Пише:Дејан Бешовић
Не би имало смисла враћати се на тему Срба на албанском тлу само да би нас подсјетила на познате ствари или да бисмо оно што знамо уградили у савремене расправе, у великој мјери обојене национално-политичким конфронтацијама. Ако нам је стало до унапређења научних сазнања, морамо тежити томе да ову тему избацимо из њеног политичког контекста, да је ослободимо свакодневних актуелности, а да истовремено тежимо да помјерамо границе познатог захваљујући новом материјалу, као и досад непримијењеним методама и поступцима и, гдје год је могуће, служимо се тачнијим интерпретацијама откривеног.У проучавању наше теме важну прекретницу представљају детаљна истраживања Александра Селишчева – О Српским насељима у Албанији , на која слиједе још методичнија истраживања М. Фазмера – О Србима у Грчкој. Обојица су у своја истраживања укључили резултате досадашње историографије и умногоме проширили документарну базу топономастичком грађом, систематски прикупљаном и критички испитиваном са становишта српског карактера и етимологије. Судећи по каснијим расправама, примијењени критеријуми су издржали тест, тако да је само релативно мали дио откривеног материјала био споран, а накнадне допуне биле су скромног обима.Досадашња историјска сазнања стечена критичким проучавањем извора и проучавањем албанске земље и народа довела су до систематског трагања за српски остацима, а када се појавила маса података, дала је подстицај новим, прецизнијим трагањима у циљу хронолошког и просторног диференцирања обимне и богате, али посве осебујне изворне грађе. Напредак је нарочито остварен у односу на Србе у Грчкој, јер су, захваљујући све развијенијој византологији, били предмет интересовања ширег круга научника и институција. Срби су добили велику пажњу у фундаменталним студијама које су освјетљавале историјску географију земаља у саставу Византијског царства , а обрађене су и у монографијама. Милош Благојевић у дјелу Србија и Хиландар –Београд Византолошки институт САНУ 1972 .године каже : Византолошке студије могу бити и водич за проучавање Срба и осталих Словенских народ на албанском тлу у средњем веку. Део територије савремене Албаније обрађен је у књизи о Никопољу и Кефалонији у оквиру пројекта Табула Империи Византини. Најстарији Арбанон, баш као и појас приморских насеља, остао је ван домашаја Словена. У овом контексту, не можемо се бавити најстаријом историјом Албанаца, али се њихов родни крај мора узети у обзир заједно са византијском темом Дураза и старим путем преко Егнације у тражењу објашњења за неравноправну заступљеност српске топонимије северно од реке Шкумби и у јужним крајевима, где се подручје данашњег времена Грчке протеже на простор данашњег времена Грчке. Нема, дакле, разлога за прећутну претпоставку да је балканска земља била равномерно насељена Србима и да се појас „Склавиније“ настављао директно до Дукље и простирао се у залеђу Јонске обале све до Коринтског залива. Укупна сачувана словено-српска топономастичка грађа је у сагласности са ретким и малобројним изворима из средњег века, који сведоче о српском присуству у залеђу Валоне, од Артског залива до Коринтског залива. О овом делу „Склавиније” нема експлицитних података, па се о њиховим обрисима мора наслућивати посредно, почев од административних или црквених јединица познатих из каснијих времена, јер је вероватно да су некадашње територијалне организације оставиле трага у црквеним или управним системима држава под чију власт су Словени потпали. Данас се у литератури води расправа о томе да ли су „Склавиније“ биле независне државе или само територије насељене Словенима. У томе се губи чињеница да овако наглашена разлика губи на оштрини у периодима када су Словени били слободни, јер су морали да имају неку врсту своје политичке и територијалне организације. Када дођу под власт огромних држава са различитим организацијама, остају само трагови некадашњих племенских или кнежевских области.У зони која нас занима познат је најопштији оквир политичких односа. Подручје „Склавиније“ је трајало око два века, крунисано и еродирано из мора византијским упоришта у приморским градовима, који су преживели време сеоба и, захваљујући својој надмоћи на мору, остали повезани са престоницом и царском влашћу. Организација „тема” у 9. веку у Драчу и Никопољу, уместо досадашњих нижих административних јединица, означава важну етапу у византијској политици реконквисте, али се њен прави домет не може проценити, јер не знамо колико је дубоко у залеђе досезала моћ византијских стратега“ .
У наставку даљег проучавања Српске историје Драча подсјећамо се на печат који је пронађен у близини темеља Српске цркве у Драчу која је срушена у претворена у Албанску цркву године 1991 .године . О печату пише Владимир Станковић у студији Драч и Зета -Византолошки институт САНУ ,Београд 1983 .г.:Захваљујући недавно откривеном печату Константина Бодина, данас нешто више знамо о византијском систему управљања и гледања на балканске области, систему који је почивао на хијерархијском организовању локалних владара и њиховом укључивању – макар и номиналном – у византијску администрацију, израженом кроз додељивање престижних византијских титула, које су њихове носиоце знатно издвајале од рођака и локалних супарника. Ријеч је о добро познатом принципу дјеловања Цариграда, који је у балканском залеђу добро посвједочен још од 9. вијека, али је од почетка царевања Алексија Комнина (1081) знатно добио на значају.Низ византијске администарције у овом смислу почињао је са млетачким дуждем, који је у то вријеме носио високу титулу протосеваста, са формалном функцијом дукса Хрватске и Далмације, да би се, јужно од њега, наставио територијама којима је управљао Константин Бодин, носећи исто узвишено достојанство протосеваста и вршећи функцију господара Дукље и Србије. На крајњем јужном дијелу овог приморског лука византијске власти налазила се важна Драчка тема, за чије су заповједника са титулом дукса постављани најчешће блиски рођаци владајућег василевса.Млетачка Албанихс (Albania Veneta) је била историјско-географска /b>
целина која је настала након млетачког преузимања Драча од његовог /b>
албанског господара Ђорђа Топије 1392. године и опстала све до мира у /b>
Кампоформију и прикључења Венеције и преосталих млетачких поседа /b>
на Јадрану Аустрији 1797. године. Иако је њен век био кратак она је оставила огромног трага на Драч и његову околину“ .
У Темишварском Веснику за 2013 .г. бр 2 стр 11-16 Дејан Бешовић пише :
Албански крајеви у време првих средњовековних помена Албанаца били су под јурисдикцијом митрополита у Драчу. Драчка митрополија је након Великог раскола 1054. године припала Истоку, односно Цариградској
патријаршији. Упркос јурисдикцијској припадности Истоку, Драч је и након
раскола одржавао латентне везе са Западном Црквом, будући на размеђу грчке и латинске културе. Црквена власт драчког митрополита пратила је
територију Драчке теме, те је стога варирала у зависности од опсега световних власти – митрополит је у 9. веку имао осам суфрагана, али ниједног крајем 12 века. У сачуваној епископској нотицији са краја 11. века под драчким
митрополитом се, поред самог Драча, помињу четири епископије:
Стефанијака, Кроја, Хунавија и Љеш. Исте епископије се помињу и у нотицијама из средине 10 .века.За епископију коју грчки извори називају Кројом, латински извори из 12. и 13. века користе назив Арбан а некада Арбанон . Можемо стога претпоставити да иако је Арбанска епископија званично пришла Западној Цркви 1199.године, изгледа стање у самом Арбану није било тако једноставно. Изгледа да је грчки источни обред и даље био доминантан у Арбану, а да су арбански
властодршци били окренути источним традицијама почетком 13. века.
Прогонов син и арбански владар Димитрије се око 1208. године оженио
Комнином, ћерком српског владара Стефана Првовенчаног и унуком
византијског цара Алексија III Анђела. Позивајући се на овај брак, присвојио је
византијску титулу паниперсеваста. Исти владар се, међутим, крајем 1207. или
почетком 1208. године писмом обраћа папи Иноћентију Трећем, тражећи да му
папа пошаље неког ко би њега и његове поданике подучио римском обреду.
Иноћентије Трећи одговара да је ред да Димитрија и његову околину поучи чистој
римокатоличкој вери, и као свог легата шаље Николу, латинског архиђакона из
Драча Димитрије се, по свему судећи, обраћа папи више из политичке него
из црквене потребе. Кнежевина Арбан(он) је, као што смо рекли, стекла
независност падом Византије 1204. године, али је та независност оспоравана од стране Млетачке републике и Епирске деспотовине. Димитрију је требао
гарант независности и заштитник од околних непријатеља, а то је изгледа
препознао у римском епископу.Недуго након обраћања папи, Димитрије присваја нека црквена имања око Драча, те се прекида римокатоличка мисија и
Димитрије бива екскомунициран. Латинизација Цркве у Арбану је стога
трајала само неколико месеци: од фебруара 1208. до августа 1209. године.28
Верско стање у Арбану се поново мења око 1215. године. Григорије
Камона, владар Арбана који је највероватније 1215. године наследио Димитрија
и оженио се Димитријевом удовицом Комнином, поништивши свој претходни
брак, пише тадашњем хартофилаксу Охридске архиепископије Димитрију
Хоматину, каснијем охридском архиепископу (1216–1236). Канонски брак са Комнином је довођен у питање, те он од Хоматина тражи потврду
каноничности брака Димитрије Хоматин свој одговор, којим оправдава брак
Камоне и Комнине, упућује епископу Кроје коме се обраћа присно и срдачно,
што нас упућује на чврсту црквену везу између Охрида и Кроје. Намеће се
закључак да је епископија Кроје, односно Арбана, напустила римокатоличку
Барску архиепископију и пришла православној Охридској архиепископији. Готово истовјетан закључак износи Атанасије Јевтић у студији о СПЦ . Јевтић ће у Православљу 1969 .године записати :У
Арбану је опстао латински утицај; два писма папе Иноћентија IV од 8. августа
1250. године упућена приору доминиканског реда у Угарској истичу да близу Угарске постоје провинције Пилот, Арбанија и Хунавија у којима неки епископи и многи клирици живе под грчком влашћу, али искрено љубе обред Римске Цркве Епископија Кроје, односно Арбана, поново бива подвгрнута
Римокатоличкој Цркви 1286. године, у време анжујске Краљевине Албаније.
Исте године анжујска власт над Арбаном нестаје и враћа се византијска.
Византијске власти су изгледа протерале римокатоличког епископа Кроје Србина Софронија Врачког из рода Крстовића.Заузврат у Кули Рашкој прогнан је епископ римски Анте Боличић којега тамошње српско становништво никада није прихватило .Упркос прогону епископа, римокатолицизам изгледа опстаје у Арбану. Овом готово незаобилазном темом бавио се и
Ђоко Слијепчевић у другом тому Историје СПЦ -Минхен 1969 .године па биљежи : Сталне промене јурисдикције доводе до тога да границе Источне и
Западне Цркве буду замућене у албанским крајевима. О томе нам сведоче
папска писма из средине 13., почетка 14. и средине 15 .века, која говоре о
људима римског обреда под источном јурисдикцијом и људима некатоличких
традиција под Римокатоличком Црквом у албанским крајевима. Става смо да
су управо ове честе промене и преплитања источне и западне традиције, као и јурисдикције, над албанским земљама довеле до тога да анонимни писац Описа источне Европе (1310/11) људе у албанским земљама окарактерише речима„нису прави католици, нити прави шизматици ( под шизматицима се подразумевају православци ) “.
У тексту Драчка митрополија вјековни свједок Срба у Албанији
децембар 10, 2024 портали -Српска 24/ портал 083/ Српска наука и уметност / Васељенска .нет / Соколац. нет / Дејан Бешовић биљежи :
За разлику од унутрашњих области, које су биле православне и подложне рашком епископу, у приморским крајевима је било подједнако православних и римокатолика због мисионарске дјелатности папе Иноћентија Трећег .У то вријеме, све бискупије у приморским областима Дукље, односно Зете још увијек су биле под јурисдикцијом дубровачких надбискупа. Пошто се Дубровник није налазио под српском влашћу, државни разлози су налагали да се у Вукановим областима изврши преуређење црквене управе, путем оснивања посебне надбискупије, чије би се сједиште налазило у неком граду који је био унутар гранца Вуканове удионе државе.У циљу рјешавања црквеног питања, Вукан је током 1198. године ступио у преписку са новим римским папом Иноћентијем Трећим (1198-1216). Већ почетком 1199. године, папа је одговорио упућивањем својих легата, капелана Јована и ипођакона Симеона, са налогом да испитају црквене прилике у Вукановим областима. Тим поводом, посебна папска писма упућена су не само Вукану, већ и његовом брату, великом жупану Стефану. Иако је папа био спреман да барском бискупу Јовану одмах додинели надбискупски палијум, додатним провјерама је потврђено да се Барска бискупија налазила под јурисдикцијом Дубровачке надбискупије, усљед чега је папа издао нови налог својим легатима, наредивши да се то питање подробно испита.Ради рјешавања црквеног питања, сазван је локални црвени сабор, који је одржан током исте 1199. године у Бару. На сабору је учествовало неколико бискупа и других истакнутих свештеника, заједно са папским легатима. Након претресања разних питања, усвојено је неколико одлука које су се тицале црквене дисциплине, а такође је ријешено и питање црквеног уређења, након чега су папски легати уручили надбискупски палијум Јовану барском, који је тиме и званично постао надбискуп, са јурисдикцијом над бискупијама у Улцињу, Свачу, Скадру, Дривасту, Сарду и Пулату.
Саборске акте су потписали: папски капелан Јован Стила , папски ипођакон Симеон Дарда , барски надбискуп Јован Љешкопољић , протопрезвитер арбански Доминик Душа , бискуп скадарски Петар Вићентијевић , бискуп пулатски Јован Остоја , бискуп дривастски Петар Климентићи , бискуп свачки Доминик Перколић , бискуп улцињски Наталије Јованић и бискуп сардски Теодор Бенковић .Званичним уздизањем Бара на степен надбискупије знатно је сужен опсег надлежности дубровачких надбискупа, што није прошло без посљедица, пошто се тадашњи дривастански бискуп Јован већ током пољећа 1199. године запутио у Дубровник, потврдивши своју приврженост јурисдикцији дубровачког надбискупа. Тим поводом, извршен је увид у раније повеље које је Дубровник добио од Рима, а које су свједочиле о дотадашњој надлежности Дубровачке надбискупије. Због пристајања уз Дубровник, бискуп Јован је изгубио свој положај у Дриватсу, а на његово мјесто је постављен бискуп Петар Перколић , који је учествовао у раду барског сабора, признајући тиме надлежност новоустановљене Барске надбискупије.
Барски сабор је имао велики значај за уређење Римокатоличке цркве у држави Немањића. Поред тога што је одржавањем сабора заокружен порцес озваничења и институционалног конституисања новоустановљене Барске надбискупије, тиме је уједно постављена и основа за настанак дуготрајних спорова са сусједном Дубровачком надбискупијом, која се није лако помирила са сужавањем своје дотадашње јурисдикције, што је дошло до посебног изражаја средином 13. вијека, када је покренут низ процеса који су довели до ескалације црквеног спора између Дубровника и Бара.“ У једном од најзначајнијих радова на ову тему
Димитрије Богдановић у Књизи о Косову запажа : Граница на зетско-црногорском сектору није се ни у 14.веку ни касније битно мењала. Распоред црногорских и малисорских племена утврђен је са територијализацијом катуна, као што смо видели, у 15 веку. Албанске колонизације овде нема у већој мери, сем што је током векова знатно смањено словенско-српско становништво у скадарској равници као и у Драчкој теми до мањине која се на неки начин одржава све до најновијих времена. Није се у 15. и 16. веку померала ни етничка граница на македонском сектору, јужно од Косова; словенског становништва има још столећима у дебарском крају и западно од Црног Дрима, као и јужно од Охридског језера. Тек седамдесетих година 16. века оглашавају се у историјским изворима први озбиљнији пљачкашки упади Албанаца у околину Призрена, Ђаковице и Пећи у Метохији, као и упади Арбанаса међу Српским живљем у Скадру ,Драчу и делимични прогон Грка из Химаре наговештавајући сектор и правац главног продора на исток, али још увек без насељавања.тврдња која се не може поткрепити ниједним историјским документом: „Разуме се да су том приликом (тј. после косовске битке 1389. и сеобе Срба на север — Д. Богдановић ) арбанашки сточари силазили у већем броју са својих брда и настањивали се у ове равне пределе” (М. Краснићи, Савремене промене, 210).Турску власт српски народ није никада признао као вечну, никада није престајао да је мрзи и осећа као туђинску, насилничку, непријатељску. Ова се чињеница мора имати у виду ако треба разумети однос народа према стању створеном после коначног губитка независности, на Косову као и у другим областима широм српских земаља .
( наставиће се )