АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (140)!

Пише :Дејан Бешовић
-Момир Миров Војводић рођен је у Поношевацу, код Ђаковице, 18.фебруара 1939 .године био је  професор ,сенатор ,посланик  пјесник,филолог ,лингвиста . Са двије и по године живота (1941) је морао са осталим Србима да избјегне насиља албанских нацифашиста, који су затирали сваки траг српског постојања на том етбжничким српским  просторима. У књизи из 2005. Ребра Проклетија, објавио је сјећање своје мајке Милке о изгону са родног огњишта. Након рата се нијесу могли вратити у свој родни крај, јер је комунистичка власт 1945.године донијела закон о забрани повратка Србима у Метохију, Македонију и на Косово и тако дала легитимитет великоалбанском пројекту геноцида над српским народом.
Основно школовање завршио је у Горњој Морачи и у манастиру Морачи, гимназију похађао у Никшићу и Пећи, а студије југословенске и опште књижевности на Филолошком факултету у Београду као најбољи студент свих генерација од оснивања Беиградског универзитета .Добитник награде „Никола Вулић “ . Радио је као професор српског језика и књижевности у средњим школама у Подгорици и био посланик у Скупштини Црне Горе и Народној скупштини СР Југославије.Никада се није помирио са изгоном Срба са Косова и Метохије, па је та неправда Албанаца и комуниста обиљежила велики дио његовог књижевног рада. Највише пјесама и књига је посветио Косову и Метохији. Записао је да: 63 Васкрса васкрсава у жељама родно огњиште у Метохији, које данас Буш и Бијела кућа поклањају Арнаутима за доларе“. Осамдесетих година 20. вијека био је потписних свих петиција српских интелектуалаца упућених државним органима, са захтхјевима да се заустави терор албанских екстремиста над Србима на Косову и Метохији. Сматрао је да онај наш пјесник који не запјева о косовској судбини Срба и није српски пјесник. Страдање Срба на том простору је поредио са страдањем и уништењем многих Јермена, а Проклетије је сматрао српским Араратом.Момир о себи каже Игром судбине рођен сам у Метохији 1939. године, из које су ме изгнали Арнаути, осокољени фашистима 1941. године, па сам на очевој руци од двије године избјегао уз Руговску клисуру, заштићен од арнаутских кољача њемачким оружјем све до врха Чакора, у Доњу и Горњу Морачу, донебесје мог дјетињства…У Метохију су ми 1946. године забранили повратак комунистички усрећитељи српског рода. У Метохији је и данас сва моја очевина, искон моја, велмошко и себарско моје постојанство. Два пута сам бјежао из Метохије: први пут у претку војводи Богићу, који испред турског коца и конопца избјеже уз режање арнаутских очњака преко Хотског Хума и Врања у Доњу Морачу 1467. године…”, ријечи су Момира Војводића, који се упокојио 10. марта 2014, а рођен 18. фебруара 1939.године . По многима припада плејади највећих српских пјесника у историји српског језика .МОМИРОВИ СВЕТЛОСНИ ПСАЛМИ
Момир Војводић, посвећеник пјесничког послања и послушања српског језика, косметски прогнаник и погорелац, и срчан и бритак, и бунтован и благ, надасве даровит и марљив, и милостив и непомирљив, и ироничан и самоподсмешљив, васцели свој живот посветио је српском језику и поезији.
Подвижник и песнички самотворник, сазидао је милозвучни језички храм, сабрао бесцен-српско језичко благо, сачувао треперење ћирилице, обасјао затамњене трагове древности, обележио силовитом самогласном молитвом отаџбински сеобни ход.
Упорни трагалац за чудесном осећајном речју, за оном једном једином којом ће изразити бит постојања у сржи песме, градитељ речи, богомдани песник чије је перо дозивало скривене речи из невиднине и незнани, из тамнине, из непремерја бесанице, наслућивања језичког изворишта, из оностраног, а оне су налик златокрилим утвама слетале на његов отворени длан и саме се из корена говора разлиставале у грану песме.Упорни трагалац за чудесном осећајном речју, за оном једном једином којом ће изразити бит постојања у сржи песме, градитељ речи, богомдани песник чије је перо дозивало скривене речи из невиднине и незнани, из тамнине,из непремерја бесанице, наслућивања језичког изворишта, из оностраног, а оне су налик златокрилим утвама слетале на његов отворени длан и саме се из корена говора разлиставале у грану песме.А та песма Момирова живи је језички сведок и сузарница и крстилиште, дивоклетија и чуварница, закрилница и самодржа…. песма се Момирова разгранала из трозначног/тројединог божанског знака, из дубине прајезика-праговора сербског и неугасивим, неколебљивим и несмирајним пламеновима винула се ка врховима поетског/језикословног исказа.
– Матија Бећковић пише Песма Момирова постала је средишња жижа памћење, опомена несмирено/ несмирајног бунотвничког усклика; усмерена и премерена ходочасничко православном путањом са крстом молитве, кроз поетска завештања и Светога Саве и Деспота Стефана Лазаревића; Песма која је пробраним и просијаним самогласним језичким обиљем отелотворила целовиту слику националног удеса лексичко-сновидновним песничким венцем. И која је до задњег исписаног слова о српском пострадању и изгибенију, била у непрестаној полемици са грозоморним јављем.Јован Дучић је записао да ће „лиричар постати великим песником само ако одговори на три велике истине: Бога, Љубави и Смрти.“ И додаје још“да је свака песма уједно и молитва“У садејству са овим великим истинама Момир Војводић је до задњег животног трена исписивао заветно песничко слово, трагао за најпотпунијим исказом, призивом из наслеђа песмотворио језичку светлост, овековечивши спознајно-национално-историјски простор језичком молитвом. Та готово псалмична мелодија сабрала је најтајније истине духовног нашег бића, мене и промене, вере и невере, клонућа и узлете, поразе и победе, искушења и одолевања. Та реч – суђеница одувек је била судбинско усмерење, та реч Косово.
Најистакнутије збирке поезије Момира Војводића :
СВЕТИГОРА (1970),
ТРАГОВИ (1970),
НАДОЛАЖЕЊЕ ПРАХА (1971),
МИРИС МРТВИХ ТРАВА (1972).
СТАРОСТАВНИК (1974),
ГРОБОСЛОВИ (1979),
НАСАМО С КАМЕНОМ (1981),
ГРОБОСЛОВИ РОДА КУРЈАЧКОГА (1981),
СА ИЗВОРА МОЈИХ ГОРА -на њемачком и српском језику-Зап.
Берлин(1981)
ЛАЂА У КАМЕНИЦИ (1982),
ПУТНИКСА ТИСОВИМ ШТАПОМ (1983),
ГРАД НАД ОБЛАКОМ (1984),
ГЛАС ВУЧЈЕ ГОРЕ (1985),
МУКЕ С УШИМА – сатиричне пјесме – (1986),
ПРОЛИСТАЛА ШТУЛА – житије Вука Караџића у стиху – (1987),
ЧУВАР ДИВЉИХ РИЈЕЧИ (1987),
АЗБУЧНА МОЛИТВА – духовне пјесме – (1988),
ЖЕРТВЕНО ПОЉЕ КОСОВО – антологија пјесама о Косову од
1389. до 1989., издавач „Рад“ – Београд (1989).
ЗЕМЉЕ ЈЕЗИК (1991),
ДАВНИ ГЛАСНИК(1994).
БОЈЕ ЗЕМЉЕ – (1994),
ГРОБОСЛОВИ – избор епитафних пјесама – СКЗ, Београд –
(1994).
ЧУВАР ИЗВОРА ГОВОРА – избор завичајних пјесама. – (1997),
ЖЕРТВЕНО ПОЉЕ КОСОВО – Бој На Косову, еп, „Стручна
ккњига“ Београд – (1998),
ПОЕМЕ И ПЈЕСМЕ ЈЕСЕЊИНОВЕ – превод (1999),
АМЕРИЧКИ АРНАУТЛУК – полемички записи (2000).
ВОЖД ХАЈДУЧКИ ВОЈЕВОДА МИНА – еп (2002),
УСЈЕКОВАЊЕ ЛОВЋЕНА, (2002),
ГРОБОКАЗИ, (2002).
ГРУМЕН ЗЕМЉЕ ПРЕД ТРОЈЕРУЧИЦОМ – хиландарска
пјесничка бројаница (2003),
ВИЈ (2003),
ВОЖДЕ ОД СЕРБИЕ – еп о Карађорђу (2004),
КОМИТСКИ ВИТЕЗ АРСО МИЛИЋ
РЕБРА ПРОКЛЕТИЈА, (2004),
КУЋНИ ВУК, (2004),
ИЗЛАЗАК „ЧАРНОЈЕВИЋА, (2005),
САМОДРЖА ЈЕЗИКА СРПСКОГА, (2005),
КАМЕНЕ ЧИТУЛЕ.
ТВРДО НЕБО.
ПЈЕСНИЦИ.
ЗВЕЗДА ГЛАДИ.
ЉЕТО НА ГРОБЉУ…
Превео је поему ДЕМОН, М. Ј. Љермонтов. књига „Стварања“ (1999). низове пјесама руских пјесника: А. С. Пушкина, Ане Ахматове, Марине
Цветајеве, А. Блока, Б. Пастернака, Ј. Бродског, 0. Мандељштама, Н. Заболоцког, Беле Ахмадулине, Виктора Бокова, Сергеја Главјука… Превод СОНЕТНОГ ВИЈЕНЦА Прешерновог, објављен је у Летопису Матице српске, 1979. у октобарском броју, за који је професор словеначке књижевности проф. Димитрије Вученов написао преводиоцу у својству главног уредника Летописа и надлежног за словеначку књижевност да је то „најбољи превод Прешернове славне поеме на српски језик“.По нашем скромном мишљењу Момир Војводић је највећи српски пјесник са највећим општим образовањем у српској повјесници . Аутор овог фељтона написао је више десетина приказа збирки поезија Момира Војводића. Умјесто омажа доносимо и прву пјесму Момира Војводића коју је написао као десетогодишњак 1949 .године
                     НЕБЕСКА СРБИЈА 
„На небу им душе царовале
Ка им име на земљи царује.“
П. П. Његош
На небу сам ти видио гнијездо,
Србијо птицо, Србијо звијездо.
Иза облака, иза врхунца
Сјала си попут јаркога Сунца.
Тек сишла с мученичког крста
Прекрстила си се са три прста
И окрвављених руку и ногу
Помолила си се Свевишњем Богу.
На небу сам ти видио лице
Србијо мајко, мученице.
Иза облака, иза врхунца
Сјала си попут јаркога Сунца.
А испод тебе – у даљини
Планета цијела у помрачини.
                          ( наставиће се)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Подијели на друштвеним мрежама

Слични чланци

У ВАШИНГТОНУ ОДРЖАНА КОНФЕРЕНЦИЈА О ЖРТВАМА КОМУНИСТА У СРБИЈИ: Након септембра 1944. године убијено 60.000 Срба, злогласна УДБА убијала Србе и у дијаспори!

ЈЕЛЕНА БОЖОВИЋ О СЛУЧАЈУ ДАРИЈА ВРАНЕША: Препознатљив образац медијске хајке на Србе!

ЖИВОТ И СТРАДАЊЕ ВОЈВОДЕ ПАВЛА ЂУРИШИЋА: Горње Заостро црногорска Равна Гора!

Друштвене мреже

Најчитанији чланци

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (138)!

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (137)!

partizani

КО ЈЕ БЈЕЖАО: Савезници спасили 27.000 партизана, међу њима и Броза!

tri

АНАЛИЗА: Срби на Балкану -Црна Гора (139)!

jajce

ЈАЈЦЕ: Засједање АВНОЈА одржано у згради у којој је извршен стравичан покољ над Србима!