Пише: Дејан Бешовић
Када су се догодили озбиљни инциденти испред Филозофског факултета у Новом Саду, када су демонстранти напали полицајце, изазвали хаотичне сцене у самом центру града,радикални исламисти на Дорћолу су организовали су величанствени ватромет .Овај напад на српску полицију, који је привукао велику пажњу домаће и регионалне јавности, наишао је на одобравање екстремистичких кругова у иностранству.
На друштвеним мрежама појавили су се коментари исламистичких активиста, који са одушевљењем поздрављају насиље демонстраната, отворено подржавајући блокаде и сукобе са државним властима. Посебно је забрињавајуће то што су, поред подршке насиљу, исламисти отишли корак даље – у својим порукама су почели да помињу идеју о отцјепљењу Војводине.
У објавама забиљеженим током јучерашњих догађаја може се видјети како неки корисници отворено пишу да ће „држава Војводина ускоро постојати“, док други тврде да ће „доћи тренутак када ће Војвођани захтевати неки облик независности од Београда“. Овакви коментари несумњиво указују на то да насилни протести и блокаде у Новом Саду нису доживљавани само као унутрашње питање Србије, већ и као прилика да радикалне структуре подгријевају идеје сепаратизма.Безбједносни стручњаци упозоравају да се овакве поруке морају схватити озбиљно, јер показују да екстремистичке мреже пажљиво прате догађаје у Србији и покушавају да их искористе за своје политичке и идеолошке циљеве. Подршка исламиста насиљу над полицијом, а затим и сепаратистичким идејама, јасан је сигнал да се унутрашња дестабилизација земље уклапа у њихове шире планове.Након инцидента у Новом Саду, осујећен је озбиљнији инцидент у Пријепољу ,гдје је ћелија Ел Муџахид имала намјеру да минира локални мост преко Лима .Очекује се реакција надлежних органа како би се спријечило ширење насиља и злоупотреба протеста за промоцију радикалних и сецесионистичких идеја.Истине ради у Старо- Рашкој области још од „турског земана “ дјелује муслиманско револуционарно братство „Ел Муџахид “ а тзв.Санџачка дијаспора ради све да заталаса крхки мир у овом дијелу Србије . Као примјер избјегавања суживота нека послужи прогон тадашњег Предсједника општине Пријепоље Владимира Бабића који је почео да склања заставе тзв.Републике Санџак .Радикални Исламисти за „главу “ Владимира Бабића понудили су право мало богаство појединим Анти- Србима из Ужица ,који су се „као змија ноге“ крили иза владајуће коалиције СНС- СПС и самог Предсједника Србије. Српска обавештајна служба ,сектор Фонас као и ВБА све су до детаља испратили . У овој варошици на југозападу Србије Турска обавјештајна агенција убацила је тајним каналима 7-8 милиона евра а Бабић је брзо стављен на списак за „одстрел „и смијењен . Хроничари биљеже да је у ноћи његове смјене „пуцао топ“ у Бродареву као знак побједе екстремног Исламског радикализма .С друге стране магистар исламских теолошких наука Бекир Макић тврди „да не постоји тако нешто као што је исламски радикализам или екстремизам , већ да постоје муслимани који јесу екстремисти и да је то дело њихових руку, а не религије.Пророк Мухамед је забранио претеривање у послушности Алаху, јер је сваки облик претеривања у исламу строго забрањен, како на крајњој десници, тако и на крајњој левици. Да ли постоји екстремизам и радикализам у нашој земљи? Постоји, а разлог је непознавање наше религије, разлог је тај што неуки људи говоре о религији. Данас имамо људе који организују исламске научне скупове, али не знају азбуку, не знају основе религије. Разлог су и наше верске и политичке поделе“, рекао је Макић на дебати „Радикализам и екстремизам – изазови, узроци и последице“.Макић тако на демагошки начин покушава да“ баци пијесак у очи“ широј српској јавности ,негирајући нешто што је више него очигледно . Макић је даље додао “ Да је за муслимане у Санџаку најболније то што је Исламска заједница подељена, при чему свако криви другог за ситуацију и оставља простор за деловање неких људи на овом подручју, које је без икакве контроле“ .„Ја сам за то да се сви верници врате у џамије, јер нису пуне, па рецимо да нема места за њих. Осим тога, све што се не контролише може имати негативне ефекте. Дакле, локално је највећи проблем подела верника, док је глобално то такозвана ‘Исламска држава’ која је нанела највећу штету муслиманима “, закључује Макић,свој демагошки монолог . Есад Кундаковић , становник Новог Пазара ,отац Елдара Кундаковића, који је погинуо прије пет и по година борећи се против снага Башара ел Асада у Сирији, сматра да се муслиманима покушава приписати етикета за нешто што не постоји.У „недавном интервјуу за Радију Слободна Европа, он је апеловао на своје сународнике на суживот, разумијевање и прихватање различитости и позвао родитеље да пажљиво слушају своју дјецу и њихове проблеме.“ -Многи верују да су људи са брадама екстремисти и терористи, а ја упорно покушавам да им докажем да тај проблем није онакав какав се представља и да исправим лажну слику која је створена о нама. Тврдим да су нам деца добра, чиста, да покушавају да пронађу себе у овом времену, јер су препуштена сама себи, мало се може радити са њима. Прошао сам кроз све што је прошао и мој син, од књижевности до гледања видео снимака на интернету, дружења са пријатељима. Када сам видео колико искрености има у тој деци, колико су им чиста срца, одлучио сам да будем уз њих шта год да се деси“, рекао је Кундаковић, који много времена проводи са младима из Новог Пазара и околине, покушавајући да их „усмери на прави пут“.Још једна демагошка ураниловка и умивена тирада да се Власи не досјете од стране екстремисте Кундаковића .Кундаковићу су исламска дјеца добра и чистодушна и када су државну заставу Републике Србије скинули са јарбола на Лимском мосту у Пријепољу ,поцијепали је и исту бацили у мутни Лим ,баш на Сретење ове године ,баш када Српски народ Слави дан Србије .Фахрудин Кладничанин , координатор програма Академске иницијативе Форум 10, која је организовала дебату, сматра да су радикализам и екстремизам неки од проблема са којима се друштво у Санџаку суочава посљедњих година.“Дакле, овај проблем постоји пре свега зато што млади људи, због незнања, не разумеју довољно ислам као религију. Треба додати да су ови људи притиснути и одређеним економским проблемима, али и потпуним нефункционисањем организованог верског живота у Санџаку, па су се неки од њих одлучили на подухват одласка на разна ратишта, пре свега у Сирију “, рекао је Кладничанин.У Србији постоји неколико стотина следбеника вехабијског покрета, углавном у областима Новог Пазара, Прибоја и Сјенице. Међу њима је, према незваничним проценама полиције, око 70 радикалних вехабија које безбедносне структуре сматрају веома опасним. О
вехабијама у Србији почело се говорити почетком прошле деценије, када су се појављивали у новопазарским џамијама покушавајући да наметну своје тумачење ислама.Војнобезбедносна агенција Србије је својевремено саопштила да оперативни подаци те службе указују на то да у региону Санџака дјелују исламске екстремистичке организације под називом „Вехабија“ ,„Црвена ружа“,“Ел Муџахид“.Извјештај каже : Чланови вехабијског покрета у Србији су углавном из локалног становништва са територије Санџака, али су забиљежени и чести контакти појединих лидера са вехабијама из региона.Међу вехабијама у Србији регистрован је и држављанин Босне и Херцеговине, Елвис Хајрић, који је, према информацијама српских безбједносних служби, недавно дошао из Саудијске Арабије да регрутује нове присталице.Њихов главни циљ је ширење вехабијског учења, то је глобални циљ покрета. Што се тиче Србије, постоје тактички циљеви усмјерени на дестабилизацију Србије, али су првенствено усмјерени на угрожавање безбједности припадника Исламске заједнице у Санџаку. Дакле, своја учења шире, прије свега, међу муслиманима, и то на веома агресиван начин, што су много пута доказали .
( наставиће се)