Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ИЗА СЦЕНЕ: Коста Милићевић -Врачанин, оснивач српског импресионизма!

Пише :Дејан Бешовић
Коста Милићевић рођен је  3. јун 1877.годинд у свештеничкој породици, у селу Омаре – Врака близу Скадра од оца Свештеника Ђорђс и мајке Јане рођ.Брајовић ,учитељице српског језика .По доласку у Београд, био је ђак прве генерације у Умјетничкој школи Цирила Кутљика. Са собом је донио из Скадра „Александриду“, један од најстаријих илустрованих српских рукописа, настао у 14. вијеку. Уз веома тешке материјалне услове био је на студијама у Прагу, Бечу, касније и Минхену. У Првом свјетском рату најпре је учествовао као војник а касније и као ратни сликар Српске врховне команде на Крфу. Био је наставник вечерње занатске школе и члан „Ладе“. Умро је 12. фебруара, по неким изворима два дана раније, 1920. године у Београду.
У опусу Косте Милићевића ,Лазар Трифуновић разликује четири периода: школски (1895—1908), београдски (1909—1914), велешки (1915) и крфски (1916—1920). На почетку, у школском периоду уметничког формирања, био је присталица сецесије, па је у том духу насликао иконостас у Железнику, као и неколико српских пејзажа. Београдски период је услиједио након што је Миличевић имао прилике да се упозна са сликарством Надежде Петровић и Милана Миловановића. Он је у овом периоду напустио академски стил, тако да је цио овај дио његовог опуса обиљежен трагањем за личним умјетничким изразом, који он коначно налази у густом пастуозном намазу боје и мрежи мрља, који личи на импресионистички поступак. То се највише примјећује у циклусу слика које су настале у колонији у Савинцу (Савиначка црква, Пролеће).
Познато је свега пет слика из наредног, велешког периода, које су настале док се Милићевић борио у рату, и у којима је потпуно успостављена равнотежа између свјетлости, боје и форме. Та равнотежа је дошла до изражаја у сликама које су настале на Крфу, где је медитеранско сунце постало снажна инспирација за умјетника. Пејзажи који су настали на Крфу представљају афирмацију српског импресионизма.Готово до смрти Косте Миличевића, 10. фебруара 1920. године, није било озбиљнијег помена и интересовања за његов веома богат сликарски опус. За двадесет година стварања, према стилском утицају и логичком развојном редоследу, издвојена су четири периода: школски период (1895–1908), са снажним истраживачким лутањима, примесама сецесије и академизма, али и првим знацима самосталности и експериментисања; Београд (1909–1914), са мотивима савинских пејзажа ( Савина црква, Пролеће ), али и портретима истакнутих личности Београда ( у том периоду настаје и чувени Аутопортрет из 1910. године). Иако је из Велесовог периода (1915) остало свега неколико пејзажа из Велеса, они су, заједно са сликама из последњег, крфског периода (1916–1920), крунско сведочанство Милићевићевог стваралаштва.
Никада није успио да организује самосталну изложбу, али је повремено излагао са ученицима Уметничко-занатске школе, коју је и сам похађао од њеног оснивања 1895. године (тада још Српске цртачко-сликарске школе Кирила Кутлика). Значајан помак била је Четврта изложба „Лада” 1910. године, када је Милићевић, као новопримљени члан, излагао са сликарима тог умјетничког удружења, и када су његова дјела запажена и о којима се писало, додуше штуро, уз похвале за његово изузетно сликарство и  таленат.
У ратним годинама 1915–1918. Милићевић је пао у потпуни заборав, иако је у то вријеме стварао своја најбоља дјела инспирисан личним искуствима и искуствима са Крфа, гдје је учествовао као војник, али и ратни сликар Врховне команде,као што смо и навели . У том периоду настаје чувена серија крфских пејзажа, која ће га, баш као и пејзаже са Каприја Милана Миловановића, сврстати међу пионирима српског импресионизма ( Црква на Крфу, Поглед на Крф, Пристаниште на Крфу, Маслина, Мотив са Крф,Боричка Црква ,Аутопортрет ,Сумрак Враке).
Тек по завршетку Првог свјетског рата, у новембру 1919. године, Милићевић ће се са својим новим дјелима појавити на Изложби ратних сликара Врховне команде, гдје ће изложити слике настале у вихору страдања. И могло би се рећи да ће тек тада Коста Милићевић доживјети неку врсту сатисфакције, критика ће се озбиљније позабавити његовим сликама, анализирајући умјетникову аутентичну технику, функционалну употребу боје, смјело освијетљену палету, сведену композицију, јаке и прецизне потезе,генерално посебан стил који га дефинитивно издваја од генерације српских модерниста.Тако је један од најзначајнијих српских портретиста и пејзажиста , вјечити ђак Ристе и Бете Вукановића, кратки ученик Хајнриха Штреблова у његовом бечком атељеу (1899), и непотпуни ученик минхенске умјетничке школе Антона Ажбеа (од кога никада није успио да добије потребну стипендију за школовање) визионар, прави поклоник сликарства и боем типа и понашања Веласкеза, повучен у свој свијет, коначно излази у стварни, српски сликарски свијет. Али, касно! Почетком следеће, 1920. године, Коста Миличевић, савладан болешћу, осакаћен, сам и непримијетан, више гладан него сит, трагично завршава свој живот у четрдесет трећој години живота, онако како је и живио.
У присуству бројних званица културног дијела  Београда и ондашње ,послератне Србије , поштовалаца умјетности, новинара, представника власти, па и самих умјетника, 27. децембра 1936. године у Уметничком павиљону на Калемегдану, Удружење пријатеља умјетности „Цвијета Зузорић“ организовало је комеморативну изложбу дјела Косте Милићевића (1877– 1920) . И тек тада, шеснаест година након сликареве смрти, почело је да се одмотава клупко истине о његовом трагичнијем од обичног живота, али и о фанатичној посвећености сликарству.Те хладне децембарске вечери Вељко Петровић , у то вријеме начелник Одељења за уметност Министарства просвете краљевине СХС , отворио је изложбу пригодним поздравним говором и први пут јавно и недвосмислено сврстао Косту Милићевића међу осниваче српског, додуше закасњелог али аутохтоног импресионизма, раме уз раме са Надеждом Петровић и Миланом Миловановићем.
Интегрални Петровићев говор сјутрадан је објавила Политика , најчитанији и најцјењенији дневни лист, и на тај начин, иза затворених врата, потврђено је постојање импресионистичког покрета у Србији, али и значај
импресионистичког покрета у Србији. Коста је истакнут као посебна стварност у контексту већ трансформишућег европског импресионизма.
Коста Милићевић није се бавио само класичним сликарством већ и фрескописом као и иконописом .Овај сликарски виртуоз имао је у плану да живопише стару Врачку цркву а иза њега је остало десетак икона полу-барокног стила у Цркви боричкој ,које се данас налазе у Онофријевом музеју у Берату . Сва остала његова  ликовна дјела налазе се у Народном музеју у Београду .Године 1952 . Мило Милуновић објавио је кратку монографију о радовима Косте Милићевића доајена и оснивача српског импресионизма . Тек почетком XXI вијека српска ликовна критика почела се озбиљније бавити Костом Милићевићем . Уз сликање Миличевић је писао пјесме које ће послужити Милошу Николићу -Миђенију као путоказ .Миђени ће записати “Много тога сам научио о умјетности од Косте Милићевића .Он није био само класични сликар већ и свестрани уметник који је надахњивао људе ” .
Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

ЗЛОЧИНИ ПАРТИЗАНА У ЦРНОЈ ГОРИ И СРБИЈИ: Од “Пасјег гробља” до звјерстава Драже Марковића и његове жене Кике Дамјановић!

СРБИ ЗА СРБЕ: Хероји с Кошара изградили кућу ратном другу!

“КОНТРОВЕРЗА”, ВОЈО ЛАКОВИЋ: Седма управа-листа за ликвидацију и пребијање!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

skadar4

ИЗА СЦЕНЕ: Скадарски дефтер 1485. године – манастири и српска имена!

Ruzica-3-krop

РАВНОГОРКЕ: Српкиње – жене ратници!

pla78

СКУПШТИНСКИ ПУЧ ДПС-А: Планета да стане, бивши режим се не осјећа добро!

jakov_milatovic_milojko_spajic_zdravko_krivokapic

ЈАКОВ И МИЛОЈКО: Причали четири сата, па отишли на спавање!

sutjeska

“СТРОГО ПОВЈЕРЉИВО”: Митови и лажи o Неретви и Сутјесци!