Пише:Дејан Бешовић
Познато је да старе османско-турске пописне књиге ( Тахрир дефтерлери ) обилују подацима о историји насеља и становништву крајева на које се односе. Од тих књига, када је ријеч о истраживању етнодемографских односа и процеса, посебно су интересантне оне које се односе на етнички мјешовита погранична подручја, гдје су кретања становништва и промјене у његовој структури обично долазиле до потпунијег изражаја и резултирале већим историјским последицама.
У такве области спадају Скадарски, Дукађински, Призренски и неки други санџаци, настали од српских етничких територија које дијели данашња српско- албанска граница. Старији турски спискови тих санџака познати су научној јавности. Неки од њих су објављени или су подаци из њих коришћени за обраду релевантних научних тема. Подсјетили бисмо само на Иналџиково издање арванидског санџачког дефтера; издање свеска о Црногорцима, Брђанима и Малисорима, приредио Б. Ђурђев; Дефтера македонски санџаци, превод А. Стојановског и М. Соколоског; попис подручја Бранковића, превела група турколога из Сарајева; на албанско издање пописа Скадарског санџака у преводу Селами Пулахија -превод Дејан Бешовић -Два Скадарска дефтер 1485-1583 -Београд-Чикаго 2022 ,Институт за историју Срба .
Битно је напоменути и неке Пулахијеве раније радове који су засновани на подацима преузетим из турских пописних књига.
Овакви подаци нашли су своје мјесто и у дјелима филолошко-лингвистичког карактера. Када је ријеч о етнодемографским и етнолингвистичким истраживањима поменутих и ширих пограничних подручја, обимно, широко засновано, подацима богато и веома добро урађено дело Пешикана „Зетско-хумско-рашка имена на почетку турског доба „посебно треба поменути материјал преузет из извора различите провенијенције, углавном из поменутих турских спискова.
Подаци о насељима и становништву садржани у пописним књигама за санџаке Скадар, Дукађин, Призрен и Вучитрн, из последњих деценија 16. вијека, до данас су готово потпуно неискоришћени. Ово су опширни и збирни спискови тих санџака из 1485 као и други дефтер 1582/83. и 1591. који се данас чувају у Архиву Главне катастарске управе у Анкари -Турска.
За овај прилог углавном су коришћени подаци из поименичног листа скадарских санџака из 1582/83. године, али и подаци из књига остала три, као и још неких сусједних санџака из поменутих година.
Скадарски санџак је обухватао области са обије стране данашње српско-албанске границе, од јадранске обале до Бијелог Дрима, код Призрена. Чиниле су га нахије; Скадар са 128 села, Душман – 24, Забојана – 48, Мрко – 9, Крајина – 18, Горњи Шестани (Џебел-и Шестан) – 7, Подгорица – 13, Жабљак – 8, Хоти – 8, Бјелопавлићи – 6, Вражегрмци – 16, Побор – 11, Клементи – 2, Кучи – 13, Пећ – 235, Алтински крај (Алтун ли) – 41, Петрушан – 33, Будимље – 31, Коморан – 20, Плав – 18 и Зла Ријека – 12, укупно 709 села. У другом, мањем дијелу дефтера из 1582/83. Црна Гора (вилајет и Карача Даг) наведена је као посебна аутономна област у границама Скадарског санџака. Ову област чиниле су нахије: Грбавци са 13 села, Жупа 11, Малоншићи 7, Пјешивци 14, Цетиње 16, Ријека 31, Црница (Црмница) 11, Паштровићи 36 и Грбаљ 9 села, укупно 148 села. У цијелом Скадарском санџаку 857 села, неколико градских насеља, од којих су најзначајнија: Скадар, Пећ, Подгорица, Бар и Улцињ, велики број насеља (мезри), љетњи и зимски пашњаци, цркве, манастири, њихова имања. а други су наведени у том регистру олакшица. Што се тиче становништва, оно је било различите националне и верске припадности у већини нахија тог санџака. Његову основну масу чинили су Срби ,Власи и Малесори , православци, католици и муслимани. Постојале су влашко-цинцарске (армунске) групе, као и турски и други етнички елементи, посебно заступљени у градовима.
Ономастички подаци свеобухватне књиге Скадарског санџака из 1582/83. показују следећу етничку ситуацију: Подручје западно од ријеке Бојане, између Скадарског језера и Јадранског мора, имало је изразито мјешовито становништво. Његову основну масу у нахијама Забојан и Крајина чинили су Малесори . У њима се ређе срећу људи са српским именима, док тамо преовлађују српски називи насеља, посебно у Крајини. У биљешкама неким од тамошњих уписаних села стоји да се њихово становништво разишло ( перакенде олуп ), да су се опустили и претворили у насеља – мезре (хали ве харабе мезреа олуп ), зимнице ( кислак ) и шуме ( орман ). За нека од расељених села, мезри и земине око Улциња, забележено је да се „од пре десет година поново насељавају православни Срби који редовно плаћају порез Скадарском везиру ”. Постоје индиције да се Арбанаси насељавају на земље избјеглих српских сељака. Забиљежени су и чести случајеви преласка на ислам од стране Арбанаса, а ређе Срба. У селима нахије Шестан и Мрко доминирају називи карактеристични за Србе. Арбанашкињ је мало. Слична ситуација је и у нахијским селима у Зети. У Бјелопавлићима, Вражегрмцима и Поборима нема карактеристичних арбанских имена, а у селима Подгорици и Жабљаку нема забиљежено ни једно име . Имена становника села нахије Кучи су углавном српска, а веома ријетка су албанска имена. Ситуација је обрнута са Клименатима и Хотима гдје је већина Малисора . Међу њима срећемо и приличан број српских личних имена.
У нахијама источно од ријеке Бојане и Скадарског језера већину становништва чинили су Срби . Тамо је било релативно мало Малисора . Живјели су углавном у Скадру и у неким селима Скадарске нахије. У равницама источно од Скадарског језера јављају се само као мале оазе у албанској етничкој заједници. Да их је у ранијим временима сво то подручје морало бити српско , говоре и српски називи села и сеоских заселака у том крају, као што су: Злогора, Брезје, Грнчар, Подгор, Космач, Градич, Добре, Трнослав, Градец, Румиште, Маличево, Косово, Брденце, Пољичани, Попине, затим села са именом Србин и Град Шклав. О томе говоре и неки други српски топоними, као што су подаци о расељеним селима, расељавању и другом . За село Борич се каже да је раније по султановом наређењу опустошено и претворено у насеље (мезра). Такође има доста података о наслеђу, који би такође говорили о некадашњем јачем српском присуству у скадарском крају. Арбанашко становништво имало је и нахију Душмен или, али се ту јавља и под неким српским личним именом, као и насеља са именима као што су: Варош Драгош, села Селиште, Градиште ,Ливадице ,Копљаник итд. Овде је у том периоду био току процес исламизације становништва, али је знатно слабији него на подручју Скадарског округа.
Према попису из 1582/83. године, нахије горњег и средњег Полимља биле су насељене , искључиво српским становништвом. У селима Плава, Зле Ријека, Будимља и Коморана готово да нема страног назива за Србе. Изузетак је пар муслиманских имена у два села Коморанског округа и једно такво у Будимљанском округу. У попису 18 села плавске нахије те године није регистровано ниједно муслиманско име или маселирско име . У њима се састаје велики број свештеника, а манастир Свете Тројице и црква Св. Ђурђа су саборна мјеста . Иначе, села плавског округа уживала су широке привилегије, регулисане султановим ферманом забиљеженим у дефтеру.
Основна маса становништва Метохије крајем 16. и у наредном вијеку била је и српска. Од 235 села Пећког округа само у тридесетак њих у нешто већој мјери од тамошњих Срба налази се арбанашко село, дјелимично захваћено исламизацијом. Прилично груб сажетак података о етничкој и вјерској структури становништва нахије Пејка, датих редоследом којим су приказани у Књизи из 1582. године, изгледао би овако (наводимо примјер )
Село Осек: Већинско становништво је муслиманско, са неким немуслиманским српским домаћинствима, међу којима има и „досељеника“.
Тада су забиљежени и први сукоби на етничкој и вјерској основи, што је описано у запису из 1574. године који гласи: „У љето 7083. султан Селим је 5. децембра заручен од султана Амурада. Тада је владала велика суровост. од Арнаута, посебно од Махмут-Беговића у Пећи, у Скадру од Иван-Беговића, Турк Бушатлије, у Призрену од Синан-пашића Ротуловића, у Ђаковиви од Еласу-пашића посечено је око ове вароши две хиљаде хришћана Срба “ .
Источније, у Призрену и околини, постоји, према дефтеру из 1591. године, велики број арбанашких елемената, али и тамо они још увек далеко заостају за бројем тамошњих Срба. Занимљиви су и подаци који се налазе у Књизи Дукађинског санџака, из исте године, за села нахије Гора и Опоље. У то вријеме већину становништва Горе чинили су Срби, док је у опољским селима доминирао муслимански елемент Арбанона. Исламизација је тек започела у Гори.
Пописи вучитрнског санџака с краја 16. вијека показују да је већину становништва Косова у то време чинио српски народ .
Број несрпског становништва, углавном из Арбана-Данашње Албаније , био је релативно занемарљив. Мање групе ове популације налазе се у неким градовима и рударским мјестима. У пописима косовских и скадарских села Арбанаси се ређе сријећу, најчешће као индивидуална домаћинства. Њихов број се није битно мијењао од првог пописа области Бранковића до краја 16. вијека на Косову и у Скадру . Мишљење појединих косовских историчара о континуираном масовном присуству Арбанаса на том простору од раног средњег вијека су научно неодржива.
Све до 18. вијека етничка граница између албанске и српске није се поклапала са данашњимм српско -албанским државним границама, цијелом дужином од Јадранског мора до Преспанског језера. Ова граница све до 1912 .године била непозната историјској и етнографској литератури. Подаци из турских пописних књига сада само допуњују и потврђују та ранија сазнања. То доводи у питање оно о чему аутор овог рада наводи а што се у нешто мањем или већем броју ,појављује као српски етнички елемент на ужој или широј траци и на једној и на другој страни те границе.
Што се тиче Скадра и оба Скадарска отоманска дефтера тиче ту до 1848 .године нема готово ни помена о албанском етничком становништву о чему ћемо се посебно осврнути у детаљној анализи скадарског дефтера за Зету ,Хоте ,Каменицу и Враку .