ИЗА СЦЕНЕ :Припреме за српски устанак у Албанији 1942. године и природна Албанија (29)!

Пише :Дејан Бешовић
Пројекат „Природне Албаније“ са свим тзв. „албанским земљама“ први пут се
концептуализује 27. септембра 1878. године у Истанбулу. У новинама „Тумач Истока“, којима је главни и одговорни уредник био човјек албанског поријекла Сами Фрашери, по први пут се наводи програм уједињења Албаније као аутономне области у оквиру Отоманског Царства, у „Етничку Албанију“ која би се састојала од четири
отоманска вилајета: Скадарског, Косовског, Битољског и Јањинског  који би чинили јединствени „Албански вилајет“. Службени језик таквог вилајета био би албански, који би био главни и једини језик који би се користио приликом одржавања генералне  скупштине вилајета, док би се турски језик користио само за комуникацију са отоманском централном владом у Истанбулу. Наведени програм је званично прихваћен 1879. године од стране тзв. Прве Призренске лиге -сравни Бартл, 2001 стр.100. Призренска лига је као посебно тијело разрадила пројекат борбе за стварање великоалбанске државе у оквиру тадашњег отоманског царства –Борозан, 1995. –Приликом састанка, донета је одлука да сви Албанци, без обзира на то којој вероисповести при-
падају, треба да раде на стварању једне такве државне творевине од делова тери-
торија тада већ новоформираних суседних држава Србије, Црне Горе и Грчке. Пре-
ма замисли албанских првака и њиховог вође идеолога бега Фрашерија, та држава 
је требало да обухвата четири тадашња турска вилајета: Јањински, Битољски, Ска-
дарски и Косовски. Сличне идеје се преносе касније и у програмима Пећке лиге из 
1899. године која је имала за циљ да одбрани албанску државу од агресора: Србије, Црне Горе, Бугарске и Грчке под изговором да је албански етнос широко распрострањен на Балкану стога је нужно било потребно уједињење у једну државу, Албанију. Пошто су политичке и безбедносне прилике у том периоду ишле на руку балканским државама попут Србије, Грчке и Црне Горе утопистичке идеје Призренске 
лиге су привремено смањиле свој радикализам Здравковић, 2014.године
Генеза идеје Велике Албаније најцеловитије је интерпретирана у студији Ђорђа Борозана -Београд 1995.године . Поменута студија представља прву цјеловиту интерпретацију термина „Велика Албанија“. Наиме, ријеч је о оригиналној студији у којој су тематизована питања „прокламовано и стварно“. Борозан на оригиналан начин даје приказ генезе политичке идеје о „Великој Албанији“, настајање планова и

програма који су идеју територијалне и етничке „Велике Албаније“ требало да оживотворе у пракси реализације идеје у конкретној историјској ситуацији у хронолошком опсегу од готово седам деценија (1878-1945) идентификује се простор који географски омеђује идеју о „Великој Албанији“ -Косовски вилајет, Скадарски вилајет,
Јањински вилајет, Битолски вилајет-, посматра се немирно балканско окружење, пажња се поклања европским државама чији се политички, економски, стратешки интереси преламају преко судбина балканских народа .Политичке одлуке и одређена дипломатска рјешења донучијета у периоду Велике 

Источне кризе (1875–1878) довеле су до прекретнице у историји свих балканских 

народа и држава. Судбина балканских народа и национална питања, на жалост, 

нису ни приближно била ријешена, већ су су балкански народи, са подршком споља, 

са пуно сукоба на унутрашњим подручјима, непрекидно покушавали да уреде међусобне политичке, економске и верске односе . Политичке одлуке и одређена дипломатска рјешења донијета у периоду Велике Источне кризе (1875–1878),довеле су до прекретнице у историји свих балканских народа и држава. Судбина балканских народа и национална питања, на жалост, нису ни приближно била рејешена, већ су су балкански народи, са подршком споља, са пуно сукоба на унутрашњим подручјима, непрекидно покушавали да уреде међусобне политичке, економске и вјерске односе (Бецић, 2012). Албански етноцентрализам и национализам 
прокламује неминовност сукоба са Србијом и Грчком. Албанска држава је одувијек била осјетљиво питање у односу на сусједне државе, као пример се могу навести лоши односи Југославије и Италије. Територије јужне Албаније са Епиром и Јањином, сјеверна и средња Албанија са Скадром, Тираном и Елбасаном, Македонија са 

Дебром, Скопљем, Гостиваром, Прилепом, Велесом, Битољем и Охридом, Косово 

са градовима: Пећ, Ђаковица, Призрен, Митровица, Приштина, Гњилане, Прешево, 

Куманово, Нови Пазар и Сјеница су биле поприште терористичких акција Косовског комитета основаног новембра 1918. године. Овај Комитет је имао изражено антијугословенско обиљежје. Оружани напади као и масовна пропаганда били су основна 

средства ове тајне, националистичке организације косовских АлбанацаМеђу великим силама, Италија је била највише заинтересована за рад Комитета који је иначе и финансирала, како би учествовала на дестабилизацији политичких прилика у
Краљевини СХС. Осим Косовског комитета постојали су и низ других иредентистичких организација у градовима: Скопљу, Пећи, Ђаковици, Приштини, Качанику, Дебру, Вучитрну. Активности ових организација су се темељиле на организовању по-
буна и диверзија, прикупљање новца и оружја, агитовање итд  .Уједињење тзв. албанских територија у једну државу Албанију се наставља и у периоду 1943. године када је одржана Друга призренска лига, а затим и Бујановска конференција 1945. године ,односно Треће призренске  лиге 1946. године. Жеља за проширењем у односу на Србију, Црну Гору, Грчку и Македонију кристалише се и указује на неминовност сукоба са сусједним државама. У периоду након завршетка Другог светског рата дошло је до 
оснивања многобројних екстремно националистичких организација, које су у то вријеме биле врло значајан фактор обликовања политичких прилика у Албанији, Македонији, 
али и на подручју Косова и Метохије. Циљ је наравно био остварење великоалбанског 
пројекта који је представљао велику опасност по безбедност земаља у сусједству. Августа 1945. године формирана је организације: Беса комбетар (Национална вјерност), а 
потом 1946. године и Национал демократик Шиптаре које су имале за задатак да примјењују интензивно насиље према неалбанском становништву на Косову. Према подацима Рајка Видачића у књизи О коренима сепаратизма и тероризма на Косову  –у сукобу 
са терористима погинуло је око 6000 шиптарских терориста и око 2000 припадника југо-
словенских оружаних снага. Током Другог светског рата на Космет се населило око 100 
000 Албанаца из Албаније, а протераним колонистима из Србије и Црне Горе, законом 
из 1945. године је био забрањен повратак на своја огњишта на Косову и Метохији што је 
значајно нарушило етничку равнотежу становништва у региону  .Борозан нам саопштава : Албанска фашистичка партија постала је владајућа странка италијанског протектората Албаније 1939. године, а премијер Шефкет Верлаци је одобрио могућу административну унију Италије и Албаније, јер је желио италијанску подршку сједињења Косова, Чамерије и других области у Велику Албанију. Заиста, до уједињења је дошло након што су Силе Осовине окупирале Југославију и Грчку у прољеће 1941. године. Албански фашисти су тврдили да се скоро све територије насељене Албанцима налазе унутар „уједињене Албаније“.
Између маја 1941. и септембра 1943. године, Бенито Мусолини је поставио скоро сву територију насељену етничким Албанцима под управу албанске квислиншке владе. То је укључивало области Косова и Метохије, дијелове данашње Северне Македоније, као и пограничне области данашње Црне Горе. У Чамерији је успостављен албански високи комесаријат на челу са Џемилом Дином, али је ова област остала под контролом италијанске војне команде у Атини, па је технички остала дио Грчке.
Када су Нијемци окупирали ову област и замијенили Италијане, оставили су границе створене од стране Мусолинија, али су након Другог свјетског рата Савезници вратили границе на стање од прије рата.Албанско питање на Балкану је дио посљедица доњетих одлукама великих сила у касном 19. и раном 20. вијеку. Санстефанским и Берлинским споразумом из 1878. године територије насељене Албанцима су додјељене другим државама, што је довело до реакције Призренске лиге.
Степен у коме различите групе раде и које напоре улажу у циљу постизања Велике Албаније је споран. 2000. године је Државни секретар САД Медлин Олбрајт изјавила да међународна заједница неће толерисати било какве напоре ка стварању Велике Албаније.Покрет Самоопредјељење је основан 2004. године на Косову и он се противи страном мијешању у послове Косова и кампањама против суверености народа, као дио права на самоопредјељење. Самоопредјељење је на изборима у децембру 2010. године освојило 12,69% гласова, а манифестом странке позивали су на уједињење са Албанијом.На изборима у јуну 2014. године освојили су 13,59% гласова.
Црвена и црна алијанса је политичка странка основана 2012. године у Албанији, а срж њеног програма чини национално уједињење свих Албанаца у њихову матичну државу.На прослави 100 година независности Албаније, 2012. године, предсједник владе Албаније Саљи Бериша је рекао да се „албанске земље“ простиру од Превезе у Грчкој до Прешева у Србији и од Скопља у Северној Македонији до Подгорице у Црној Гори, изазивајући негодовања у околним државама. Говор је уписан на пергаменту који ће бити приказан у музеју у граду Валони, гдје је проглашена независност земље од Османског царства 1912. године.-извор РТВА .Амбасадор Руске Федерације у Републици Србији Александар Конузин је у јануару 2011. пројекат „Велика Албанија“ оцијенио као опасност по читаву област југоисточне Европе:„ Екстремистички пројекат `етничке Албаније`, ко год да га развија, веома је опасан, посебно у тако осетљивом региону као што је Балкан, који је недавно преживео период тешких оружаних конфликата на националној основи. Због тога, што се пре пружи отпор великоалбанским и сличним опасним идејама, то боље. ”
— Александар Конузин
Конфликти у региону Косова и Метохије трају више векова. Они су углавном дешавају између Срба и Албанаца, а изражавају се од вербалних до масовних сукоба који носе
бројне жртве и страдања на обе стране.
Регион Косова и Метохије је историјски, од средњег века до данас, у сфери
геостратешких интереса великих сила,махом Западних  који су се уплитале у самосталност и државност
српског  народа. Ову констатацију потврђује писање Јована М.
Марјановића о историјским интересима Турске у вези Косова и Метохије: „Значај 
старе Србије за српски народ одавно је осетила Турска па је радила свим средствима да  у старој Србији, специјално у косовској и метохијској области уништи српски народ и да област арбанашког елемента протегне што више на исток и северо-исток, да тако утисне један јак клин у српско тело, да областима јужног дела Старе Србије пресече директне везе са Србијом и Црном Гором. Тај рад турских власти кад с већом, а кад с 
мањом енергијом је спровођен, и био је један од најважнијих узрока што су у овим 
областима извршена вежна етнографска померања и претапања.“У току власти
Отоманске империје био је сталан „процес досељавања, одсељавања и стапања… а Срби 
који се нису иселили већином су примали ислам и стапали се са досељеницима.“- Косово и Метохија 
 Погодностима за развој сепаратизма и са тим повезаног сепаратистичког насиља косметских Албанаца допринеле су разлике у историјском развоју, вери и језику народа који егистрирају на овој терирорији. Историјска, верска и језичка засебност и затвореност косметских Албанаца одвајала их је и данас их одваја од српских комшија  и усмерава ка остваривању тежњи за стварањем „Велике Албаније“, а у касном ХХ веку и ка идеји за стварањем самосталне државе „Косово Република.“ 
Косметски Албанци су, у већини, задржали своју организацију, радикално исламско верско опредељење и шиптарски језик (негирајући употребу српског језика у јавној 
комуникацији почевши од 70-тих година ХХ века,конретно Брионског Устава 1974 .г.). 
Ширење сепаратитистичко-сецесионистичког тероризма прати његово условњавање новим варијантама. То се нарочито показује код чеченског и косовско-албанског тероризма, оба осцилирају између терористичких акција и повременог прерастања у „рат ниског интензитета.“ На европском југоистоку и његовим приближним просторима Азије, у земљама и у време распада социјалистичких друштвених уређења, видљиви и значајни су били имплантати америчке експлозије „ширење НАТО-а на истоку (амерички конгрес и данас финасијски помаже сепаратитсте на Кавказу). То је
ново издање „глобалног тероризма“, самим тим и типологија која је на почетку овог рада наведена и потпм допуњавана.
У одговору Кочо Данају поводом објављивања Платформе Етничке Албаније у албанском часопису Панорама септембар  2013 .године бр 793. стр .15  Дејан Бешовић ( преводилац : Божидар Брајовић ) каже  : Про­цес при­ме­не на­си­ља на Ко­со­ву и Ме­то­хији тра­је ви­ше од јед­ног ве­ка. Шћип­тар­ски се­па­ра­ти­стич­ко те­ро­ристич­ки по­крет на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји по­чи­ње сa при­ме­ном на­си­ља од­мах на­кон Пр­ве при­зрен­ске ли­ге, нанај­ин­тен­зив­ни­је у по­след­њој де­це­ни­ји XX ве­ка. 
Про­цес оти­ма­ња ве­ков­не срп­ске те­ри­то­ри­је (КиМ) сми­шље­но је ор­га­ни­зо­ван од стра­не моћ­ног шћип­тар­ског ло­би­ја у све­ту, а опе­ра­ци­о­на­ли­за­ци­ја те иде­је 
спро­во­ди се при­ме­ном ал­ба­но- ­те­ро­ра, чи­ја је иде­о­логи­ја ал­ба­ни­зам а фор­ма са­вре­ме­ни те­ро­ри­зам. То је 
по­себ­но до­шло до из­ра­жа­ја у по­след­њој де­це­ни­ји XX ве­ка.
По­зна­то је да на про­сто­ри­ма ју­жне срп­ске по­кра­и­не ни­ка­да у исто­ри­ји ни­је би­ло еле­ме­на­та Ал­бан­ске држав­но­сти, као и да гра­ни­це Ср­би­је са су­се­ди­ма ни­је 
од­ре­ђи­ва­ла Ср­би­ја, већ ме­ђу­на­род­на за­јед­ни­ца. По­себно тре­ба ис­та­ћи да се број­ност јед­не на­ци­о­нал­не зајед­ни­це не од­ре­ђу­је ње­ним број­ним ста­њем у јед­ном 
ре­ги­о­ну, већ ње­ним број­ним ста­њем у окви­ру це­ле др­жа­ве. Без об­зи­ра на ове чи­ње­ни­це, основ­ни циљ шћип­тар­ског 
се­па­ра­ти­стич­ко-те­ро­ри­стич­ког по­кре­та је ет­нич­ки чи­сто Ко­со­во и Ме­то­хи­ја, а за­тим оти­ма­ње те срп­ске те­ри­то­ри­је и ства­ра­ње са­мо­стал­не др­жа­ве,као што се десило и са Каменицом ,Враком ,Скадром ,Љешом  Без  об­зи­ра на офан­зи­ву шћип­тар­ских те­ро­ри­ста и њи­хо­вих 
моћ­них ло­би­ста у све­ту, ни­ко у Ср­би­ји не­ма пра­во да пот­пи­ше се­це­си­ју ју­жне срп­ске по­кра­ји­не, тј. одва­јање Ко­со­ва и Ме­то­хи­је од Срби­је.
Ср­би су се то­ком ве­ли­ке се­о­бе ин­до­е­вроп­ских на­ро­да ко­начно на­ста­ни­ли на про­стор Бал­кан­ског по­лу­о­стр­ва, тј. на про­стор 
да­на­шњег Ко­со­ва и Ме­то­хи­је у 6 .ве­ку, та­да­шњег Ви­зан­тиј­ског 
цар­ства где обра­зу­ју сво­је обла­сти зва­не скла­ви­ни­је, за­тим од Визан­ти­је при­ма­ју хри­шћан­ство, а од 9. до 11. ве­ка ствар­ју сво­је локал­не кне­же­ви­не, до сту­па­ња на сце­ну слав­не по­ро­ди­це Не­ма­њи­ћа 
по­ло­ви­ном 12. ве­ка. Сте­фан Не­ма­ња је пр­ви ус­пео ра­ту­ју­ћи али 
и скла­па­ју­ћи мир са Ви­зан­ти­јом да при кра­ју 12. ве­ка ор­га­ни­зује са­мо­стал­ну срп­ску др­жа­ву у чи­ји са­став та­да ула­зи те­ри­то­ри-
ја да­на­шњег Ко­со­ва и Ме­то­хи­је, да би од­мах Ко­смет по­стао њен 
сре­ди­шњи др­жав­ни и цр­кве­ни део. Скадар и При­шти­на су би­ли цен­три средњо­ве­ков­не срп­ске фе­удал­не др­жа­ве за вре­ме кра­ља Ми­лу­ти­на од 
1282-1321, а јед­но вре­ме При­зрен је био пре­сто­ни­ца срп­ских царе­ва Ду­ша­на и Уро­ша,док се за Скадар слободно може рећи да је древна Српска престоница још од пре Немањићког периода .По­ред то­га Пећ је у пе­ри­о­ди­ма 1346-1457 
и 1557-1766 би­ла сре­ди­ште Па­три­јар­ши­је срп­ске цр­кве. Ка­да су 
Тур­ци за­у­зе­ли Ко­со­во и Ме­то­хи­ју 1455. го­ди­не па­дом Но­вог Бр­да 
по­пи­са­ли су за­те­че­но ста­нов­ни­штво, ко­је је би­ло ско­ро све Срп­ско, 
са­мо је би­ло 2 – 3 % Арнаута Ал­ба­на­ца за­пад­но од Ђа­ко­ви­це.
У сред­њем ве­ку ни­је по­сто­ја­ло по­себ­но име за те­ри­то­ри­ју 
данaшњег Ко­со­ва и Ме­то­хи­је, осим оп­штег име­на Ср­би­ја. Под 
тим име­ном те­ри­то­ри­ју да­на­шњег Ко­сме­та при­зна­ју мно­ги свет­ски 
пу­то­пи­сци у 16. и 17. ве­ку од ко­јих су не­ки би­ли и Ар­ба­на­си. 
Мле­тач­ки по­сла­ник Ја­ков Со­рен­цо 1575. го­ди­не ка­же: “Пре­ла­зе­ћи 
Дрим, ула­зим у Ср­би­ју“. Бар­ски би­скуп Ма­рин Би­ци -Болица 1610. го­ди­не
та­ко­ђе узи­ма Цр­ни Дрим као гра­ни­цу из­ме­ђу Ср­би­је и Ал­ба­ни­је,а надбускуп Пећки Петар Бодан одређује територије етничке Србије на реци Мат – Маћа код данашњег  Албанског града Љеша .
Пе­тар Ма­зар­ски 1623. го­ди­не ка­же да Дрим де­ли Ср­би­ју од Ал­бани­је, а над­би­скуп Ђор­ђо Би­јан­ки, вр­ше­ћи ка­нон­ску ви­зи­та­ци­ју у 
Ср­би­ји 1638. го­ди­не, на­пи­сао је да се При­зрен на­ла­зи у Ср­би­ји. 
Пре­ма пи­са­ним до­ку­мен­ти­ма Ко­со­во и Ме­то­хи­ја су би­ли од 
12.-17. ве­ка ет­нич­ки нај­хо­мо­ге­ни­је обла­сти срп­ске др­жа­ве. О 
ет­нич­кој струк­ту­ри ста­нов­ни­штва пи­са­ли су мно­ги ет­но­ло­зи. Јозеф Ми­лер је 1838. го­ди­не пи­ше да су Ср­би би­ли ве­ћи­на у ско­ро свим ме­сти­ма на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји. Фран­цу­ски ан­тро­по­ге­о­граф 
Га­стон Гра­ви­је је по­чет­ком 20. ве­ка про­пу­то­вао Ко­со­вом и Ме­то
хи­јом, и из­ме­ђу оста­лог на­пи­сао: “Го­то­во сви му­сли­ма­ни то­га ре­ги-
о­на пред­ста­вља­ју Ср­бе ко­ји су од­не­дав­но пре­шли на ислам, а сре­ћу 
се мно­ге фа­ми­ли­је по­де­ље­не на пра­во­слав­не и му­сли­ман­ске Српске ку­ће.“ 
Од пр­ве при­зрен­ске ли­ге 1878. го­ди­не иако су би­ли ве­ћин­ско станов­ни­штво Ср­би су ма­сов­но про­те­ри­ва­ни са Ко­со­ва и Ме­то­хи­је уз по­моћ и пре­ћут­но одо­бра­ва­ње тур­ске ца­ре­ви­не. Па и по­ред то­га на 
по­пи­су ста­нов­ни­штва на Ко­сме­ту 1929. го­ди­не Ср­би су би­ли још 
увек ве­ћин­ско ста­нов­ни­штво са 61%. Чи­та­в 20. век про­те­као је у 
раз­ли­чи­ти­м ви­до­ви­ма на­си­ља Ал­ба­на­ца над Ср­би­ма. По­ред ових чи­ње­ни­ца тре­ба по­себ­но ис­та­ћи да Ко­со­во и Мето­хи­ја пред­ста­вља цен­тар срп­ске ду­хов­но­сти и кул­ту­ре. На­уч­на 
ис­тра­жи­ва­ња то­ком 19.и 20. ве­ка утвр­ди­ла су да на Ко­сме­ту посто­је 162 објек­та, ко­ји су да­нас про­гла­ше­на за кул­тур­но до­бро од 
из­у­зет­не ва­жно­сти, док је 500 обје­ка­та за­шти­ће­но као спо­ме­ни­ци 
кул­ту­ре, а ви­ше од 1400 је еви­ден­ти­ра­но као кул­тур­на ба­шти­на 
Срп­ског на­ро­да на том тлу. У тој ри­зни­ци свих срп­ских зе­ма­ља, 
обла­сти нај­бо­га­ти­јој хри­шћан­ским ста­ри­на­ма, вр­ху­нац цр­кве­ног 
умет­нич­ког гра­ди­тељ­ства до­стиг­нут је то­ком 13., 14., и 15 .ве­ка. 
Сведочанствa су хра­мо­ви нео­пи­си­ве ле­по­те, срп­ске мо­ли­тве у ка­мену: Пећ­ка па­три­јар­ши­ја гра­ђе­на( 1230-1330), Бо­го­ро­ди­ца Ље­ви­шка 
(1219-1305), Гра­ча­ни­ца (1313-1321), Ви­со­ки Де­ча­ни (1327-1335), 
те им­по­зант­ни оста­ци, св. Ар­хан­ђе­ла код Призрена  сред­њо­ве­ков­них гра­до­ва 
Бањ­ске, Зве­ча­на, Но­вог Бр­да, При­леп­ца, Убо­шца, Ај­нов­ца и де­сети­на вла­сте­лин­ских за­ду­жби­на из 13. и 14. ве­ка. Кра­јем 2003. го­ди­не на Ко­сме­ту по­сто­је 1994 срп­ска то­по­ни­ма, од ко­јих 1181 
цр­ка­ва и цр­кви­шта, 113 ма­на­сти­ра, 48 ис­по­сни­ца, 8 спо­мен-­ка­пе­ла, 
534 срп­ска гро­бља, 96 твр­ђа­ва и 14 дво­ра­ца срп­ске вла­сте­ле.Идентична ситуација је и у Албанији .Крајем 2011 .године у „земљи Орлова ‘постоје 2034 жива српска топонима ,659 цркава и црквишта ,11 спомен капела ,355 српских гробаља ,18 тврћава ,9 двораца српске властеле .
На­ци­о­нал­ни 
по­крет и иде­је о ет­нич­ком ује­ди­ње­њу Ал­ба­на­ца на­ста­ле су од­мах 
по­сле Бер­лин­ског кон­гре­са, на ко­ме је до­не­та од­лу­ка да се Тур­ска 
мо­ра по­ву­ћи са нај­ве­ћег де­ла оку­пи­ра­ног бал­кан­ског по­лу­о­стр­ва. 
Аустри­ји ни­је од­го­ва­ра­ло да све те те­ри­то­ри­је при­пад­ну хри­шћан-
ским бал­кан­ским на­ро­ди­ма, а по­себ­но су би­ли про­тив те­ри­то­ри­јал-
ног про­ши­ри­ва­ња Ср­би­је и Цр­не Го­ре, ко­је би има­ле за­јед­нич­ку 
гра­ни­цу, а у вој­ном сми­слу по­ста­ле ре­спек­та­би­лан фак­тор. Аустрија је та­ко охра­бри­ла Ал­бан­це, а ро­до­на­чел­ник те иде­је би­ла је пр­ва 
при­зрен­ска ли­га, код Ту­ра­ка по­зна­та као Ар­на­ут кон­гра. На че­лу 
ли­ге би­ле су бра­ћа Ав­дул, На­им и Са­ми Фра­ше­ри, ви­ши чи­нов­ници на тур­ској Пор­ти. При­зрен­ска ли­га је пр­ве­нац иде­је о ства­ра­њу 
ет­нич­ки чи­сте “Ве­ли­ке Ал­ба­ни­је”
 Пр­ва при­зрен­ска ли­га је тво­рац 
иде­је од ства­ра­њу ал­бан­ске на­ци­о­нал­не ар­ми­је АНА, ко­ја би ег­зисти­ра­ла на ал­бан­ским ет­нич­ким про­сто­ри­ма. На­кон фор­ми­ра­ња Пр­ве при­зрен­ске ли­ге фор­ми­ра­ју се Пећ­ка ли­га, Ко­сов­ски ко­ми­тет, 
На­ци­о­нал­ни фронт Ал­ба­на­ца а све са ци­љем да се ор­га­ни­зу­ју по­буне и да се сва­ка по­сто­је­ћа власт дис­кре­ди­ту­је у очи­ма ме­ђу­на­род­не
за­јед­ни­це, ка­ко би на та­квим осно­ва­ма Шћип­та­ри до­би­ли по­др­шку 
ме­ђу­на­род­не за­јед­ни­це за оства­ри­ва­ње њи­хо­вих се­па­ра­ти­сти­чих 
иде­ја о ства­ра­њу ет­нич­ки чи­сте “Ве­ли­ке Ал­ба­ни­је”.На­си­ље над срп­ским ста­нов­ни­штвом од фор­ми­ра­ња Пр­ве призрен­ске ли­ге па до 1912. го­ди­не (ка­да је осло­бо­ђе­на Ста­ра Ср­бија) би­ло је ви­ше из­ра­же­но не­го у про­те­клих сто­ти­ну го­ди­на. То се
нај­бо­ље ви­ди из пре­пи­ске срп­ских кон­зу­ла у При­шти­ни:Мирослава  Спа­лај­кови­ћа, Бранислава Ну­ши­ћа, Милана Ра­ки­ћа,Јована Дучић  и дру­гих, као и про­тест­не но­те Кра­ље­ви­не Ср­би­је у Ца­ри­гра­ду, где се зах­те­ва за­шти­та срп­ског ста­нов­ни­штва 
од тор­ту­ре шћип­тар­ских те­ро­ри­ста.
По­сле Пр­вог бал­кан­ског ра­та 1912. го­ди­не, у ко­ме су Ал­банци би­ли на стра­ни Тур­ске, Кон­фе­рен­ци­ја ам­ба­са­до­ра у Лон­до­ну 
1913. го­ди­не утвр­ди­ла је гра­ни­це но­во­о­сно­ва­не ал­бан­ске др­жа­ве. 
Но­вем­бра 1921. го­ди­не Кон­фе­рен­ци­ја ам­ба­са­до­ра у Па­ри­зу до­не­ла 
је од­лу­ку о при­зна­ва­њу Ал­ба­ни­је као не­за­ви­сне и су­ве­ре­не др­жа­ве
(Ал­ба­ни­ја је пре то­га 1920. го­ди­не при­мље­на у дру­штво на­ро­да). 
Иако је Кон­фе­рен­ци­ја ам­ба­са­до­ра у Па­ри­зу на­чел­но утвр­ди­ла грани­це ко­је су се у осно­ви по­кла­па­ле са ре­ше­њи­ма Лон­дон­ске кон­ферен­ци­је, де­фи­ни­тив­на гра­ни­ца из­ме­ђу Кра­ље­ви­не СХС и Ал­ба­ни­је
утвр­ђе­на је про­то­ко­лом Ме­ђу­на­род­не ко­ми­си­је о раз­гра­ни­че­њу доне­тим у Фи­рен­ци 26. ју­ла 1926. го­ди­не. Ал­бан­ска др­жа­ва об­у­хва­ти-ла је нај­ве­ћи део ал­бан­ских ет­нич­ких те­ри­то­ри­ја. 
У Ска­дру је 7 но­вем­бра 1918 го­ди­не фор­ми­ран “Ко­сов­ски ко­митет”, чи­је је по­ли­тич­ко-про­па­гад­но и те­ро­ри­стич­ко де­ло­ва­ње, са по-
зи­ци­ја ал­бан­ског ире­ден­ти­зма и ко­сов­ског се­па­ра­ти­зма, пре­суд­но 
ути­ца­ло на ју­го­сло­вен­ско-ал­бан­ске од­но­се у пе­ри­о­ду из­ме­ђу два 
ра­та. По­ли­тич­ка плат­фор­ма тог ко­ми­те­та била је од­бра­на те­ри­то­ри-
јал­не це­ло­куп­но­сти и “осло­бо­ђе­ње Ко­со­ва и дру­гих ал­бан­ских кра-
је­ва“ свим сред­стви­ма, ка­ко би се си­лом оте­ла срп­ска те­ри­то­ри­ја. У 
бор­би за те ци­ље­ве на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји је од 1919. до 1924. го­ди­не
де­ло­вао од­мет­нич­ки от­пор по­знат под на­зи­вом ка­чач­ки по­крет. Качач­ки по­крет има ду­гу тра­ди­ци­ју и по­ти­че из Ал­ба­ни­је. Ка­ча­ци су у ства­ри, од­мет­ни­ци. Нај­че­шћи раз­ло­зи за од­мет­ни­штво у шу­ма­ма 
би­ла је крв­на осве­та, из­бе­га­ва­ње ка­зне за из­вр­ше­не пљач­ке, раз­бојни­штва, из­бе­га­ва­ње вој­не оба­ве­зе ко­ја је у тур­ској ца­ре­ви­ни би­ла 
из­у­зет­но ду­га и те­шка, от­ми­це же­на и сл. Ка­ча­ка је би­ло у свим 
де­ло­ви­ма Ко­со­ва и Ме­то­хи­је, на­ро­чи­то у Дре­ни­ци где су се због 
кон­фи­гу­ра­ци­је те­ре­на ско­ро сло­бод­но кре­та­ли. Сла­бље­њем тур­ске
вла­сти ка­ча­ци су би­ли све сло­бод­ни­ји и за­го­спо­да­ри­ли су мно­гим 
бр­до­ви­тим пре­де­ли­ма на те­ри­то­ри­ји Ко­со­ва и Ме­то­хи­је.Српске  Вла­сти 
ни­су пред­у­зи­ма­ле ско­ро ни­ка­кве ме­ре ра­ди су­зби­ја­ња ка­чач­ких 
зло­чи­нач­ких ак­тив­но­сти, а рет­ко је не­ко од ка­ча­ка од­го­ва­рао пред 
су­дом. Ка­ча­ци су има­ли за­да­так да на­па­да­ју и уби­ја­ју Ср­бе, пре­сеца­ју пру­ге и на­но­се ште­ту Ср­би­ма сву­где где мо­гу, а вла­сти кра­љеви­не СХС су на­сто­ја­ле да сми­ре си­ту­а­ци­ју пу­тем ком­про­ми­са са 
ка­чач­ким во­ђа­ма. Ам­ба­са­дор­ска кон­фе­рен­ци­ја до­не­ла је од­лу­ку да 
се фор­ми­ра ”не­у­трал­на зо­на” на те­ри­то­ри­ји кра­ље­ви­не СХС, те су 
ју­го­сло­вен­ске вла­сти ра­ди ком­про­ми­са са ка­ча­ци­ма од­лу­чи­ли да се
из кра­ље­ви­не СХС не ула­зи у ”не­у­трал­ну зо­ну”, а ка­ча­ци из те зо­не
на те­ри­то­ри­ју кра­ље­ви­не СХС. “Не­у­трал­на зо­на об­у­хва­та­ла је села :Ју­ник, Ба­ту­шу, Мо­лић, Мо­ри­ну, Бро­ви­ну, По­но­ше­вац, По­по­вац, Ши­шман, Борич а у Скадарском срезу Кула Рашка ,Деригнат ,Грил ,Омаре ,Борич млади ,Борич Стари ,Пуке ,Облике .Неутрална зона  де­фи­ни­тив­но је уки­ну­та 20. де­цем­бра 1920. го­ди­не.
Насупрот тоталној конфузији која је владала на територији Косова и Метохије ,на Бе­о­град­ском уни­вер­зи­те­ту фор­ми­ра­на је 1935. го­ди­не тај­на сту­дент­ска Шћип­тар­ска ор­га­ни­за­ци­ја “Бе­са”, чи­ји је основ­ни циљ 
био оти­ма­ње Ко­со­ва и Ме­то­хи­је и при­кљу­че­ње Ал­ба­ни­ји. Идеј­не во­ђе тај­не те­ро­ри­стич­ке ор­га­ни­за­ци­је би­ли су Ћа­зим Бла­ца, Ша­ип 
Му­ста­фа и Ибра­хим Љу­тва, а из Враке и Скадра Леон Рукај ,Делавер Шаља ,Пренк Зеф Дедалули , а њи­хов основ­ни за­да­так био је да на уни­вер­зи­те­ту ство­ре ат­мос­фе­ру о нео­п­ход­но­сти ства­ра­ња Ве­ли­ке
Ал­ба­ни­је, да фор­ми­ра­ју ору­жа­не фор­ма­ци­је и у да­том мо­мен­ту крену са те­ро­ри­стич­ким ак­ци­ја­ма. Ову те­ро­ри­стич­ку ор­га­ни­за­ци­ју је
фи­нан­си­ра­ло ал­бан­ско и ита­ли­јан­ско по­слан­ство у Бе­о­гра­ду и део комунистичке партије Југославије на челу са браћом Лекић  .Прва њихова акција била је покушај убиства тадашњег ректора Београдског универзитета ,једног од оснивача савременог Београдског универзитета ,Академика проф.др.Николе Вулића,који је рођени Врачанин  .Поменута група је 7.јула 1936 .године пуцала на Академика Вулића и Велепосланика-министра  Милана  Ракића у улици Краља Петра бр.7 .Пуком срећом није било повређених а управник полицијске општине Београд Милован Васиљевић је расписао потерницу за хапшење непознатих  особа ,извршилаца атентата.
Од 1939. го­ди­не, по­чи­ње још ја­ча и ор­га­ни­зо­ва­ни­ја ак­тив­ност 
шћип­тар­ског се­па­ра­ти­стич­ког по­кре­та уз све­стра­ну по­моћ фа­шистич­ке Ита­ли­је. Ита­ли­ја је као што је по­зна­то, из­вр­ши­ла оку­па­ци­ју 
и анек­си­ју Ал­ба­ни­је 7. апри­ла 1939 го­ди­не. Гроф Галеацо  Ћа­но је већ у ју­лу 
1939. го­ди­не да­вао ин­струк­ци­је ал­бан­ским еми­гран­ти­ма за ор­га­низо­ва­ње ал­бан­ског ире­ден­ти­стич­ког по­кре­та у Албанији и Србији .
Ве­ли­ко­ал­бан­ски на­ци­о­на­ли­зам био је у пу­ној екс­пан­зи­ји већ 
по­чет­ком 1940. го­ди­не на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји. Ула­га­ни су мак­симал­ни на­по­ри да се сви Ал­бан­ци удру­же у бор­би про­тив Срп­ског  ста­нов­ни­штва. Му­ста­фа Кро­ја, пред­сед­ник тзв. ко­сов­ске вла­де је у 
ју­ну 1942. го­ди­не по­се­тио Ко­со­во и Ме­то­хи­ју и на са­стан­ку са албан­ским во­ђа­ма јав­но го­во­рио о нео­п­ход­но­сти ет­нич­ког чи­шће­ња Ко­сова и Метохије  од срп­ског ста­нов­ни­штва. Ин­си­сти­рао је да све ста­ро­седи­о­це Ср­бе тре­ба про­гла­си­ти ко­ло­ни­сти­ма и као та­кве их пре­ко ал-
бан­ских и ита­ли­јан­ских вла­сти по­сла­ти у кон­цен­тра­ци­о­не ло­го­ре
у Ал­ба­ни­ју, на­се­ље­ни­ке Ср­бе тре­ба уби­ја­ти.
За че­ти­ри го­ди­не оку­па­ци­о­не вла­сти учи­њен је опа­сни по­мак 
ка оства­ри­ва­њу ве­ли­ко ал­бан­ског про­јек­та на про­сто­ри­ма Ко­со­ва и Ме­то­хи­је. Ал­бан­ци су кон­ти­ну­и­ра­но чи­ни­ли зло­чи­не пре­ма Ср­бима, а све уз за­шти­ту и по­моћ оку­па­ци­о­них си­ла. Пре­ма по­да­ци­ма 
аме­рич­ких спе­ци­јал­них слу­жби /Of­fi­ce of Stra­te­gic Ser­vi­ce/, Ал­бан-
ци су од апри­ла 1941. го­ди­не до ав­гу­ста 1942 го­ди­не уби­ли око 
83.000 Ср­ба. Ма­сов­но су хап­ше­ни и уз при­ме­ну тор­ту­ре уби­ја­ни све­ште­ни­ци Срп­ске пра­во­слав­не цр­кве.
Епи­скоп Ра­шко – при­зрен­ски Се­ра­фим Јованоић , ухап­шен је и ин­тер­ни­ран у Ти­ра­ну, где је умро 
13. ја­ну­а­ра 1945. го­ди­не. На про­сто­ру под ита­ли­јан­ском оку­па­ци­о­ном вла­шћу Ал­банске хорде  су уби­ли 14 све­ште­ни­ка СПЦ и јед­ну мо­на­хи­њу. На звер­ски на­чин је уби­јен нпр. 
Да­ма­скин Бо­шко­вић ста­ре­ши­на ма­на­сти­ра Де­вич, док су све­ште­ни­ци: Лу­ка По­по­вић, Урош По­по­вић и Сло­бо­дан По­по­вић уби­је­ни за вре­ме служења Све­те ли­тур­ги­је. Кад су се уве­ри­ли у шћип­тар­ску зло­чи­нач­ку ак­тив­ност, чак су и ита­ли­јан­ске оку­па­ци­о­не сна­ге шти­ти­ле Ср­бе од стра­вич­не тор­ту­ре.
У истом часопису Панорама -Тирана  децембар 1012 -2013 стр .12 Бешовић одговара Данају : 
Балканско сепаратистичко-сеционистичко клупко је можда најбољи пример за претходну констатацију. Сеционизам је у некадашњој Југославији покренуо све нације осим Српске , па и националне мањине, с настојањем да се албански (шћиптарски) сеционизам на Космету пренесе на Македонију ,Црну Гору и изазове сукобе „малог рата.“ НАТО је то искористио и ставио се на страну оних струја којима је одговарао распад СФРЈ.
Што се тиче сепаратистичких, насилничких односно терористичких акција Албанаца на Космету дуго година се није говорило у јавности. Посебно у времену владавине Јосипа Броза- Тита, да би се осамдесетих година 20.века јавност почела обавештавати и о тим дешавањима. У почетку лутало се са дефинисањем дих дешавања тако да су се она квалификовала и као сепаратистичка и контрареволуционарна. Драгослав – Дража Марковић наводи да су се у том времену те активности квалификовале као сепаратизам и контрареволуција док Душан Драгосавац отворени сецесионизам на Космету назива „револуциом која тече “ а упориште налази у делима Димимитрија Туцовића „који је на време указивао да Српска буржоазија угњетава мирне Албанце на њиховим етничким територијама “ Економија сецесије, је нова доктринарно макроекономија, настала после неколико успешно изведених и међународно политички легализованих сецесија у периоду од 1990-1992. године, а бави се економским аспектима сецесије једног подручја.
Насиље као социолошки и историјски феномен стални су пратилац друштвене заједнице од њеног настанка до данас. Упркос другачијим очекивањима, 20 и почетак 21. векa се могу означити вековима насиља свих врста. Последице тог насиља у људским жртвама, материјалним разарањима и у деградирању животне средине није лако сагледати.Почетком 21.века, свет се суочава са забрињавајуће растућим проблемом употребе насиља као средства за постизање веома различитих циљева. Противправном употребом силе, односно насиљем и данас се угрожавају основна права, слободе и безбедност људи, али и државни суверенитет, територијални интегритет, па и опстанак појединих држава. У арсеналу најразличитијих облика насиља, по свом значају и деликатности, издваја се као посебан облик, организовани, противдржавно и политички мотивисано насиље.
Насиље, и борба против насиља, стални су пратиоци друштвене заједнице, од њеног настанка, до данас. Појам насиља теоријски и нормативно није најјасније одређен и најчешће се поистовећује са појмом сила. У теорији преовлађује мишљење да је сила општији појам којим се најчешће подразумева „притисак који се над неким врши са намером да се од њега нешто добије или да се приволи или присили да нешто уради што по слободној вољи не би урадио.Или „примена различитих поступака исредстава да би се изнудило одређено понашање људи противно њиховој вољи.“ С друге стране се дефинише као „коришћење физичке силе у циљу наношења повреда или узроковања штете људима или имовини… или принудно нарушавање слободе човека.“Насиље се тиме одређује као сила која делује, као директно коришћење физичке силе при чему су видљиви конкретно средство,оружје оруђе и директни учинак.Насиљу су дакле, за разлику од силе и моћи, потребна средства којима се оно остварује и којима се сила и моћ претварају у насиље, којим се постиже циљ. Из искуства је међутим опште познато да употреба силе, може бити законита (легална) и незаконита (нелегална). Употреба оружане војне силе у оружаним сукобима у складу са међународним ратним и хуманитарним правом, употреба ватреног оружја и других средстава принуде у обављању полицијских послова у складу са законом, као и коришћење примерене силе у условима крајње и нужне одбране, примери су законите примене силе. Извршење било ког кривичног дела уз употребу силе (убиство,сепаратистичко насиље повезано је са тежњом ка отцепљењу дела територије из државне целине)  представља вид политичког насиља.Прихватају га и спроводе незадовољне групе и појединци исте националне припадности којима се из солидарности могу придружити и групе или појединци других националних припадности. Најчешће сепаратистичком насиљу прибегавају делови националних мањина које представљају већински део становништва на одређеној територији и желе да остваре државни и територијални сепаратизам. Незадовољство и непријатељство носиоца сепаратистичког насиља подстакнуто је усвојеним агресивним идеологијама, верским фанатизмом, затвореним културама и сиромаштвом. У односу на своје сународнике који нису исте националне припадности сепаратисти врше притиске, откупљују њихове непрокетности како би их натерали на исељавање, сукобе, шире страх и индивидуални или групни терор. Исто тако, жртве сепаратистичког насиља су и припадници националне мањине која тежи сепаратизму али они се не слажу са идејом сепаратизма, или су против  примене сепаратистичког насиља и ако помажу или крију своје комшије, пријатеље који су заговорници споразумног, мирног решавања конфликата или су припадници друге нације, вере, идеологије.
Сепаратистичко нефизичко насиље испољава се када већина припадника националне мањине не прихвата легалне државне, политичке, социјалне, културне, понекад и привредне институције и организације. То неприхватање огледа се јавном негирању, неучествовању у њиховом раду и непризнавању њихових одлука (као што су одлуке суда,међународни спразуми ,обавезујуће резолуције Савета Безбедности УН и сл.). Паралелно са тим негирањем у оквиру незадовољне и сепаратистички усмерене националне мањине организују се и раде илегалне институције и органи који врше
паралелне послове и радње из области друштвено-политичког, социјалног, привредног и културног живота. Стварањем услова двоструког живота у локалној средини долази до тензија, вербалних сукоба, раздвојеног живота међу сународницима различитих националних припадности. То уједно представља изазов за деловање званичних институција и организација (нарочито власти) у разрешавању ове врсте сукоба.Носиоци физичког сепаратистичког насиља су појединци или организоване групе. Они су у већини случајева обучени за спровођење насилних акција и мотивисани идејом стварања самосталне државе путем сепаратизма. Њихова обука може да се обавља у месту становања или у логорима за обуку у иностранству. Придружују им се припадници и групе из других држава, па у екстремним случајевима то добија особине транснационалног сепаратистичког тероризма. Тероризам који се везује за сепаратистичке покрете је облик сепаратистичког насиља.Терористичке организације чији су чланови сепаратистички мотивисани, у које је укомпоновано интринсечно мотивисање чланова,примењују све врсте терористичких активности према држави и њеним институцијама, са циљем да се одређене територије отцепе од међународно признате државе. Најпознатије, терористичке организације чији је мотив сепаратизам су ИРА и ЕТА а у Србији УЧК или ОВК,у Македонији ОНА а у Грчкој ОВЧ .На просторима екс-Југославије (бивше СФРЈ) цео 20. век био је обележен сепаратистичким и сеценионистичким покретима. Данашње самосталне државе, као што су Словенија и Хрватска почетком 20. века покушале су сепаратистичким акцијама и организацијама да се осамостале из вишенационалних заједница као што је у поменутом примеру случај издвајања из Аустро-Угарске државе. Социјалистичка Југославија покушала је да се сепаратистичким настојањима република и покрајина супротстави умањивањем значаја националног и верског припадања и комуникативном
манифестацијом тезе „братства и јединства“, а сепаратизам је сматрала крајње реакционарним видом испољавања национализма: „који тежи поткопавању политике равноправности, братства и јединства и разарању темеља заједничког живота народа и народности који живе у СФРЈ. За разлику од сепаратизма сецесионизам у политичким оквирима изражава захтев за издвајањем из националне или државне заједнице политичке групе у којој је била добровољно укључена. Кроз историју били су познати сецесионистички покрети као што су: у античком Риму борба плебејаца против патриција за своја права (плебејске сецесије су биле 494, 495, 342, 287. г.п.н.е); у савременој историји познат је сецесионистички покрет на америчком Југу против индустријски развијеног америчког Севера (САД 1861 – 1865. г.).Да би се развио и испољио сепаратизам код једне националне или етничке групе она унутар себе развија и негује локализам и партикуларизам у негативном смислу. Локализам у негативном смислу испољава се кроз затварање мање заједнице у своје ускогруде, углавном традиционалне културне и верске оквире, а поставља егоистичне циљеве. Узроци оваквог испољавања локиализма налазе се у неразвијенојм културном
и економском развоју, у обичајним-традиционалним захтевима начина живота, у упражњавању нетолерантних и примитивних верских обичаја, као и у неравномерном развитку појединих делова државе.Партикуларизам се изражава кроз стављање сопствених, локалних интереса изнад интереса целине, односно већине. Разликујемо економски и политички партикуларизам који су обично повезани. Локални органи политичког и економског профила настоје да доносе одлуке и дају им „круцијални“ значај који је на штету интереса већине и целине друштвене заједнице (државе). Политички партикуларизам у разматрању наше проблематике изражен је тежњом политичких група косметских Албанаца да издвоје албанску националну мањину из етничке српске заједнице. Њихов политички партикуларизам дејствује са економски партикуларизмом. Тачно дефинисао , у време социјалистичке Југославије вршила су се већа локалистичка и партикуларистичка економска улагања у делове Космета насељена већинским албанским становништвом, бројнија и квалитетнија радна ангажовања Албанаца и бољи материјални положај њихових породица (често финансирана из иностранства).
То је доводило до повољнијег економског и друштвеног положаја ове националне мањине у односу на остале националне групације на Космету. То је партикуларна слика унутар косметског региона који је као целина у односу на већину региона у СФРЈ и даље заостајао. У овом случају мање развијени део социјалистичке Југославије настојао је да разним притисцима, постигнутим политичким позицијама у оквиру целокупне
тадашње Југославије, позивањем на опште усвојене политичке и економске принципе остварује своје локалистичке и партикуларистичке интересе са далекосечним сепаратистичким циљевима. Ова констатација ће кроз даљи развој историјских догађаја бити разрађивана и доказивана. Акције локализма и партикуларизма могуће је онемогућити развојем политичке и економске демократије, а посебно је важно активно укључивање
српске политичко и правне институције у косовске институције .Овако усмерен развој друштва и његово међусобно унурашње повезивање са активним повезивањем у регионалне демократске интеграције омогућавају минимизацију негативних услова и негативних могућности локализма и партикуларизма као предуслове за развој сепаратизма. Ширење сепаратитистичко-сецесионистичког тероризма прати његово условњавање новим варијантама. То се нарочито показује код чеченског и косовско-албанског тероризма, а оба осцилирају између терористичких акција и повременог прерастања у „рат ниског интензитета.“ На европском југоистоку и његовим приближним просторима Азије, у земљама и у време распада социјалистичких друштвених уређења, видљиви и значајни су били имплантати америчке експлозије „ширење НАТО-а на истоку (амерички конгрес и данас финасијски помаже сепаратитсте на Кавказу)Сепаратизам постоји како у унитарним тако и у федералним државама, у добро развијеним привредама, тако у некадашњим централно-планским и садашњим привредама у транзицији.
Исти аутор у тексту Варљиво лето 2024 ,3.април 2024 .године ,Васељенска нет .каже : Константно деловање албанских сепаратиста на Космету датира од средине 19. века. 
Албански идејни покрет „Рилиндја“ је 1878. године у Призрену промовисао идеју о стварању „Велике Албаније“ у оквиру Турске империје. Територија „Велике Албаније“ 
захватала би косовски, скадарски, битољски и јањински вилајет у којима је било само 44 % албанског становништва што је указивало да је „поменути програм у старту претендовао на територије православно-  хришћанског становништва, првенствено српског.“
формирање Призренске лиге 1878. до 1912. године Албанци су формирали своје национално веће и конституисали се као нација. Уз благонаклони став Отоманске империје извршили су албанизацију Косова и Метохије. Упоредо са промовисањем 
идеје „Велике Албаније“ и активностима на њеном остваривању стварана је мржња према неалбанским сународницима, посебно Србима, као већинском неалбанском 
становништву на Космету . „У складу са начелним прокламованим циљем, албански шовинизам, 
(преовлађује противсрпски), са свим обележјима стратегије, прилагођавао се 
конкретној ситуацији, мењао облике и методе деловања, али никада није радикално модификован или промењен.“ У том периоду кроз разне форме терористичких акција 
и чишћења протерани су Срби са тих простора, а досељавани „Албанци из северне 
Албаније. У то време на Косову и Метохији досељено је 450.000 Албанаца.“
У време ослобађања јужних крајева Балкана, конкретније региона Косова и Метохије од отоманске, турске власти 1912. године Албанци су били у редовима турске војске. Њихов циљ је био да не дозволе поделу територије која би требале по њима да уђу у 
састав „Велике Албаније“ и њихово спајање са Србијом и Црном Гором. Косметски Албанци, као емигранти у Албанији, после 1912. организовали су се у „Комитет за 
национално ослобођење Косова“ 1918. са циљем да спрече улазак Косова и Метохије у састав српске државе. Организовали су се у терористичке групе или како их карактерише Мијалковски  у „разбојничке банде“ под називом „Качачки покрет.“ .Деловали су са територије Албаније и нападали војску Краљевине Срба, Хрвата и 
Словенаца, а на територији Косова и Метохије терорисали српски и  народ. 
Због владања албанског терора на Косову и Метохији, власт Краљевине СХС, успела је да се успостави тек 1921. године. Терористичке акције косметских Албанаца описане су 
у апелу који су упутили терорисани становници јужне Србије председнику 
Министарског савета Краљевине СХС, октобра 1920. године: „Због потпуне угрожене 
личне и имовинске безбедности на Косову и његовој околини, услед недовољних средстава стављених на распологање полицијској и војној власти убијају се 
свакодневно Срби, пале се њихова имања и гони њихова стока. Ово Арнаути раде по 
унапред утврђеном плану Велике Британије , да би и мало Срба што има уништили и спречили свако ново 
досељавање. Најновији доказ овога је убиство 11 Срба и два тешко рањена у шуми код 
села Цршевца, општина Лепенска, срез грачанички, усред Косова.“каже се у извештају Министрства унутрашњих дела Краљевине СХС које потписује Министар – ађутант Драгослав – Бећо Драгићевић .
У периоду до 1945. године косметски Албанци су 
организовали следеће терористичке организације: 
– „Призренска лига“ организована је 1878-1881. године на састанку феудалаца и 
племенских вођа из Ђаковице, Тетова, Дебра, Љуме, Пећи ,Плава ,Гусиња и себе именије као 
национал-ослободилачку. Њен провобитни циљ је био да се оружјем супротстави „деоби 
албанских земаља.“ Године 1943. немачки Гестапо од албанских квислинга обнавља 
„Призренску лигу“.,која ће ликидирати скадарску групу Срба који су у Враки подигли 23.априла 1942 .г општенародни устанак за ослобођење Албаније од фашизма .   По трећи пут, поновни рад ове терористичке организације настаје у 
Њујорку, 1946 .године а чланови су иредентисти и терористи пореклом са Космета. Њен основни програм је стварање државе „Велика Албанија“ у којој би били припојени Косово и Метохија, делови Македоније и Црне Горе, где је већинско албанско становништво. 
– „Бели комбтар“ (или „Национални фронт“), основан је 1939. године са првобитним 
циљем да се одупире окупаторима (Италије и Немачке) и сарађује са 
народноослободилачким покретом Албаније. У току рата прелази на супротну страну и 
сарађује са окупаторима. Ова организација има крајње сепаратистичке ставове, делује и 
данас, а своје огранке има у: САД, Турској, Шварцарској ,Француској, Немачкој и Белгији. 
– Крајем 1945. године стварају се балистичке војне формације, које се боре против 
ослободилачких покрета у Југославији и Албанији. За време Другог светског рата 
(1939-1945) војно се организују терористичке организације Албанаца које сарађују са 
фашистима, брутално се обрачунавају и тероришу српско  становништво 
на Космету и у Северном делу Албаније у комје живело преко 60% Српског живља (Скадар ,Врака,Бушат ,Љеш,Тропоја )  ,. „Под патронатом немачког окупатора, до средине 1944. године формирана 
је немачка 21. СС брдска дивизија „Скендербег.“ Војнички састав дивизије (12.000) чинили су Албанци, а официри и подофицири били су Немци.“ По организацији 
дивизије види се да је њен задатак био да остварује немачке интересе на Косову и Метохији. После протеривања окупатора са Косова и Метохије 1944. године настављало се са албанским сепаратистичким насиљем. Тако у децембру те године Призренска лига Албанаца организује и води оружане борбе за отцепљење Косова и Метохије од Србије. Она је окупила око 10.000 Албанаца и ставила их под оружје. У сукобима је учествовало 40.000 бораца српске националности  и они су окончани фебруара 1945. године поразом 
наоружаних Албанаца. Народно-ослободилачка војска Југославије претрпела је велике 
губитке („погинуло је њих 650, рањено око 1360 а нестало 1.256).“
До почетка Другог светска рата Краљевина СХС а касније Краљевина Југославије покушавале су да реше проблем албанског сепаратистичког насиља решавањем 
аграрног питања (укидањем кметства и великих земљишних поседа) и насељавањем 
Косова и Метохије нелабанским становништвом. У том времену Југославија и Турска потписале су споразум о исељавању око 200.000 Албанаца из Југославије у Турску, али 
он није реализован због Другог светског рата. 
У предратном периоду (пре 1941. године) Комунистичка партија Југославија је својим опредељењима отворено потпомагала  албанске сепаратиста „о томе да ће одвојити 
Косово и Метохије од Србије и Југославије.“ Идеја о геополитичкој целини Косова и 
Метохије као аутономији никла је у КПЈ-у , јер Косова и Метохије, као посебне јединице, није било ни у једној „комбинацији“ о федералним или аутономним јединицама које су 
грађанске политичке странке правиле у току тридесетих година, а пре тога, сем донекле Светозара Прибичевића и Димитрија Туцовића ,то нико никада није споменуо .
У другој половини 19.века и првој половини 20. века обликују се основне форме албанског сепаратистичког насиља на Косову и Метохији. То су: јавна пропаганда 
(прогласи, објаве, јавне заклетве на Куран), претња силом, принуда, притисак, 
психофизичко злостављање, тероризам (политичко убиство и атентат, диверзија, 
побуне, нереди, немири, субверзија), повезивање са другим државма и примање подршке и помоћи од њих, укључивање страних терориста (страних држављана од којих су већина следбеници исламског фундаментализма) у акције косметских сепаратиста. Током Другог светског рата идеја водиља политичко-оружаног 
организовања косметских сепаратиста исказана је код оружане побуне албанских сепаратиста децембра 1944. године у прогласу Централни Комитет  Друге призренске лиге: „Сви 
Албанци треба да устану као један за одбрану етнички чисте Албаније.“
У другој половини 20. века, нарочито у његовој последњој деценији надјачава циљ за 
државном самосталношћу Косова (територија Косова и Метохије са захтевима за припајањем слободних територија унутар Србије које чини већинско албанско становништво). 
Поред политичко-оружаног организовања потребно је навести да се ислам као вера 
злоупотребљава у остваривању сепаратистичко-терористичких циљева косметских 
Албанаца, нарочито радикални исламски фундаментализам- вехабизам .
.... у тексту Варљиво лето 2024. -осми део 17. април 2024.године на порталу  Васељенска.нет исти аутор  пише  : Први послератни организовани  устанак Шћиптара догодио се пре избијања тзв. антибирократских студентских демонстрација у Приштини 1968 .године у Улцињу 3.августа 1968 .године .Тадашње власти С.Р. Црне Горе убеђивале су Савезно руководство да су „то спонтани акти на све чешће омаловажавање Албанске мањине и Црној Гори и све учесталијег буђења Велико- српског национализма у Бару у Улцињу “ рекао је Вељко Милатовић у реферату ЦКСКЈ .
До­но­ше­њем уста­ва 1974. го­ди­не Ср­би­ја се про­сто раз­би­ја и 
њен су­ве­ре­ни­тет се пре­но­си на по­кра­ји­не ко­је су има­ле све еле­менте др­жав­но­сти. Та­кве поли­тич­ке окол­но­сти, по­го­ду­ју шип­тар­ском 
се­па­ра­ти­стич­ко-те­ро­ри­стич­ком по­кре­ту за от­по­чи­ња­ње опе­ра­ци­она­ли­за­ци­је иде­је о ве­ли­кој Ал­ба­ни­ји. При­пре­ме за ма­сов­не те­ро­ристич­ке ак­тив­но­сти спро­во­де се у ино­стран­ству уз кон­спи­ра­тив­ну са­рад­њу са ба­зом на Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји. Јав­но интен­зи­ви­ра­ње наси­ља про­тив Србије и Српског народа у целини  по­чи­ње 1981. го­ди­не и тра­је све до ње­ног разби­ја­ња. Овај пе­ри­од ка­рак­те­ри­ше по­ја­ча­на ак­тив­ност уну­тра­шњег 
те­ро­ри­зма на те­ри­то­ри­ји СФРЈ. При­ме­њу­ју се све ме­то­де пси­хо­лошко-про­па­ганд­них активно­сти у пред­ве­чер­је уну­тра­шњег и ме­ђуна­род­ног те­ро­ри­зма на овим про­сто­ри­ма. Прав­на кла­си­фи­ка­ци­ја и по­ли­тич­ка ква­ли­фи­ка­ци­ја по­јав­них об­ли­ка те­ро­ризма, у то време од­вра­ћа­ју јав­ност од су­шти­не про­бле­ма, за­ме­њу­ју­ћи га ра­зним еуфе­ми­зми­ма, као што су тер­ми­ни ире­ден­ти­зам, кон­тра­ре­во­лу­ци­ја, 
на­ци­о­на­ли­стич­ко-се­па­ра­ти­стич­ко де­ло­ва­ње, а пот­пу­но се гу­би из ви­да да је на Ко­сме­ту у то­ку еска­ла­ци­ја унутра­шњег те­ро­ри­зма.
Уну­тра­шње те­ро­ри­стич­ке ор­га­ни­за­ци­је има­ле су зна­чај­ну мо­рал­ну и ма­те­ри­јал­ну по­др­шку те­ро­ри­стич­ких ор­га­ни­за­ци­ја из ино­странства. У овом пе­ри­о­ду, по­себ­но 1981. го­ди­не, ши­ром све­та ор­га­ни­зу­ју се ан­ти­српске  де­мон­стра­ци­је, на­ро­чи­то у Франк­фур­ту, 
Па­ри­зу, Ва­шинг­то­ну, Бри­се­лу… 
На Ко­со­ву и Ме­то­хи­ји се иле­гал­но на­о­ру­жа­ва шип­тар­ско станов­ни­штво, а те­ро­ри­стич­ке ор­га­ни­за­ци­је уз пре­ћут­но одо­бра­ва­ње
вла­сти на Косову и Метохији  вр­ши ма­сов­ни про­гон Ср­ба  са њи­хових ве­ков­них ог­њи­шта .Битно је напоменути да се такве активности спроводе не само на Косову и Метохији већ и у Враки ,Скадру ,Бушату и Љешу ,који су стицајем несрећних околности припале Албанији ,Пашићевско -Зогуовским „кумовским “ споразумом .
Про­цес иле­гал­ног ор­га­ни­зо­ва­ња те­ро­ри­стич­ких гру­па у овом 
пе­ри­о­ду про­ши­рен је и на ЈНА. Број те­ро­ри­   стич­ких ака­та ал­банског се­па­ра­ти­стич­ко-те­ро­ри­стич­ког по­кре­та пре­ма при­пад­ни­ци­ма
ЈНА у пе­ри­о­ду од 1981. до 1988. го­ди­не ве­ћи је за 22 пу­та у од­но­су 
на прет­ход­ни осмо­го­ди­шњи пе­ри­од. У вре­ме­ну од 1981. до 1988. 
го­ди­не у ЈНА је от­кри­ве­на 241 иле­гал­на гру­па са 1435 при­пад­ни­ка 
ЈНА ал­бан­ске на­ци­о­нал­но­сти ко­ји су се спре­ма­ли за нај­те­же об­лике на­си­ља про­тив Србије.Пр­ве иле­гал­не гру­пе и ор­га­ни­зо­ва­не ак­тив­но­сти про­тив др­жа-
ве, ко­је су пред­у­зи­ма­ли шип­тар­ски и хр­ват­ски се­це­си­о­ни­сти у ОС 
СФРЈ от­кри­ве­не су по­чет­ком 1981. го­ди­не. Са­мо то­ком 1981. го­дине, због де­ло­ва­ња ал­бан­ског се­па­ра­ти­стич­ко-те­ро­ри­стич­ког по­кре-
та, кри­вич­но је од­го­ва­ра­ло 400 Шћип­та­ра. У пе­ри­о­ду од 1981. до 
1986. го­ди­не због де­ло­ва­ња у окви­ру те­ро­ри­стич­ких гру­па под­не­те
су 1134 кри­вич­не при­ја­ве про­тив ли­ца шип­тар­ске на­ци­о­нал­но­сти, 
а осу­ђе­но је 1042 ли­ца. Про­тив 5647 Шћип­та­ра под­не­те су пре­кр­шајне при­ја­ве, а 3645 ли­ца је упо­зо­ре­но због са­рад­ње са при­пад­ни­цима се­па­ра­ти­стич­ко-те­ро­ри­стич­ког по­кре­та.По­ли­тич­ки ин­док­три­ни­ра­ни при­пад­ни­ци ал­бан­ске на­ци­о­нал­не
ма­њи­не од­ла­зи­ли су на од­слу­же­ње вој­ног ро­ка у ЈНА са по­себ­ним 
за­да­ци­ма. Ме­ђу та­квим зло­чин­ци­ма био је и вој­ник Ал­ба­нац Азиз 
Кељ­мен­ди -Климент из оп­шти­не При­зрен, ко­ји је у гар­ни­зо­ну Па­ра­ћин 3.септрмбра 
1987. го­ди­не убио ра­фа­ли­ма из ауто­мат­ског оруж­ја 4 вој­ни­ка док 
су спа­ва­л, а пе­то­ри­цу те­шко ра­нио. Ор­га­ни вој­не без­бед­но­сти су 
у дру­гој по­ло­ви­ни осам­де­се­тих го­ди­на из­ве­ли ве­ћи број опе­ра­ци­ја, 
ко­је су спре­чи­ле опе­ра­ци­о­на­ли­за­ци­ју шћип­тарских те­ро­ри­стич­ких 
за­ми­сли и пла­но­ва. Ове опе­ра­ци­је вој­на без­бед­ност је спро­во­ди­ла 
под ши­фром “Зла­тар”.
У исто време у Малесији -источни део Црне Горе после почетка великих демонстрација у Приштини марта 1981 .г  истакнути Малесорски првак Дода Љуцовић као знак подршке Велико- албанској држави изашао је на терасу локалне месне заједнице у Затријепчу  и са три метка најавио Трећи малесорски устанак .Тадашња крајње Анти-Српска власт на челу са про- шиптарским и про- америчким шефовима Службе државне безбедности Момчилом Пејановићем и Владимиром Кековићем ,за то је оптужила Србе и великосрпску хегемонистичку политику .Вредно је напоменути да је тадашњи  мајор Војно- обавештајне службе Данило Пурлија ,тада формацјски под командом генрал -пуковника Даковића ,ухапсио поменутог Доду Љуцовића и његове црногорске налогдавце из Подгоричке службе државне безбедности привео у касарни Маслине -Подгорица .На мајора Пурлију су Фрањо,Дода  Маљота Ујкић су  организовали  атентат 21.маја 1982.године али безуспешно .По њиховом исказу новац за ликвидацију Пурлије дао им је католички Свештеник Пренк Цамај ,који је новац добио од другог католичког свештеника Зеф Орошија из Ороша -Мирдита .Живот му је спасио његов непосредни надређени генерал Милисав Милосављевић ,начелник 112 .ОЦ ВОС .Касније у књизи“ Славни Српски  официри и  обавештајци “ .Генерал -пуковник Бранко Крга начелник војно-обавештајне службе СРЈ и Србије пише   :Генерал Даковић и Мајор Пурлија били су и  остали пример Српских војника ,патриота и родољуба .Ко зна ко би све завршио у Анти- Српском хашком казамату ,да мајор Пурлија ,попут свог великог претходника-узора  из Првог светског рата  мајора Гавриловића није изабрао тежи и трновитији  пут и уништио одређени број војних докумената који су имали ознаку државна тајна -строго поверљиво  “ .закључује Генерал Крга .
Ана­ли­зом исто­риј­ских до­ку­ме­на­та о про­те­ри­ва­њу Ср­ба са Косо­ва и Ме­то­хи­је у по­след­ња три ве­ка (1690-2023 ) мо­же се за­кљу­чи, ти да је из не­ка­да­шње Ста­ре Ср­би­је (да­на­шње Ко­со­во и Ме­то­хи­ја), 
на­сил­но про­те­ра­но око 1,150.000 Ср­ба, да их је око 280.000 по­бије­но и 200-250.000 ар­ба­ни­зо­ва­но, од­но­сно пре­ве­де­но у му­сли­манску ве­ру. Што се тиче Албаније за само један век уклоњено је кроз две сеобе 1933-1934.године  и 1991-1992 .године преко 750.000 Срба разврстаних по регионалној карактеристици :  Срби-црногорци ,Срби-македонци ,Срби – Драча Срби -подгоричани и Срби -пазарци “ .
Из свега наведеног ,које смо се трудили да прикажемо у фељтону види се да је Српски народ био највећи губитник у све три Југославије . У Пашићевој је изгубио је територије Каменице ,Враке ,Скадра ,Деригната,Зуса ,Бушатског ,Љешког поља,Љеша све до ријеке Мат .У Брозовој Југославији de facto Уставом из 1974 .године изгубио је територије Косова ,Метохије .У Трећој Југославији изгубио је Црну Гору,која је октобра 2008.године међу првим признала државну самосталност терористичке про-западне државолике творевине Косова . Наш рад не би био потпун када се на крају фељтона не би  осврнули  и на оне који су уградили младе животе да би створили југословенско -албанско „братство и јединство“ .На оне српске хероје Враке и Скадра који су пркосили смрти, од 23.априла 1942.године па надаље  ,за боље сјутра како свог српског  тако и албанског ,грчког ,влашког и цинцарског народа . Због тога ћемо у наредном поглављу-  завршном ,навести њихова имена ,презимена и презентовати  њихове кратке  биографије   и на тај начин  покушати да их отргнемо од историјског заборава .
                         (наставиће се )

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

НИЈЕ БАШ СВЕ ТАКО БАЈНО У ДПС-У: Леон Ђокај након избора новог предсједништва напустио партију!

АФОРИЗМИ, ЈОВАН ЕРАКОВИЋ ИЗ БАЊАНА: „Сваком Србину који се буди, мора да се суди“! 

ФИЛМ: Емир Кустурица отворио Фестивал у Ханти-Мансијску!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

lub2

СА ПРОТЕСТА У ПОДГОРИЦИ ПОВОДОМ УБИСТВА ЉУБИШЕ МРДАКА: Виши суд у Подгорици извршио атентат на Јустицију!

jovan-erakovic-1

АФОРИЗМИ, ЈОВАН ЕРАКОВИЋ ИЗ БАЊАНА: „Сваком Србину који се буди, мора да се суди“! 

milan-knezevic-620x327-1

МИЛАНУ КНЕЖЕВИЋУ ПУКАО ФИЛМ: Тужи либерала Амара јер га је оптужио да је страни плаћеник!

Seki_Radoncic_1-1024x576

КАДА ШЕКИ ИМА ГРИП: Зоран Лазовић задржао „тежину и пркос“, Миливоје Катнић пустио браду и „дјелује испоснички“!

ljubi

„КОНТРОВЕРЗА“, ЉУБИША МИЛАНОВИЋ: Афера „Росу“ – албански специјалци умјесто црногорске полиције!