Насловна Вијести Култура Позориште и корона: Тетар на раскрсници!

Позориште и корона: Тетар на раскрсници!

Шестомјесечна театарска пауза у Подгорици прекинута је извођењем француске представе “Нестабилно” у оквиру Фестивала интернационалног алтернативног театра. Усљед изостанка институционалног одговора, средином септембра Удружење глумаца Црне Горе упутило је иницијативу Институту за јавно здравље и НКТ-у за добијање смјерница за играње представа. Уз подршку представника неколико фестивала, договор је постигнут, па су сцене на отвореном полако почеле да оживљавају и у другим градовима, уз поштовање обавезних мјера (дистанца, прање руку, маске).

Невјероватно да смо морали чекати љето да би се неко уопште реаговао. Шест мјесеци Короне нико од јавних функционера, тј. директора јавних установа културе се није огласио. Они треба да преузму одговорност, па чак и у кризних временима. Од почетка пандемије знали смо како ући у самопослугу, банку, апотеку, али нико није говорио о томе како се понашати у позоришту. Ово је мука за нашу струку, а на муци се познају јунаци, рекао је пијаниста Ратимир Мартиновић, директор фестивала Котор Арт, током Форума “Фестивали у доба Короне“, недавно одржаног у оквиру ФИАТ-а.

Нова театарска сезона заказана је почетком октобра. Пробе су у току, а с обзиром на још увијек актуелну пандемију, позоришта се спремају да дочекају публику у ,,новој нормалности,, функционисања театра.

У Краљевском позоришту Зетски дом сезону ће 7. октобра отворити представа “Ко се боји Вирџиније Вулф”, у режија Паола Мађелија.

Зетски дом поштоваће препоруке и мјере ИЈЗЦГ о омогућавању физичке дистанце за публику, која ће носити маске и бити у обавези да испоштује препоруке о дезинфекцији на улазима, као и обавезно мјерење температуре. Ниједна представа за сада није помјерена за наредну годину. Представе у режији Петра Пејаковића и Зорана Ракочевића нас тек очекују. Будући да нико не зна какав ће ток пандемија имати у нашој земљи, вјерујемо да ћемо реализовати планове користећи сваки повољан тренутак, казала је Јелена Марковић Чађеновић, особа за односе са јавношћу Зетског дома.

Црногорско народно позориште отвориће сезону представом редитељке Лидије Дедовић „Смрт и њени хирови“, по тексту Жозеа Сараманга, која је због пандемије отказана дан пред премијеру. У току су и пробе за представу „Посјета“, у режији Александра Морфова.

У гледалишту је дозвољено 50 људи, па ће у великој сали размак између сједишта бити два метра. Обезбједићемо маске и дезинфекциона средства на улазу. Што се представа тиче, то ће бити представе са мањим бројем глумаца. На малој сцени, гдје је заказана премијера представе „Смрт и њени хирови“, у публици ће бити мање од 50 људи. Све детаље још увијек усаглашавамо, али план је да сезона почне у октобру, рекла је Зорана Краљ, задужена за односе с јавношћу у ЦНП.

Подгоричко Градско позориште, које још увијек чека на усељење у нову зграду, планира отварање сезоне трећег и четвртог октобра на шест локација у граду. Ради се о перформансу под радним називом ,,Мали и велики заједно у град”, у режији Ферида Карајице, а по тексту Стевана Копривице и Драгане Трипковић.

-Дјеца и родитељи имаће прилику да се упознају са знаменитим личностима из црногорске историје Иваном Црнојевићем, Његошем, Краљем Николом, Блажом Јовановићем и Драганом Радуловићем кроз један интересантан драмски наратив и структуру састављену од дијалога, интеракције, сценског покрета, кореографије и музике, уз веселу и едикативну атмосферу, најављују из Градског.

Коментаришући полугодишњу позоришну паузу, Драгица Милић из Министарства културе (Форум ФИАТ 2020) је казала да је то ствар пословне политике сваког театра, али да је криза утицала и на стварање нових сегмената манифестација.

На то питање треба да одговори менаџмет позоришта, а не Министартво културе или било који други државни орган. У новонасталим околности комплетна култура је у тешком положају. Фестивали полако крећу и то је показатељ виталности културе и њене способности да мијења друштво. Новонастали услови су увећали заступљеност домаћих умјетника на фестивалима, а коришћење модерних технлогија за презентацију фестивала допринијело је њиховој видљивости. Када Корона прође, ове двије каракатеристике треба да задрже и сви будући фестивали, казала је Милић.

Позоришни редитељи, музичари и организатори фестивала су током другог Форума на тему „Фестивали у доба Короне“ (ФИАТ 2020) били сагласни у оцјени да онлине представе нијесу рјешење, већ “да је ствар политичке одлуке и договора са менаџментом институција културе и умјетницима, да ли ће позориште наставити свој живот на даскама које живот значе”.

-Глазба и филм су медији који се могу гледати и слушати на компјутеру. Онлине позориште је смрт театра. Када су ми током пандемије слали линкове са свих страна свијета, дошло ми је да узмем компјутер и опалим га у зид! Велика је опасност, ако то прихватимо, театра више бити неће. То је ‘ливе смрт театра’. Није ми јасно зашто се неке ствари допуштају, а неке не. Театру треба модус вивенди, то је питање политичке одлуке, све је уосталом. Можда нам је Корона дала једну нову шансу да размислимо о својим грешкама. Театар није само на сцени, постоји једна цијела наша култура коју морамо бранити. Сада треба радити и само радити, као што то раде позоришта у Бечу, стварајући умјетнички фундус, порука је редитеља Паола Мађелија.

Јанко Љумовић, продуцент и ванредни професор ФДУ са Цетиња, бивши министар културе и некадашњи директор ЦНП, не вјерује у дигиталност позоришта, које је, како истиче, постојало и прије пандемије, али само као истраживачки пројекат неких аутора.

Позоришта се полако отварају, представе постају могуће, али са врло редукованом публиком. Форма традиционалног позоршта је поремећена, али онлине није рјешење за његову одрживост. Технологија не мијења суштину и бит позоришта. За њега је и даље потребно ‘два глумца, једна страст и четири даске’ (Лопе де Вега, 17 вијек). Суштина која подразумјева живог човјека, на сцени и у гледалишту, то је његова вриједност и ексклузивност. Вјерујем да ће се позорште изборити за то, али да би одређени систем или модел био одржив, мора ући у поље квалитетне подршке јавног сектора, рекао је Љумовић.

Из Министарства културе најављују да ће до краја године бити дефинисана нова стратегија развоја културе за петогодишњи период.

У међувремену, већина чланова умјетничког ансамбла ЦНП-а затражила је оставке руководства националног театра, због лошег односа према запосленима. Умјетнички директор Жељко Сошић је њихов апел прокоментарио као неспоразум, на шта су глумци затражили хитно реаговање надлежних институција. До момента писања овога текста, нико се од „прозваних“ није огласио.

Извор: ПЦНЕЕН (Ирена ЧЕЈОВИЋ)

Најновији чланци

Шупља прича шупљих Монтенегрина: „Аида“ је морала да се прикаже, „Дара“ нема умјетнички ниво!

(Преузето из Побједе) Отказивање пројекције филма „Qуо вадиш, Аида“ редитељке Јасмиле Жбанић, на Црном језеру на Жабљаку, наишло је на прилично млаке реакције домаће културне...

Нове мјере, нови кавези: Слобода на кољенима, контрола на врхунцу!

Улазак у угоститељске објекте од данас у Црној Гори је могуће уз услове да је вакцинисана особа, да посједује ПСР тест и мора посједовати...

Милорад Додик: Инцко крши међународно право!

Високи представник је прекршио међународно право, Устав и законе у БиХ, изјавио је српски члан Предсједништва БиХ Милорад Додик. Додик је истакао да високи представник...

Милојко Спајић пун оптимизма: Из Јапана стиже милијарда!

Црна Гора очекује милијарду еура инвестиција из Јапана, саопштио је министар финансија и социјалног старања Милојко Спајић. Посјету Јапану је оцијенио веома важном, гдје су,...

Идемо даље: Срби за Новака!

Изгубио Новак Ђоковић! Није изгубио, за Србе је имао лош дан, нешто му није било до игре. И шампиони имају право на лош дан,...