Грчка полиција се спрема да очисти светски манастир Есфигмен. Истовремено су се појавиле информације да се и други манастири суочавају са проблемима. Шта се сада дешава на Атосу? Света Гора је последњих месеци поново привукла велику пажњу због тешке ситуације са древним манастиром Есфигмен. Грчки медији тврде да грчка полиција планира да насилно уклони све монахе овог манастира који су опозиција патријарху Вартоломеју.
Почеле су да се појављују и гласине да се власти неће зауставити на Есфигмену, већ да ће почети да провере (чак говоре и о чишћењу) других манастира: руског манастира у част Светог Пантелејмона , српског Хиландара, бугарског Зографа, румунског. манастир у част Јована Крститеља и још неки.
Истовремено, други извори тврде да је ситуација на Светој Гори мирна и да не треба очекивати било какве оштре поступке власти у односу на ове манастире.
Сукоб између манастира Есфигмен и Цариградске патријаршије траје деценијама. Несугласице су почеле почетком 1960-их, када се папа састао са цариградским патријархом Атинагором на заједничкој молитви. Као одговор на ово, Есфигменски монаси су оптужили Фанара за везе са Ватиканом и екуменизмом и одбили да обележе помен патријарха. Есфигменско братство је подржао Кинот, који је 13. новембра 1971. одлучио да „по питању обнављања помена Васељенског патријарха сваки манастир буде слободан да изабере начин деловања“. Ситуација се није променила ни када је Димитрије постао патријарх. Он је 11. марта 1974. године написао писмо Светом киноту, кажњавајући монахе који га се нису сећали, укључујући игумана Есфигмена и његове сараднике, и захтевао њихово протеривање. Полиција је пресекла телефонску линију у манастиру и поставила кордон. Као одговор, монаси су закључали капију и окачили транспарент са натписом „Православље или смрт“, наводећи да су спремни да умру ако полиција покуша да уђе насилно.
Сукоб је полако тињао све до 2002. године, када је Цариградска патријаршија прогласила побуњену браћу расколницима и захтевала да буду протерани са Свете Горе. Фанар је 2005. године створио паралелну заједницу, која се на Светој Гори назива „Нови Есфигмен“. Тренутно се у Каријесу налази неколико монаха ове заједнице, а њихов вођа, игуман Вартоломеј, безусловно подржава оне иницијативе Фанара (на пример, Томос ПЦУ и вакцинацију), које изазивају одбијање код већине Атонаца.
У децембру 2006. године дошло је до чувеног сукоба између братије Есфигмена и монаха који су покушавали да заузму манастир. У јуну 2008. полиција се укључила у сукоб.
Али ни тада, ни касније, није било могуће силом узети Есфигменске „зилоте“ (како их зову на Атосу; у преводу „ревнитељи“). Игумен Методије је једном рекао да у својој бројаници „300 чворова је као 300 метака“ изнад улаза у манастир виси већ чувена црна застава на којој је уклесан натпис „Ορθοδοξια η θανατος“ (или „смрт“). монаси не намеравају да одустану.
У априлу 2016. године игуман старе есфигменске братије Методије је изразио жељу да се врати учешћу у раду Светог кина Атос. Међутим, током преговора отац Методије је потврдио непопустљив став старе браће, одбијајући да помене васељенског патријарха. У овом тренутку, браћа Есфигмена сматрају да су под јурисдикцијом неканонске старокалендарске „Истинске православне цркве Грчке“, на челу са архиепископом Калиником (Сарандопулом), и нису у евхаристијском општењу (барем званично) са било којим Атонски манастир.
Тада није било могуће протерати монахе са Атоса. Све се завршило чињеницом да је грчка влада 2020. године почела да конфискује некретнине које су припадале атонском манастиру Есфигмен .
Ситуација се значајно погоршала избијањем рата Русије против Украјине. Сада је то био рат који су одлучили да искористе као разлог за протеривање свих непожељних монаха. Одлучено је да се смени световног намесника Атоса Атанасија Мартиноса, пријатеља патријарха Вартоломеја, великог логотета и добротвора Цариградске патријаршије. Прво, није успео у свом задатку да „очисти“ Атос током Ковида.
Друго, грчка влада је сматрала да „управљање Светом Гором захтева знање на више нивоа, јер због руске инвазије Украјине и сукоба Фанара са Московском и Српском патријаршијом, ситуација захтева посебну пажњу “. Мартинос није испуњавао ове услове. Зато што је, по њему, развио топле односе са браћом свих „страних” (негрчких) монашких заједница Атоса .
„То се не односи само на манастир Пантелејмон (руски), већ и на Хиландарски (српски), Зограф (бугарски) и Продром (румунски) скит“, рекао је недавно Атанасиос Мартинос. Он је такође рекао да су „данас наше мисли са нашим руским и украјинским православним хришћанима манастира Светог Пантелејмона, и свим срцем желимо и молимо се да ускоро дође мир у народе који пролазе кроз искушење“. Јасно је да са становишта планова за протеривање монаха таква особа једноставно не би могла да буде гувернер.
Уместо Атанасија Мартиноса, на ову функцију постављен је Анастасиус Матзиалис. Мациалисов рекорд је веома речит . Просудите сами: 1995. постао је амбасадор Грчке у Аргентини, 1999. – амбасадор у Израелу, 2002. – шеф одељења за односе са САД и Канадом, 2003. – генерални директор за кадрове, администрацију и организацију и 2004. године – амбасадор Грчке у Риму. Непосредно пре него што је постао гувернер Свете Горе, Мацијалис је био заменик команданта Грчке националне обавештајне службе.
То јест, Матзиалис је обавештајац који је радио у Израелу, САД и Ватикану. Стога не чуди што је скоро одмах најавио да ће решити „проблем” са Есфигменом . А мало пре него што је ступио на дужност, почеле су да се појављују скандалозне гласине о другим манастирима.
На пример, немачки таблоид Билд је написао велики чланак о „мрачној страни“ Атоса , тачније о томе како „Москва покушава да искористи Атос као тројанског коња да би стекла упориште у Европи и подрила ЕУ“.
Другим речима, присталице уклањања побуњених монаха Есфигмена, или сви монаси који се не слажу са „партијском линијом“, одлучили су да користе стари трик који је тестиран у Украјини – оптужујући монахе за „везе са Москвом“, називајући их „агентима у огртачима“, рекавши да крију „митраљезе у звоницима“. И то је то, можеш да радиш шта хоћеш.
Истовремено, у Уранополису се већ одржавају протести у вези са оним што се дешава, а грчке власти не могу да их игноришу.
извор: васељенска