верзији у Груде се доселио Груд Сума, од племена Пуљата. Имао је синове Ђона, Бана и Вула. Ђоно је имао сина Гељу, а овај Вуксана и Вучину. Од Вуксана су иста три братства Вуксагељића, као и Сиништовићи од четвртог сина Ногзе-Нозетићи  Од другог Гељиног сина Вучине су Вучининићи. Од Бана су Љуљђуровићи, а од Вула Вуловићи.
Према трећој верзији, у Груде се доселио Ђоно Сума, који је имао три сина: Гељу, Пала и Сокола. Геља је имао Вуксана и Вучину, и даљи распоред Вуксагељића је мање-више исти, с тим што су овде Ивезићи, Сиништовићи, Никовићи и од четвртог Вуксановог сина Доке – Ђолевићи. Од Сокола Ђоновог су исламизиранин Соколовићи у Скадру.Дакле, можемо сабрати из ових предања братства која припадају једном кругу племеника, оних из Суме:
– Никовићи и њихов огранак Лекићи 
– Ивезићи и њихови огранци Гримовићи , Пепићи и Акшабановићи који су носили ранија презимена Ликовићи, Лекићи.
– Сиништовићи ,
– Вучинићи 
– Љуљђуровићи (Lulgjuraj) и њихови огранци Фрључкићи 
 -Кркановићи  и Пецевићи 
 -Вуловићи  и њихов огранак Становићи 
-Ђолевићи 
Другу групу у Грудама чине Берише  који су потомци Прифтаја из Шаље који се доселио прије досељеника из Суме крај 15.  и почетак 16. вијека.Они су потомци на три паса праве линије Јована Дукађиновића  српског кнеза из Дукађина .У Тузима су од Груда Гиљићи  Крнићи  Љуљановићи , Каљевићи  a у Диноши Кајошевићи и њихов огранак Суковићи (Sukaj) у Тузима.Ивезића има у Зети (Дајбабе и другдје ), Они  су православни по  вјери и славе  славу Ђурђиц.
Ламбуљићи / Ламбулићи, раније Ламбуље славе Никољдан су у Вуковце у Зети дошли из Груда, с тим што имају предање да им је даља старина са Косова.Стариначки род су Бојовићи .У области Груда, према предању досељеничких родова, живјела су србо-словенска  братства .
За Тихомире се зна да су се одселили у област Куча и да им је слава била Митровдан. С обзиром да је то слава и кучких „Мрњавчића“, можда би се могао извући неки закључак… Нпр. да је дио раније досељених Куча Мрњавчићи  католика покрштен и узео славу затечених старосједјелаца Тихомира, док је други касније досељени део Куча Дрекаловићиа задржао старог свеца-заштитника Светог Николу.
Матагужи су се помјерили на сјевер у Горњу Зету, где и данас има родова који потичу од њих:
Мојановићи у Зети и Подгорици :Дракићи, Кнежевићи, Ајковићи, Лукачевићи, Пејановићи, слава Свети Алимпије Столпник , и њихови исламизирани огранци Лукачевићи, Секнићи и Дервановићису према једној верзији потомци Матагужа.
Радичевићи у Горичанима у Зети су су из Груда, досељени почетком 18. вијека. Судећи према презимену, могли би бити од старијег становништва. Славе Никољдан. Према једној верзији, пејсник Бранко Радичевић потиче од ових Радичевића.Дошљачки род у Тузима су Палевићи, који потичу од љуботињских Сарапа вјероватно Карадаглића.
Према родословима, може се закључити да је Ђоно Сума живио у 16. вијеку, па се према овом податку може рачунати и вријеме досељења.Тихомири су се  иселили у Ораово, а како су почели да славе Митровдан, то могу бити једино Подград или Кути јер братства из друга два села у Орахову (Берова и Лазорце) славе Јесењи Јовањдан. Поједини подаци о којима ће убрзо бити више ријечи указују на то да је у питању село Подград.Марко Миљанов и Јован Ердељановић су детаљно писали о Кучима почетком 20. вијека када су у Подграду и Кутима  живјели искључиво Мрњавчићи, а то су Ђурђевићи (Вујошевићи и Милићи) у Подграду и Кућанима (Никочевићи и Дракуловићи) у Кутима. Како споменути аутори уопште не спомињу Тихомире, то значи да их одавно нема у Кучима под тим именом, тако да постоје три могућа објашњења: Тихомири су изумрли, потпуно су се иселили или су се прибратили неком већем братству.Кликовци су једно од неколико највећих братстава из Зете. Миљан Јокановић у раду о Кучима за њих наводи да су они према једном предању огранак  Вујошевића из Орахова у Кучима, а према другом да су од Тихомира из Груда.Јокановић каже “ Како су се Тихомири доселили из Груда у Орахово, та два предања нису толико контрадикторна као што изгледа на први поглед. Јовићевић у свом раду о Зети за Кликовце наводи да“  потичу од тројице браће који су “наврли на крв” у Орахову одакле су се доселили у Подгорицу, али су и одатле због једног несрећног догађаја када је погинуло дијете муслимана Јуса Крњића морали да пређу у Митровиће у Зети. Касније су се раширили и на Махалу, да би се одатле раширили по другим селима у Зети“ Даље наводи да се „својатају са Подграђанима, као и да се у Подграду и даље познаје кућиште њихових предака“ . Јован Ердељановић је био још прецизнији, те наводи да“ Кликовци потичу од Вујошевића .Детаљном изучавањем ове теме наишли смо на податак Јона Марвина,италијанског путописца , који каже у свом раду о племену Груде 1899 .године „Грудаћи и остали Срби  „-Милано 1903  „. “ Кликовци не потичу од Вујошевића већ потичу Од Рада Тихомира од кога  потиче и ужа грана Радовићи, а неки од њих су се и званично презвали тим презименом око 1905. године, да би тај процес и касније био настављен“ . Према Пеличићевим ријечима, „било је покушаја да се овај неспоразум разријеши, али до тога није дошло јер су умрли зачетници ове подјеле. Дио Радовића и у данашње вријеме носи старо презиме“
Није познато коју су славу славили Тихомири у својој некадашњој матици, али као што је већ споменуто, у Ораову су славили Митровдан, славу Мрњавчића. Кликовци славе Ђурђиц.Дејан Бешовић у свом раду „Српска Дукађинаца кнежевина “ Београд 2019 .године каже „Славу су Кликовци узели од осталих зетских породица насељеника из Горње Зете -Кучи у Доњу Зету .Проучавањем ове теме пронашли смо у Државној архиви на Цетињу,документ  да је Илија Кликовац славио Митров-дан још крајем 18 .вијека “ .
Детаљним изучавањем племена Груде у југо-источној Црној Гори и сјеверозападном дијелу Албаније показује се да су племе  Груде наставак Српске Дукађинске кнежевине . По својим антрополошким ,морфолошким и језичким карактеристикама са Кучима ,Климентима ,Хотима чине нераздојиву цјелину српског народног организма у брдском дијелу данашње Црне Горе и  Албаније   .

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

КУДА ПЛОВИ ЈЕДНА МАЛА БАРКА: Ервин гости Гордана на „Јадрану“!

Вечерас се чека СРПСКА НОВА ГОДИНА!

ДПС ПОРТАЛИ КРЕНУЛИ У АКЦИЈУ: Најављују смјену Андрије Мандића, пишу да то траже мањинске странке!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

kada-pada-srpska-nova-godina-2024-01

Вечерас се чека СРПСКА НОВА ГОДИНА!

gruda1913_2

ИЗА СЦЕНЕ: Српска брђанска племена Хоти и Клименти (2)!

alek2

БОЖИЋНА ПОРУКА ПРЕСТОЛОНАСЛЕДНИКА АЛЕКСАНДРА: Круна тражи да сви раде за јединство Срба!

Emir-Kusturica1

ЕМИР КУСТУРИЦА: Ратове саде они који сеју мир!

guslar

ЗА МОНТЕНЕГРИНЕ: Гуслар непожељан на РТЦГ, још и ако је Србин и русофил забранити му да излази на улицу!