Неопходне су темељне и суштинске реформе у образовном систему Црне Горе, а први корак у том правцу треба да буде провјера свих диплома запослених у просвјети у периоду од 1998. до 2020. године, поручио је у интервјуу за “Дан” потпредсједник Владе за науку, образовање и односе с вјерским заједницама др Будимир Алексић-
Додао је да су лажне дипломе на свим нивоима образовања, али и хиперпродукција диплома уопште, довеле до свеопште девалвације и деградације нашег образовног система. Говорећи о положају вјерских заједница, Алексић је указао на неопходност доношења закона којим ће бити регулисано питање реституције црквене имовине.
• У каквом су положају вјерске заједнице и цркве у Црној Гори и да ли данас, према Вашој оцјени, има отворених црквених питања?
– Када је ријеч о црквама и вјерским заједницама у Црној Гори, ситуација је, свједочимо сви, знатно боља него што је била за вријеме режима Демократске партије социјалиста (ДПС) на челу са Милом Ђукановићем, чијем паду су управо допринијела неријешена питања ове проблематике, тачније отворена и нескривена дискриминација и прогон Српске православне цркве (СПЦ) у нашој држави. Потписивањем Темељног уговора створени су услови за равноправан третман цркава и вјерских заједница у нашој држави, чиме је послата порука да се никада више не смије поновити дискриминаторски однос према било коме. Сада су у нашем фокусу текућа питања која оптерећују функционисање цркава и вјерских заједница и ми позивамо на стални дијалог како бисмо помогли у рјешавању проблема које намеће свакодневица.
• Колико држава издваја за науку и да ли сматрате да су та издвајања адекватна?
– Наша Влада је фокусирана на помагање науке и научне дјелатности уопште. Даје све од себе да се поправи положај оних који се баве науком, а лично сматрам да би у будућности још више морали издвајати средстава како бисмо, као мало друштво, били стабилни и конкурентни.
• Премијер је недавно најавио да ће Влада радити на завршетку процеса реституције имовине вјерских заједница. Да ли у овом тренутку можете рећи шта ће црквама и вјерским заједницама бити враћено од имовине?
– У овом тренутку још не можемо изаћи са прецизним информацијама, али ће се кроз редовне поступке и пред институцијама јавност правовремено и детаљно информисати о том процесу. Важно је што је премијер покренуо то питање и свакако такву одлуку треба поздравити. Подсјећам да Црна Гора није једина земља у свијету у којој су комунистичке власти одузеле имовину грађанима, али и црквама и вјерским заједницама. Стога, у правном смислу, ту није неопходна било каква оригиналност. Као што је у бившим југословенским републикама имовина одузимана на исти начин, на исти начин је треба праведно и вратити. Уосталом, Црну Гору чека та обавеза и на њеном европском путу. Прво треба донијети закон, а потом кроз прописане законске процедуре извршити повраћај или обештећење.
• Тужилаштво је покренуло извиђај због подјеле новца вјерским школама. Влада је и недавно прихватила уговоре о финансирању Медресе “Мехмед Фатих” и Гимназије “Свети Сава”. Због чега се Влада одлучила да финансира вјерске школе и како коментаришете налаз ДРИ у том правцу, према којем је досадашње финансирање вјерских образовних установа било супротно Општем закону о образовању и васпитању?
– Поред Гимназије “Свети Сава”, у Црној Гори постоје још двије вјерске школе – Богословија “Свети Петар Цетињски” на Цетињу (најстарија средњошколска установа у Црној Гори и матица црногорског школства) и Медреса “Мехмед Фатих” у Тузима, чији су оснивачи вјерске заједнице и које школују вјерске службенике, што значи да је ријеч о еминентно вјерским школама. Гимназија “Свети Сава” је акредитована средња школа са истовјетним наставним планом и програмом као у државним гимназијама, а у којој ученици имају могућност да слушају наставу катихизиса. Према томе, двије наведене вјерске школе – Богословија и Медреса, морају имати једнак третман у сваком погледу – и финансијски и у смислу признавања њихових диплома од стране државе, а Гимназија “Свети Сава” мора бити третирана као и државне гимназије у Црној Гори. Сви који се томе противе (а ви сте поменули тужилаштво и ДРИ) настављају политику претходних тоталитарних антитеистичких режима у односу на Цркву и вјерске заједнице, и неће да се помире са чињеницом да је период прогона и скрнављења вјерских објеката, хвала Богу, иза нас. Наша Влада сада настоји да отклони недостатке и да уважи реалност коју су грађани Црне Горе, између осталог, исказали и на недавно обављеном попису, а чије разултате смо сви имали прилику да видимо и детаљно анализирамо.
• Да ли држава, према Вашој оцјени, има адекватан одговор на лажне дипломе и како коментаришете то што до данас нисмо имали до правоснажности процесуиран ниједан случај лажне дипломе на некој високој функцији?
– Наше правосуђе је у проблему који је јавности познат. Ви немате правоснажних пресуда ни на другим пољима. Влада мора учинити све да се одлучно обрачуна са пошашћу какве су лажне дипломе које, с обзиром на њихову бројност у Црној Гори, пријете да угрозе читав систем. То је страховита појава која је деценијама бујала и коју је претходни режим толерисао и охрабривао. Ми са том праксом морамо одлучно прекинути.
• Гдје видите највећи проблем у образовном систему Црне Горе, колико је проблематична хиперпродукција диплома и шта Влада планира да ради у правцу рјешавања утврђених недостатака у образовној политици?
– Бројни су проблеми које је ова Влада наслиједила када је ријеч о образовном систему. За вријеме страховладе бившег режима Мила Ђукановића спровођено је систематско и темељно уништавање образовних институција. Преко образовног система спровођена је идеолошка индоктринација ученика, у циљу стварања “новог Црногорца”, како је то јасно и отворено прокламовао један од бивших ДПС-ових министара просвјете, па стога имамо чињеницу да садржаји из уџбеника историје за основне и средње школе изгледају као да су преузети из којекакве политичке памфлетистике, а не из релевантне историографске литературе. Неопходне су темељне и суштинске реформе у образовном систему, а први корак у том правцу треба да буде провјера свих диплома запослених у просвети у периоду од 1998. до 2020. године. Лажне дипломе на свим нивоима образовања, али и хиперпродукција диплома уопште довеле су до свеопште девалвације и деградације нашег образовног система. Влада ће уложити максималне напоре да се изађе на крај са лажним дипломама и да се та појава у потпуности искоријени. Такође је неопходна и боља усклађеност образовног система са тржиштем рада и потребама које нове технике и технологије диктирају у свијету који се мијења муњевитом брзином. Потребне су, дакле, корјените промјене и потребан је свеобухватан и темељан дијалог на ту тему који би повели релевантни стручњаци из низа различитих сфера, али и синергија бројних институција.
извор: дан