ИНТЕРНЕТ БОЈНО ПОЛИТИЧКО ПОЉЕ: Култура бијеса и дигитални лидери!

Аутор: Тихомир Бурзановић

На Балкану је бијес постао најјефтинија политичка валута. Дигитални лидери, инфлуенсери и самопроглашени аналитичари у Србији и Црној Гори изградили су нове механизме манипулације јавношћу, претварајући друштвене мреже у арену сталних конфликата. У таквом окружењу, идеје се замјењују емоцијама, а аргументи урликом. Култура бијеса постала је не само стил комуникације — него и начин владања.

 Дигитални бијес као модел управљања емоцијама

 Друштвене мреже, замишљене као простор за дијалог и размјену идеја, на Балкану су постале генератор емоционалне нестабилности. У Србији и Црној Гори политички актери већ одавно знају да се воља грађана не обликује рационално, већ емоционално — и то углавном бијесом. У дигиталном простору бијес се шири брже него чињенице, брже него истина, брже него разум. Сваки политички блок има своје амплификаторе, своје дигиталне командосе, своје „патриотске” или „грађанске” инфлуенсере. Ненаучни, површни, али изузетно ефикасни — јер знају оно што је суштина модерног популизма: емоција побјеђује информацију.

Ко су дигитални лидери Србије и Црне Горе?

Дигитални лидери нису лидери у класичном смислу. То су:Youtuberi и стреамери који политику претварају у reality show, Twitter/TikTok ратници који производе дневне мини-кризе, самопроглашени аналитичари чије се „експертизе” мјере бројем прегледа, политички инфлуенсери који функционишу као продужене руке партија, анонимни мем-профили који креирају дигиталне линч-кампање, коментатори без одговорности, али са великим досегом.

Њихова снага не долази из знања, већ из ритма: објава, драма, увреда, напад, ливе стреам, реакција — понављано без паузе.

 У Србији, то је већ добро увезан систем између страначких центара, бот мрежа и инфлуенсерских кланова.У Црној Гори, дигитални лидери су главни инструмент поларизације, често радикалнији од политичара које наводно подржавају.

Како функционише механика дигиталног бијеса

Дигитални политички наратив има врло једноставну логистику:Креирај непријатеља.

У Србији и Црној Гори непријатељ се мијења дневно: једном је то опозиција, други пут власт, трећи пут амбасада, четврти пут сусједна држава, пети пут сопствени народ.

Радикализуј поруку

Умјерен глас не пролази. Пролази екстрем. Пролази скандал. Пролази оно што изазива адреналински шок.

Поједностави комплексне теме

Буџет, језик, идентитет, историја, геополитичке одлуке — све се своди на мем, увреду или теорију завјере.

Уклони одговорност

Дигитални лидери никада не сносе посљедице. Њихова „политика” траје 24 сата, до сљедеће драме.

Посљедице: Друштва која живе на адреналину, а не на идејама

 Култура бијеса има цијену — високу и дугорочну: грађани постају зависници од дневних скандала, институције се претварају у кулисе, јер је права политика пресељена на интернет, политички процеси губе озбиљност, друштво се полако али сигурно претвара у емоционално исцрпљену масу, млади формирају ставове кроз мем, а не кроз образовање

Највећа посљедица?

Нестаје идеја, остаје бука,а не постоји држава која може опстати само на буци.

Како се одбранити? Дигитални detox као једини излаз

 Борба против културе бијеса не може се водити:цензуром, брисањем садржаја,забранама,„контролом наратива”. Може се водити једино алтернативним моделом комуникације — досаднијим, споријим, али неопходним:културом дијалога, провјером информација, јачањем професионалног новинарства, образовањем које учи младе како да препознају манипулацију, стварањем дигиталних лидера знања, а не лидера бијеса

Бијес као привремена политика, посљедице као трајна стварност

Култура бијеса је можда најмоћније политичко оружје нашег доба, али је истовремено и најдеструктивније. Србија и Црна Гора су постале идеалне лабораторије за овај модел — фрагментисана друштва, слабе институције, економска несигурност и дубоке историјске ране.

 Али будућност не може припадати само онима који најгласније вичу. Ако се не изгради нова дигитална култура, она у којој аргумент има већу вриједност од увреде, регион ће остати заглављен у бесконачном циклусу конфликата које хране дигитални лидери, а плаћа друштво.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

ЈОШАНИЦА: Болне 33 године од злочина над Србима!

„ПРЕЋУТАНИ ЗЛОЧИНИ, МУСЛИМАНСКА МИЛИЦИЈА У АНДРИЈЕВАЧКОМ СРЕЗУ“: Планиране ликвидације Срба, егзекуције почеле и прије устанка 13. јула!

ИМА ЛИ НАДЕ ЗА МОНАРХИЈУ: За краља и отаџбину!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (145)!

Tito_Draza

ПРЕГОВОРИ КОМУНИСТА СА ЊЕМЦИМА: Четници, а не окупатор, главни непријатељ партизана!

bjelica1

НА СТРАЖИЦИ ПОЧИВАЈУ БОЖО БЈЕЛИЦА И РИСТО ДАНИЛОВИЋ: Тијела сакривена испод Метеоролошке станице!

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (146)!

plav8

СЛУЧАЈ ИЛИ НАМЈЕРА: „Прећутане злочине“ медији прећутали!